أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۴۳۳
زمان انتشار: ۱۴:۴۸     ۰۷ تير ۱۴۰۰
رئیس هیات مدیره ومدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت : خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران با مصوبه مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان از شمول مالیات بر ارزش افزوده مستثنی شد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، سید عبداله سجادی افزود: یکی از مطالبات به حق صادرکنندگان که طی سالیان گذشته هزینه های غیر ضروری به صادرکنندگان تحمیل می نمود با پیگیری های صندوق برآورده شد.

وی ادامه داد: این در حالی است که عدم معافیت خدمات صندوق ازمالیات برارزش افزوده ، در سالهای اخیر باعث افزایش بهای خدمات صندوق و بالتبع تحمیل هزینه اضافی بر صادرکنندگان متقاضی استفاده از خدمات صندوق و نهایتاً در یک نگرش کلی موجب افزایش قیمت تمام شده کالاهای صادراتی ایران در بازار رقابتی بین المللی شده بود.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهارداشت: لذا در راستای حمایت موثرتر از صادرکنندگان کشور و افزایش توان رقابتی آنها در بازارهای جهانی، از آنجاییکه موضوع معافیت برای امر صادرات در قانون فعلی پیش بینی گردیده و باعنایت به اینکه خدمات ارایه شده به صادرکنندگان در طول زنجیره صادرات قرار می گیرد، موضوع معافیت خدمات صندوق از مالیات برارزش افزوده پس از پیگیریهای گسترده از دولت و مجلس شورای اسلامی در لایحه مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی و لحاظ گردید.

سجادی گفت: تاکنون علاوه بر دریافت حق بیمه و کارمزد مصوب دولت، 9درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز از صادرکنندگان مطالبه می شد که با ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده حذف خواهد شد.

 وی اضافه کرد: مالیات بر ارزش افزوده صادرات، موضوعی است که طی سال‌های اخیر به شدت مورد اعتراض صادرکنندگان و فعالان اقتصادی کشورقرار گرفته ، که با اقدام اخیر در سالی که مزین به شعار تولید، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها گردیده است می تواند در جهت توسعه صادرات نقش موثری داشته باشد.

سجادی همچنین کسب عنوان و جایزه بهترین موسسه بیمه اعتباری سال 2020 در اتحادیه بین المللی صندوقهای ضمانت صادراتی کشورهای اسلامی به صندوق ضمانت صادرات ایران ، رکورد شکنی پوشش های سیاسی و تجاری در سال 1399 با ارائه پوشش 6/3 میلیارد دلاری، تدوین بسته حمایتی از صادرکنندگان کوچک ومتوسط در سال 1400 ،برنامه ریزی  برای مذاکره با موسسات بیمه اعتباری عضو OECD جهت کمک به بهبود درجه ریسک سرمایه گذاری در ایران  و انعطاف و رفع محدودیت از سیاست پوشش صندوق در قبال کشورهای همسایه و اوراسیا از دستاوردها وبرنامه های اصلی صندوق ضمانت صادرات ایران برشمرد.

عملکرد صندوق ضمانت صادرات ایران در یک دهه اخیر

عملکرد  صندوق ضمانت صادرات ایران در دولت تدبیر و امید (1392 تا 1399)

صندوق ضمانت صادرات ایران به عنوان تنها موسسه بیمه‌اعتبار‌ صادراتی‌(ECA) ایران با صدور انواع بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه‌های اعتباری نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌نماید. در شرایطی که مشکلات عدیده روابط بانکی و بیمه‌ای ناشی از تحریمهای ناعادلانه ایالات متحده آمریکا تاثیر نامطلوبی بر روابط تجاری کشور با بازارهای خارجی ایجاد نموده است، صندوق ضمانت صادرات ایران دستاوردهای مهمی در طی سالهای دولت تدبیر و امید کسب نموده است.

در این راستا چکیده‌ای از اقدامات، خدمات قابل ارایه، نقش‌آفرینی بین‌المللی در راستای دیپلماسی اقتصادی کاهش اثرات تحریم، اهم برنامه های صندوق در راستای تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1399 و نیز جدول عملکرد صندوق در طی دولت یازدهم و دوازدهم به شرح زیر می‌باشد.

الف- چکیده:

  1. حجم کلی پوششهای ریسک صندوق ضمانت صادرات ایران از طریق صدور بیمه‌نامه و ضمانت‌نامه اعتباری در سال 1399 ، 5/3،563 میلیون دلار بوده که رشد 35 درصدی نسبت به سال 1398 و 64 درصدی نسبت به سال 1397 نشان می‌دهد.
  2. حجم عملکرد پوششی در بخش بیمه‌نامه‌های اعتبار صادراتی کوتاه‌مدت 2،063 میلیون دلار، رشد 61 درصدینسبت به سال 1398 و 143 درصدی نسبت به سال 1397 دارد.
  3. ضریب پوشش صادرات (سهم پوشش صندوق از صادرات غیرنفتی) درسال 1399، 10 درصد بوده ، این درحالی است که متوسط این ضریب در موسسات همتای صندوق درکشورهای عضو کلوپ پراگ(اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه)، 2 درصد می‌باشد.

ب- خدمات قابل ارایه صندوق ضمانت صادرات ایران

  • ایجاد مزیت صادراتی برای کالاها و خدمات ایرانی

با پوشش بیمه‌ای صندوق، صادرکننده ایرانی می‌تواند امکان فروش مدت‌دار کالا و خدمات خود را برای خریدار خارجی فراهم نماید. صندوق، صادرکننده را در مقابل ریسک قصور و عدم بازپرداخت طرف خارجی ناشی از ریسک‌های سیاسی و تجاری محافظت می‌نماید.

  • تسهیل دسترسی صادرکنندگان به تامین مالی ارزان‌قیمت صادراتی

باضمانت‌نامه‌های اعتباری صندوق، سیستم بانکی با 2% تخفیف در نرخ سود، صادرکننده را تامین مالی می‌کند.

  • صدور ضمانت‌نامه‌های لازم برای مناقصات خارج از کشور

در شرایط تحریم، صندوق به عنوان جایگزین سیستم بانکی، ضمانت‌نامه‌های لازم برای ورود پیمانکاران ایرانی به مناقصات خارجی را صادر می‌کند.

  • بیمه مطالبات مدت‌دار صادرکنندگان و تبدیل آن به نقدینگی

با کمک صندوق، صادرکننده ایرانی مطالبات مدت‌دار خود از خریداران خارجی را بیمه نموده و با تنزیل از طریق سیستم بانکی به نقدینگی تبدیل می‌نماید.

  • سرمایه‌گذاری صادراتی در خارج از کشور

پوشش ریسک‌های سیاسی این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها که دارای منافع صادراتی برای کشور باشد، توسط صندوق بیمه می‌گردد.

  • شناخت بازارها و مشتریان خارجی

ارزیابی ریسک و اعتبارسنجی خریداران خارجی کالا و خدمات ایرانی (شامل دولت‌ها‌، بخش عمومی، سیستم بانکی یا بخش خصوصی خارجی) تخصص صندوق است. دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی اعتباری 300 میلیون شرکت خارجی در سراسر دنیا، ظرفیت منحصربه‌فرد صندوق برای ارایه خدمات مشاوره‌ای برای یافتن طرف‌های تجاری معتبر است.

ج  -نقش‌آفرینی بین‌المللی در راستای دیپلماسی اقتصادی کاهش اثرات تحریم 

  • حضور فعال در اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری (اتحادیه برن)
  • حضور فعال در اتحادیه بیمه‌گران اعتبار و سرمایه‌گذاری کشورهای اسلامی (اتحادیه امان) و تاسیس بانک اطلاعاتی خریداران کشورهای اسلامی
  • کسب کرسی هیات مدیره اتحادیه امان برای سال 2020-2021 با اجماع کشورهای اسلامی
  • مذاکرات با موسسات همتا برای طراحی ابزارهای جانشین محصولات بانکی (با هدف مقابله با تحریم‌های بانکی)
  • مذاکره برای کاهش ریسک ایران با ECAهای عضو OECD و اتحادیه برن
  • مذاکره با دولت و بانک مرکزی کشورهای عراق و افغانستان از طریق وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جهت صدور مجوز برای پذیرش ضمانت‌نامه‌های صندوق در مناقصات این کشورها
  • کسب جایزه اول عملکرد ویژه در میان صندوق های ضمانت صادرات کشورهای اسلامی در سال 2020

د- اهم برنامه های صندوق در راستای تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1400

  1. افزایش ضریب پوشش صادرات

ارائه حداقل 5/3 میلیارد دلار تسهیلات بیمه ای و ضمانت نامه صادراتی به صادرکنندگان و نظام بانکی بمنظور توسعه موثر صادرات و تامین امنیت مالی صادرکنندگان به کشورهای هدف (15 کشور همسایه + اوراسیا+ هند و چین) از طریق صدور:

  • بیمه های اعتبار صادراتی کوتاه مدت جهت ایمن سازی صادرات
  • بیمه های خدمات فنی و مهندسی و سرمایه گذاری جهت مقابله با ریسکهای سیاسی  و تجاری ناشی از تحریم
  • ضمانتنامه های اعتباری برای تسهیل دسترسی صادرکنندگان و تولیدکنندگان به سرمایه در گردش مورد نیاز
  • توسعه چتر حمایتی صندوق بر صادرکنندگان کوچک و متوسط و دانش بنیان
  1. نقش آفرینی بین المللی، کمک به مقابله با تحریم و تنظیم دیپلماسی اقتصادی
  • کمک به بهبود درجه ریسک کشوری ایران در همکاری با سازمانهای بین المللی مرتبط از جمله OECD
  • تسهیل سیاست پوششی صندوق در قبال کشورهای همسایه و هدف صادراتی کشور
  • توسعه همکاری استراتژیک با صندوقهای ضمانت صادرات دنیا در جهت جایگزینی خدمات بانکی مورد نیاز صادرکنندگان در شرایط تحریم
  1. افزایش رضایتمندی صادرکنندگان
  • طراحی خدمات و محصولات سفارشی بیمه ای و تضمینی متناسب با نیاز روز صادرکنندگان
  • ارتباط مداوم و بی واسطه با صادرکنندگان و اخذ نظرات ایشان برای بهبود عملکرد صندوق
  • در راستای فرهنگ سازی و ترویج بیمه اعتبار ، ارایه آموزشهای لازم استفاده از خدمات بیمه‌ای و تضمینی و سایر ابزارهای جدید صندوق بمنظورتوسعه صادرات امن برای کلیه تولیدکنندگان صادرات محور، صادرکنندگان، تشکلهای صادراتی و سیستم بانکی
  • ارایه خدمات الکترونیک برای تسهیل و دسترسی صادرکنندگان به خدمات صندوق

عملکرد  صندوق در دولتهای یازدهم و دوازدهم در مقایسه با دولت قبل

ارقام به میلیون دلار

 

همانگونه که ملاحظه می شود صندوق ضمانت صادرات ایران در دولت  تدبیر و امید«در طی سالهای 1392 تا 1399»  مجموعاً 14،440 میلیون دلار  پوشش ریسک صادرات  انجام داده که نسبت به مجموع  دو دولت قبلی«طی سالهای 1384 تا 1392»  مجموعاً 5/8،473 میلیون دلارعملکرد داشته است(مجموع پوششهای صندوق در دولت تدبیر  و امید نسبت به دو دوره قبل دولت  با  70 درصد رشد مواجه شده است).

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها