أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۰۲۵۲
زمان انتشار: ۰۹:۱۳     ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
درباره محله حساس و استراتژیک مرکز تهران که شاهد حادثه بود.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از روزنامه هفت صبح؛ دیروز صبح حدود ساعت یک ربع به یازده، فردی با عبور از گیت اول مجموعه امنیتی پاستور در مرکز تهران تلاش کرده بود با سلاح سرد که گفته شده یک قمه بوده، گیت دوم این مجموعه را نیز رد کند و وارد مجموعه شود که ابتدا با اخطار ماموران مواجه شده و پس از عدم اعتنا به این اخطارها مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد و زخمی می‌شود. تا ساعت نگارش این خبر هویت ضارب و انگیزه او مشخص نبود.

پاستور کجاست؟
پاستور یک منطقه حفاظتی در مرکز تهران است که از شرق به خیابان ولی عصر (عج)، از جنوب به خیابان امام خمینی (ره)، از شمال به خیابان آذربایجان و از غرب به خیابان کارگر محدود شده است. این منطقه به دلیل حضور مراکز کاری و اقامتی سران ارشد نظام مورد حفاظت شدید قرار دارد. نیروی انتظامی یک یگان ویژه با نام شهید مطهری برای حفاظت از این منطقه دارد و سپاه انصار المهدی و ولی امر (هر دو زیرمجموعه سپاه حفاظت) نیز مسئول حفاظت از این منطقه هستند.

چه مراکزی در پاستور قرار دارند؟
مهم‌ترین ساختمان در این مجموعه منزل، دفتر و حسینیه رهبر انقلاب (معروف به حسینیه امام خمینی (ره)) است که البته در شمال این منطقه حفاظتی و در خیابان آذربایجان است. محسن رفیقدوست، فردی بود که در استقرار دفتر رهبری در این محل تاثیرگذار بود. او در کتاب برای تاریخ می‌گویم در این خصوص گفته آیت الله خامنه‌ای، دو مکان جماران را به احترام امام و خانواده‌ ایشان و اردوگاه باهنر آموزش و پرورش در شمال شهر را به خاطر اینکه رهبری گفتند هم می‌خواهد در مرکز شهر باشد و هم نمی‌خواهد اردوگاه دانش آموزان را بگیرد رد کردند تا اینکه «نزدیکی محل ریاست جمهوری، ملکی متعلق به خانواده نظام مافی‌ها بود.

آقا مرا صدا کردند و گفتند: اینجا را به قیمت مناسبی که صاحبش راضی باشد بخرید تا ما به آنجا برویم.»...کارشناس آوردیم و قیمت داد، ولی آنها قیمت بالاتری گفتند که قبول کردیم. آن روز مجموعه ساختمان و متعلقاتش را به مبلغ 120 میلیون تومان خریدیم که شاید حدود 6 میلیون تومان گران خریدیم. آنجا را تمیز کردیم. ملک چهار ساختمان داشت. یکی از ساختمان‌ها که خیلی هم قدیمی بود، سالن بزرگی داشت که آنجا را برای آقا در نظر گرفتیم. (بعد آنجا را کوبیدند و ساختند) بعداً فهمیدیم که این نظام مافی‌ها از فرماسون‌ها هستند. آرم مار و عقاب فرماسون روی دیوار گچ‌بری شده بود و چندین ملاقات آقا زیر همان آرم انجام شد. تا اینکه روزی حسین شیخ‌الاسلام آمد به ما گفت که می‌دانید این شکل روی دیوار چیست؟ وقتی گفت، آنها را کندیم و تمیز کردیم. در کنار این ساختمان، زمینی به مساحت حدود دو هزار متر بود که شباهت به زمین ورزشگاه یا تعمیرگاه داشت. دور این زمین گچ ریخته بودند تا حسینیه‌ای برای آقا بسازند. برای ساخت حسینیه هم ابتدا چند مهندس وزارت مسکن نقشه‌ای تهیه کردند. آقا دیدند که اگر آنها بخواهند بسازند، حالا حالا‌ها طول می‌کشد.

یک روز مرا صدا کردند و گفتند: «آنجا را زود بساز و من را از دست اینها نجات بده.» لباس کار پوشیدم و مهندس، معمار، بنا، لوله‌کش، و ... را به آنجا بردم... کل مدتی که حسینیه را با همه آن نمای آجر سه سانت ساختم 61 روز طول کشید؛ حتی بالکن هم زدیم. (برای حسینیه) از مردم پول گرفتم. پول دولتی نبود و پول خودم هم نبود. به دوستان بازاری‌ام گفتم کمک کنید می‌خواهیم حسینیه بسازیم. خرج زیادی هم نشد؛ ما با 30 میلیون تومان حسینیه را ساختیم. {با خنده} به حالا نگاه نکنید، آن موقع ارزان بود. البته تاسیسات سرما و گرما را بعدا خود دفتر درست کرد و هزینه‌اش را داد.»

دولت هم در این منطقه یک ساختمان سفید دارد که محل برگزاری جلسات هیات دولت است و البته دفتر رئیس جمهور و کل مجموعه نهاد ریاست جمهوری نیز در این منطقه قرار دارد. در ورودی این مراکز از همین خیابان پاستور است که حادثه در آن اتفاق افتاده است. در این محدوده معمولا هر روز عده‌ای از مردم با یک مطالبه صنفی یا معیشتی جمع می‌شوند تا صدای خود را به گوش مسئولان نهاد ریاست جمهور برسانند.

به غیر از دولت و مجموعه رهبری، دبیرخانه قوه قضائیه و دفتر رئیس این قوه، شورای عالی امنیت ملی، شورای نگهبان و دفتر تهران مجلس خبرگان رهبری نیز در محدوده پاستور قرار دارند. دفتر مجلس خبرگان در ساختمان مجلس قدیم است که پیش از انقلاب ساختمان مجلس سنا بوده و بعد از انقلاب هم، همان ساختمان با صندلی‌های قرمز مجلس شورای اسلامی بود و ظاهرا قرار است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گیرد. محل سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و دفتر رئیس فقید آن، آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز در همین منطقه و به طور مشخص در کاخ مرمر بود که در منتهی الیه جنوب شرقی پاستور قرار گرفته است. البته برخی از مسئولان کشوری نیز در این منطقه ساکن هستند. مثلا منزل آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان و نیز مسئول رئیس جمهور سابق یعنی محمود احمدی‌نژاد در طول دوران ریاست جمهوری در این منطقه قرار داشت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها