أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۴۸۸۷۷۹
زمان انتشار: ۱۲:۲۸     ۱۵ تير ۱۴۰۰
این روز‌ها مخارج و هزینه‌های دامداری‌های چهارمحال و بختیاری با دخل‌شان همخوانی ندارد تا جایی که بسیاری از دامداران عطای تولید شیر و گوشت را به لقایش بخشیدند و دام‌های خود را روانه کشتارگاه کردند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس از شهرکرد، با توجه به شرایط جوی و محیط کوهستانی چهارمحال وبختیاری دامپروری به عنوان یکی از حرفه‌های اصلی اهالی این استان معرفی شده و از دیرباز تاکنون طرفداران بسیاری داشته است.

اما اکنون وضعیت آب‌وهوایی و کاهش بارندگی این حرفه اصیل را با خطر جدی مواجه کرده است زیراکه خشکسالی در کاهش رشد منابع طبیعی استان تأثیر چشمگیری داشته به گونه‌ای که خشکسالی در سال‌ زراعی جاری ۶ هزار و ۳۲۹ میلیارد ریال خسارت به بخش دامپروری استان وارد کرده است.

که از این میزان خسارت ۵ هزار و ۸۴۸ میلیارد ریال آن مربوط به حوزه دام سبک و سنگین، می‌باشد تا جایی که در استان‌های دیگر این خسارت دامدار را مجبور کرده تا دام شیرده خود را به کشتارگاه ببرد.

 لذا به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دامپروری و اوضاع گاوداری‌های استان گفت‌وگویی با مسئول مربوطه داشتیم که جزئیات را در ادامه می‌خوانید.

روزانه 650 تن شیر در استان تولید می‌شود

بهرام دهقانی با بیان اینکه ۷۵ تا ۹۰ هزار دام سنگین در استان وجود دارد، گفت: ۱۵ تا ۲۰ هزار رأس از این دام‌ها پرواری هستند که مجموع شیر تولید شده از این تعداد دام روزانه ۶۵۰ تن و مجموعه گوشت تولید شده ۳۰ الی ۴۰ تن می‌باشد.

رئیس اتحادیه دامداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه دامداران استان همه نیمه‌صنعتی هستند و اوضاع خوبی ندارند، افزود: هر دامداری ۱۰۰ الی ۲۰۰ دام دارد و بزرگترین دامداری استان دارای ۴۰۰ رأس می‌باشد که به صورت شخصی اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه ادامه داد: هر کیلو شیر را از دامدار با قیمت ۴ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلو گوشت معمولی را به قیمت ۹۰ هزار و گوشت دام آبستن را ۶۰ هزار تومان می‌خرند و این در حالی است که هر کیلو شیر در بازار به قیمت ۷ الی ۸ هزار و گوشت به قیمت ۱۴۰ الی۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، هرچند چندی پیش مصوب شد قیمت شیر را از دامداران ۶ هزار و ۴۰۰ تومان بخرند ولی با مخالفت رئیس‌جمهور روبه‌رو شد.

افزایش چند برابری هزینه‌های دامداران

دهقانی بیان کرد: این قیمت‌ها در حالی است که قیمت نهاده و علوفه به طور مثال سفال جو از کیلویی ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان به ۳ الی ۴ هزار تومان رسیده و هزینه حمل بار نیز از کیلویی ۲۰۰ تومان به ۵۰۰ الی ۶۰۰ تومان رسیده و حتی بعضی از رانندگان ۱۰۰ الی ۱۵۰ تومان نیز پشت بارنامه و علاوه بر این کرایه درخواست می‌کنند.

وی ادامه داد: روزگاری استان تولید کننده علوفه بود و میزان علوفه اضافی به استان‌های دیگر صادر می‌شد اما اکنون وارد کننده است و حجم بالای علوفه و وزن کم آن سبب افزایش هزینه جابه‌جایی شده لذا دامدارانی که مبلغ دریافتی‌شان از فروش شیر به اندازه قیمت خریدار سفال شده به ناچار دامش را روانه کشتارگاه می‌کند.

لذا دامدارانی که مبلغ دریافتی‌شان از فروش شیر به اندازه قیمت خریدار سفال شده به ناچار دامش را روانه کشتارگاه می‌کند

 

 دهقانی اظهار کرد: تنها ۳۰ درصد از جو، ذرت و گندم دامدارن از طریق دولت تهیه و مابقی علوفه مورد نیاز از بازار آزاد خریداری می‌شود که دامدار با هزینه‌هایی که برای دامپزشکی، تهیه دارو و موارد دیگر صرف می‌نماید بر روی هر دام یک میلیون تومان ضرر می‌کند که اگر ۱۰۰ دام داشته باشد این ضرر  به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

کشتار دام‌های آبستن به دلیل عدم امکان تهیه خوراک برای دام‌های سنگین

وی ادامه داد: اخیرأ دامپزشکی کشتار دام‌های آبستن سنگین را ممنوع اعلام نموده اما همچنان شاهد این اتفاق در بین دامداران هستیم زیرا که هزینه‌ها بسیار و سود کم است و دامداران مجبور به فروش دام‌های آبستن هستند و این خطر بزرگی را برای کشور به دنبال دارد که در آینده نه چندان دور برای تهیه گوشت دچار مشکل می‌شویم.

رئیس اتحادیه دامداران استان بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دامداران نقد خری و فروش اقساطی محصولاتشان است یعنی تا هزینه پرداخت نکنند نهاده‌ای دریافت نمی‌کنند و نهاده بعد از دو ماه پرداخت هزینه به دست دامدار می‌رسد اما هزینه فروش شیر دو ماه بعد به دست او می‌رسد.

دامداران استان محجوبند اما بالاخره صبرشان سرریز می‌شود

وی با بیان اینکه دامداران استان محجوبند اما بالاخره صبرشان به سر می‌آید، ادامه داد: دامداران در استان‌های دیگر به این مشکلات اعتراض و شیرهای تولید شده را در معابر رها کردند و دامداران استان چندباری قصد اعتراض داشتند اما با پادرمیانی مانع شدیم.

اگر نهاده دولتی و ارزان تأمین شود مشکل حل می‌شود

دهقانی گفت: از سال گذشته تا کنون قیمت همه چیز در بازار تغییر کرده اما شیر و گوشت از دامداران با همان قیمت سابق خریداری می‌شود و جوابگوی هزینه‌های آنان نیست که اگر نهاده مورد نیازشان با نرخ دولتی و ارزان تامین شود مشکل حل می‌شود.

کارگران ایرانی در گاوداری کار نمی‌کنند

وی با بیان اینکه کار در گاوداری سخت است و در زمینه کارگری نیز مشکل داریم، ادامه داد: کارگران ایرانی حاضر به کار در گاوداری نیستند و به دنبال کارگران خارجی هستیم.

خطر از بین رفتن صنعت دامپروری در کمین استان

وی در پایان گفت: خلاصه اینکه مشکلات وارده سبب می‌شود تا دامداران دام‌هایشان را بفروشند و سرمایه را در شغل دیگر مثلا حمل نهاده هزینه کنند زیرا که هزینه حمل و نقل بار از بندر تا استان ۱۲ میلیون تومان شده که نسبت به درآمدهایی که از طریق فروش شیر و گوشت دامداران کسب می‌شود چندین برابر بیشتر است لذا اگر همینگونه پیش رود حرفه دامپروری که یکی از پرسابقه‌ترین و مهم‌ترین شغل‌های مردم این استان است و 3 درصد شیر کشور را تامین می‌کند از بین می‌رود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها