يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۸۵۵
زمان انتشار: ۲۰:۳۲     ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
روزنامه واشنگتن پست - The Washington Post؛
واشنگتن پست نوشت: با تسلط طالبان بر افغانستان، جهان در حال نظاره است تا بداند که چگونه گروهی که از سال ۲۰۰۱ از قدرت رانده شد براین کشور حکومت خواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی تحت عنوان «چه کسانی سازمان طالبان را رهبری می‌کنند» به قلم «رابی مالن» نوشت: با تسلط طالبان بر افغانستان، جهان در حال نظاره است تا بداند که چگونه گروهی که از سال ۲۰۰۱ از قدرت رانده شد براین کشور حکومت خواهد کرد. سازمان شبه نظامی طالبان به سرعت قلمرو افغانستان را به دست گرفت، کابل را تصرف کرد و در روز یکشنبه وارد کاخ ریاست جمهوری شدند.

طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ - ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت می‌کرد. اندک افرادی که در سال ۲۰۰۱ حکومت کردند، اکنون زنده و یا در قدرت هستند. عدم قطعیت درباره این موضوع باقی است که چگونه این گروه/سازمان قصد دارد کشور افغانستان را اداره کند.

اینجا برای شناخت افراد حاکم بر طالبان به تعدادی از رهبران آن اشاره کردیم:

ساختار حکمرانی سازمان طالبان | منبع: BBC عربی
ساختار حکمرانی سازمان طالبان | منبع: BBC عربی
 

مولوی «هبت الله آخوندزاده»

هبت الله آخوندزاده امیر طالبان است. او پس از ترور ملا اختر منصور - رهبر پیشین طالبان در سال ۲۰۱۶ به قدرت رسید. او قاضی ارشد طالبان بود و در سال ۲۰۰۱ به پاکستان گریخت. هبت الله قبل از خدمت به ملا اختر، در مدارس مذهبی سنّی پاکستان تدریس می‌کرد. هبت الله آخوندزاده تجربه نظامی چندانی ندارد و از زمانی که رهبر واقعی طالبان شد، برای تقویت مالی این گروه کار کرده تا جناح های طالبان را متحد کند و قدرت آن را استحکام بخشد. سال‌های از زمانی وی در انظار ظاهر شده می‌گذرد. 

مولوی هبت الله آخوندزاده
مولوی هبت الله آخوندزاده
 

ملا عبدالغنی برادر 

ملا برادر سرپرست تیم مذاکرات صلح در دوحه قطر است و رهبر سیاسی ارشد طالبان است. او یکی از بنیان گذاران اصلی طالبان نیز می‌باشد. ملا برادر در سال ۲۰۱۰ در پاکستان دستگیر شد و در سال ۲۰۱۸ به درخواست آمریکا آزاد شد تا بتواند به عنوان رهبر طالبان در مذاکرات صلح حضور یابد. ملا برادر در سال ۲۰۲۰ پس از انعقاد توافق صلح با دونالد ترامپ صحبت کرد و تبدیل به اولین رهبر طالبان شد که مستقیماً با رئیس جمهور آمریکا مکالمه می‌کند. ملا برادر در ماه مارس در مقابل تلاش دولت بایدن برای تعویق زمان خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مقاومت می‌کرد. آمریکا موافقت کرد افغانستان را ترک کند؛ زیرا از شروط توافقنامه صلحی بود که دولت ترامپ با طالبان بسته بود. در مذاکرات ملا برادر با واشنگتن توافق شد که آمریکا نام طالبان را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کند. اکنون طالبان از نظر آمریکا تروریست نیست. 

ملا عبدالغنی برادر
ملا عبدالغنی برادر
حضور مودبانه! پمپئو (وزیر خارجه وقت آمریکا) در کنار ملا برادر | قطر - شهریور ۱۳۹۹
حضور مودبانه! پمپئو (وزیر خارجه وقت آمریکا) در کنار ملا برادر | قطر - شهریور ۱۳۹۹
 

ملا محمد یعقوب

محمد یعقوب بزرگترین پسر بنیان گذار طالبان یعنی ملاعمر است. یعقوب تشکیلات نظامی طالبان را فرماندهی می‌کند. ملا یعقوب که پس مرگ پدرش در سال ۲۰۱۳ به سرعت به چهره‌ای برجسته در ساختار طالبان تبدیل شد، از سوی تعدادی از کارشناسان به عنوان عضوی معتدل در این گروه شناخته می‌شود. با استناد به گزارش آسوشیتدپرس، ملا یعقوب با پیشروی طالبان طی هفته اخیر به نیروهای این سازمان موکداً اعلام کرد که به اعضای نیروهای نظامی/حکومت افغانستان آسیبی وارد نکنند، خانه‌های خالی را غارت نکنند و اطمینان حاصل کنند که بازارها و مغازه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

سراج الدین حقانی

سراج الدین فرزند جلال الدین حقانی موسس شبکه حقانی است. شبکه حقانی انشعابی از سازمان طالبان می‌باشد. ائتلاف  آمریکا این شبکه را که به بمب گذاری‌های مرگبارش شهره است، بنا به به ادعای واشنگتن پست منهدم کرد. امّا این گروه در سال ۲۰۱۷ بازگشت ترسناکی داشت. شبکه حقانی به فرماندهی سراج الدین حقانی ۵۰۰۰ جنگجو را در جنوب شرق افغانستان گردهم آورد. سراج الدین هم شبکه حقانی را فرماندهی می‌کند، هم معاون رهبر طالبان است.

به گزارش خبرگزای دانشجو؛ لازم به ذکر است که ملا عبدالحکیم قاضی ارشد طالبان و سرپرست تیم مذاکرات صلح در دوحه قطر است. مجلس القیاده در این ساختار نیز بالاترین نهاد تصمیم گیری در ساختار طالبان است و ۲۶ عضو دارد. طالبان برای حکومت نهادی تحت عنوان کابینه وزرا با ۱۷ کمیسیون در نظر گرفته است که مهمترین آن‌ها کمیسیون نظامی، اطلاعاتی، سیاسی و اقتصادی است. دفتر طالبان در دوحه زیر مجموعه کمیسیون سیاسی قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها