أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۸۸۷۳۸
زمان انتشار: ۰۹:۴۰     ۱۵ تير ۱۴۰۰
روایت یک رور عادی(!) در منطقه ای محروم در جنوب کرمان؛
۲۴ ساعت گذشته برای مردم فاریاب در جنوب کرمان مجموعه از اتفاقات عجیب رخ داد که همراه با طوفان شن، گرمای ۵۰ درجه، بارندگی سیل آسا، زمین لرزه و قطعی برق و آب بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر: فاریاب شهرستانی تازه تأسیس و البته محروم در جنوب استان کرمان است، اگر از شهر جیرفت در جنوب استان کرمان و از جاده بلوک به سمت کهنوج حرکت کنید به شهری کمتر برخوردار به نام فاریاب می‌رسید.

تنها راه دسترسی به این شهر خود یکی از مشکلات فاریاب است، جاده‌ای غیر استاندارد که بر اثر بروز سیلاب‌های متعدد، عبور و مرور کامیون‌ها و سال‌ها بی توجهی در بهسازی آن به یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی این شهرو روستاهای اطرافش تبدیل شده است.

گرمای شدید هوا به مرز ۵۰ درجه رسید

مردم این شهر کشاورز هستند و در دشت‌های اطراف به کشت محصولات جالیزی مشغولند، هر چند خشکسالی و گرمای شدید هوا این روزها مردم فاریاب را با مشکلات زیادی روبرو کرده اما ۲۴ ساعت گذشته برای مردم این شهر کوچک عجیب بوده است.

ساکنان فاریاب روز گذشته را با بارندگی خفیف شروع کردند که همراه با گرمای ۵۰ درجه‌ای موجب شرجی شدن هوا شد، گرمای هوا در دشت‌های خشک منطقه به حدی ست که تنها با استفاده از وسایل سرمایشی می‌توان تابش طاقت فرسای نور خورشید و گرمای منطقه را تحمل کرد در چنین شرایطی طوفان شدید شن فاریاب را در بر گرفت موجب اخلال در زندگی عادی مردم شد.

شدت طوفان پیش بینی نشده در فاریاب به حدی بود که دید افقی را به ۵۰۰ متر کاهش داد و مردم را برای ساعاتی خانه نشین کرد.

زمین لرزه‌ای که موجب هراس مردم شد

اخلال در عبور و مرور در راه‌های شن گرفته و کاهش دید و همراهی طوفان و افزایش دما در حالی ادامه یافت که ساعت ۱۴ و ۲ دقیقه زمین لرزه‌ای ۴.۳ ریشتری شهر را تکان داد.

اما این پایان ماجرای این شهر نبود در حالی مردم از ترس زمین لرزه در معابر عمومی حاضر شده بودند که پس از بارندگی شدید و وزش طوفان برق شهرستان حوالی ساعت ۱۴ و ۲۰ دقیقه قطع شد و این مساله با قطعی آب همراه شد.

برق و آب قطع شد

محمد تاجیک یکی از اهالی این شهر در گفتگو با مهر اظهارداشت: گرمای این زمان از سال در شهری مانند فاریاب که با خشکسالی مواجه شده غیر قابل تحمل است. بعد از قطع شدن برق در شهرستان آب نیز قطع شد چون عملاً پمپ‌ها از کار افتادند.

این شهروند فاریابی افزود: گرمای هوای جنوب کشور در این فصل از سال قابل تحمل نیست و به اصطلاح مردم محلی به این فصل خرما پزان می‌گوئیم، قطع برق در کنار از کار انداختن پمپ‌های کشاورزی، پمپ‌های شبکه آب شرب را هم از کار انداخت.

وی افزود: پس از چند ساعت برق وصل شد اما قطعی آب تا شب طول کشید و مردم ساعات سختی را سپری کردند.

وی با اشاره به اپیدمی کرونا در جنوب کرمان و طغیان این بیماری گفت: مردم با این وضعیت چگونه باید در خانه‌های خود بمانند. در این گرما اگر یک کودک در خانه بماند در عرض چند دقیقه گرما زده می‌شود، قطعی برق در گرمای ۵۰ درجه‌ای جنوب استان کرمان در طول روز بسیار سخت است.

این شهروند فاریابی ادامه داد: اگر می‌خواهند برق جنوب کشور را قطع کنند این کار باید در طول شب روی دهد تا مردم بتوانند تحمل کنند در غیر این صورت خطر گرمازدگی به خصوص در کودکان و سالمندان وجود دارد.

فرماندار فاریاب نیز در این خصوص گفت: روز گذشته طوفان، زمین لرزه و قطعی برق و آب را تجربه کردیم که خوشبختانه با تلاش صورت گرفته قطعی برق رفع شد اما به دلیل استفاده شبکه آب از پمپ‌های برقی و افت سطح آب در منبع‌ها مردم با چند ساعت قطعی آب نیز مواجه شدند.

علی نیک نفس افزود: طوفان و بارش مقطعی باران خسارات جزئی نیز به برخی از ساختمان‌های شهر وارد کرده است.

وی با اشاره به مقاوم سازی سازه‌های در شهرستان فاریاب افزود: فاریاب شهری زلزله خیز است اما خوشبختانه زمین لرزه روز گذشته خسارتی در بر نداشت.

هم اکنون وضعیت این شهرستان عادی است اما مردم محروم منطقه با توجه به گرمای شدید جنوب کرمان از مسئولان می‌خواهند با برنامه ریزی در صورت لزوم برق منطقه را در طول شب قطع کنند تا امکان تحمل گرمای شدید فاریاب مهیا باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها