يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۰۸۵۸
زمان انتشار: ۲۰:۰۴     ۲۸ مرداد ۱۴۰۰
آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در روز نهم ماه محرم؛
ر واقع بر خلاف جریان نفاق که دستِ دوستی به سمت دشمنان خارجی جبه ه­ی اسلام دراز می­کنند و بیش از آنکه از آن­ها بترسند، دلبسته­ ی آن­ها هستند، جریانی وجود دارد که دلبسته و محبِّ خداند متعال است.

به گزارش پایگاه 598، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در روز نهم ماه محرم در حسینیه حضرت زهرا سلام الله علیها در ادامه مباحث جلسات قبل به تبیین ویژگی­های یاران امام زمان علیه­السلام بر اساس آیات شریف سوره مبارکه مائده پرداخت و اظهار داشت: خداوند متعال در این سوره، ابتدائاً از جریانی در داخل امت اسلامی صحبت به میان می آورد که موالات و دوستی با دشمنان الهی پیدا می­کنند و تلاش می­کنند تا بتوانند، به سرعت به سوی آن­ها حرکت کنند. در مقابله این جریان، خداوند متعال از جریان دیگری صحبت می­کند که جریانِ حزبِ الهی است و خداوند متعال در قرآن از این جریان به «حزب الله» تعبیر می­کند. استاد میرباقری در ادامه به سیر آیات الهی در این سوره اشاره کرد و افزود: خداوند متعال بعد از معرفی جریانِ«حزب الله» و «جریان نفاق»، خطاب به مؤمنین می­فرماید: مبادا موالات و دوستی با دشمنان الهی پیدا کنید و از سر محبت و دلدادگی دست در دست آن­ها دهید.

استاد میرباقری در ادامه به تبیین دشمنان الهی در این آیات پرداخت و بیان داشت: مراد از دشمنانی که خداوند متعال در سوره­ مبارکه مائده، مؤمنین را از تَولّی و دوستی با آن­ها نهی می­کند، جریان انحرافی است که در داخل قوم حضرت موسی سلام الله علیه و حضرت عیسی سلام الله علیه به وجود آمده بودند که علاوه بر داشتن اعتقادات کفر آمیز، از جانشینان این دو رسول بزرگ الهی نیز پیروی نکردند و علاوه بر انحراف خود، امت این دو فرستاده الهی را نیز به انحراف کشانده و گروه زیادی را از مسیر هدایت به ضلالت کشاندند. استاد میرباقری در ادامه به یک نکته مهم نیز اشاره کرد و اظهار داشت: قرآن؛ بر اساس روایات ائمه اطهار سلام الله علیهم، مانند ماه و خورشید است که هر روز طلوع می­کند؛ لذا اینطور نیست که اگر آیاتی در باب ­حادثه­ای نازل شد، مختصِّ همان حادثه باشد، بلکه قرآن به زندگی ما حتماً مرتبط است و مانند خورشید با طلوع هر صبح خودش، مسیر هدایت را برای جامعه مؤمنین روشن می­کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر اساس آیات الهی به تشریح دو جریان بزرگ تاریخی که در امت نبی گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه شکل گرفت، پرداخت و افزود: یک جریانی که قرآن وقتی از آن صحبت می­کند، می­فرماید: این­ها دست در دست دشمنان بیرونی دادند و با مشرکین اهل کتاب که در واقع همان جریانِ انحرافیِ یهود و نصاری هستند، موالات و دوستی می­کنندو می­خواهند یک جبهه­ی مشترک با آن­ها درست کنند. استاد میرباقری در ادامه به معرفی جریان دیگری که پیرامونِ نبی اکرم صلوات الله علیه شکل گرفت، پرداخت و افزود: خداوند متعال بعد از هشدار به جریان نفاق، از جریانی صحبت به میان می­آورد که خداوند را دوست دارند و خداوند نیز ایشان را دوست می­دارد که در صورت بی توجهی جریان نفاق به هشدارهای الهی، مبنی بر پرهیز از تمایل به جریان انحرافی یهود و نصاری، خداوند متعال اینان را جانشین جریان نفاق می­کند.

استاد سید محمد مهدی میرباقری در تبیین ویژگی­هایِ جریان جایگزین جبهه­ ی نفاق در امت سلامی بر اساس آیات 54 تا 56 سوره مبارکه مائده، اظهار داشت: دوست داشتن و دلدادگی و اعتماد به خدا، اولین ویژگی این جریان است؛ در واقع بر خلاف جریان نفاق که دستِ دوستی به سمت دشمنان خارجی جبهه­ ی اسلام دراز می­کنند و بیش از آنکه از آن­ها بترسند، دلبسته ­ی آن­ها هستند، جریانی وجود دارد که دلبسته و محبِّ خداند متعال است. استاد میرباقری در ادامه به ویژگی دوم جریان « مُحِبِّ الله » اشاره کرد و افزود: تواضع نسبت به مؤمنین و عزت مندی و نفوذ ناپذیریِ نسبت به کفار، که ناشی از محبوبیت آن­ها نزد خداوند متعال است از خصوصیات دیگر این جریان است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به تبیین خصوصیات دیگر این جریان پرداخت و افزود: جهاد در راه خدا و عدم ترس از ملامت دیگران در مسیر خدمت، دو خصوصیت مهمّ دیگر از این جریان الهی است. استاد میرباقری در ادامه به بیان بشارت خداوند متعال به این جریان پرداخت و افزود: خداوند متعال در آیات قرآن به کسانی که دارای این خصوصیات هستند، بشارت می­دهد که ولایت و سرپرستی شما به عهده­ی خداست و آثار ولایت خداوند این است که مستمراً در جریان هدایت الهی قرار می­گیرند و از وادی ضلالت و گمراهی به طور پیوسته خارج می­شوند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در فرازهای پایانی سخنان خویش به آثار ویژه­ی پرهیز از تولی به دشمن و چشم ندوختن به امکانات مادی و قدرت دشمن و در مقابل پذیرش ولایت خداوند متعال و نبی گرامی اسلام و امیرالمؤمنین علیهما السلام اشاره کرد و افزود: کسانی که تولی به خداوند و نبی اکرم و امام علی علیهما السلام پیدا می­کنند، بر اساس آیات قرآن وارد حزب خداوند می­­شوند و غلبه نهایی نیز با همین حزب است.« فإنَّ حِزبَ الله هُمُ الغالبون»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها