أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۱۵۱۵
زمان انتشار: ۱۲:۰۱     ۱۱ شهريور ۱۴۰۰
به مناسبت سالروز بانکداری اسلامی؛
آنچه در بانکداری اسلامی موردنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است. بانکداری اسلامی بایستی اولین هدف نظام اقتصاد اسلام را که عدالت اجتماعی است، تأمین کند.

به گزارش پایگاه 598، دهم شهریورماه، سالروز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا که مشتمل بر ۲۷ ماده و ۴ تبصره هست که روز بانکداری اسلامی نام‌گذاری شد. بانکداری اسلامی نوعی بانکداری یا فعالیت بانکی است که با احکام اسلام همخوانی دارد و در قالب اقتصاد اسلامی تعریف می‌شود.

بر این اساس که در فقه اسلامی دریافت پول اضافی از وام‌گیرنده ربا و حرام است، مجلس شورای اسلامی ایران در سال ۱۳۶۲ قانونی را با عنوان قانون عملیات بانکی بدون ربا تصویب کرد که از سال ۱۳۶۳ اجرایی شد. بر طبق این قانون در خصوص رفع حرمت ربای قرضی در سپرده‌گذاری و اخذ سود این‌طور آورده شده که سپرده‌گذاری در بانک، تحت عقد قرض نباشد، بلکه تحت عقودی دیگر مانند وکالت باشد.

آنچه در بانکداری اسلامی موردنظر است کارآمدی بانکداری بدون ربا در ایجاد عدالت اجتماعی است. بانکداری اسلامی بایستی اولین هدف نظام اقتصاد اسلام را که عدالت اجتماعی است، تأمین کند.

درواقع تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا پاسخی بود به اشتیاق مسلمانانی که از قانون‌های ظالمانه ربوی در نظام بانکی جهان به تنگ آمده بودند و به دنبال قوانین انسانی و عزتمندانِ در تعاملات مالی بودند.

تدوین‌کنندگان قانون بانکداری بدون ربا درصدد استقرار نظام مالی بر مبنای عدالت اجتماعی و قوام گرفتن پایه‌های اقتصاد اسلامی بودند. اگرچه ممکن است در دستیابی به این اهداف کاستی‌هایی وجود داشته باشد، اما در سال‌های اخیر تمامی فعالان شبکه بانکی در راه تحقق آن تلاش کردند که قابل‌ستایش است و باید این تلاش‌ها را ارج نهیم.

در کشورمان هرساله به همین مناسبت همایش‌ها و مراسم‌های گوناگون از سوی نهادهای اقتصادی و بانک‌ها برای پاسداشت هفته بانکداری برگزار می‌شود.

در چشم‌انداز بانک ایران‌زمین نیز به این مهم توجه ویژه شده و به تعمیق روش‌های اسلامی در بانکداری تأکید شده است: بانک ایران‌زمین، سرآمد و برجسته شدن در صنعت بانکداری، پیشتازی در ارائه خدمات و محصولات متنوع موردنیاز مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان (تعمیق در روش‌های اسلامی در فردای بانکداری)

ورود به بازار و توسعه کسب‌وکار برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از طریق ایجاد پیوند مستمر و پایدار با ذینفعان (مشتریان، سهامداران، کارکنان) و تقویت بنیه مالی و رشد واحدهای تولیدی، تجاری و خدماتی با تکیه‌بر بانکداری اسلامی را در چشم‌انداز آینده خود تحقق‌پذیر می‌داند.

از شاخصه‌های بانکداری اسلامی علاوه بر حذف ربا، می‌توان به ویژگی‌های خاص آن مانند انجام معاملات و قراردادها بر اساس عقود اسلامی، شفافیت و توجه به اخلاق بانکداری اشاره کرد که بانک ایران‌زمین به آن اهتمام ویژه دارد.

توجه به سنت نیکوی قرض‌الحسنه و کمک به محرومان جامعه نیز از جمله آثار مبارک و خجسته‌ای است که با تصویب این قانون در جامعه رواج پیدا کرد و گامی دیگر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است.

بانک ایران‌زمین به پیرو تصویب این قانون و با جامعه هدف عموم جامعه با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به اجرای عدالت اجتماعی در این بانک مسمم است. در اطلاعیه این بانک آمده است: بانک ایران‌زمین بر آن است که با رعایت کامل قوانین و مقررات پولی و مالی کشور، تجربیات برتر بین‌المللی را به کار بندد، خدمات در بالاترین استانداردهای کیفی ارائه شود و با استفاده از نوآوری‌ها و فن‌آوری‌های روز دنیا به لحاظ عملیات و کارایی، جزو بانک‌های خصوصی پیشرو کشور باشد و راهکارهای بانکی و مالی کامل به همه مشتریان ارزشمند ایران‌زمین ارائه نماید.

یکی از اهداف اساسی و مهم بانک ایران‌زمین، اهمیت اجرای قوانین شرعی در راستای اعطای تسهیلات اعتباری در چارچوب نظام بانکداری اسلامی و بر اساس مقررات قانون عملیات بانکداری بدون ربا هست که انواع تسهیلات قرض‌الحسنه، مضاربه، مراحبه و فروش اقساطی جزئی از آن هست.

کمک به محرومان جامعه با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و رفع دغدغه اقشار ضعیف در حوزه سلامت و درمان با ارائه تسهیلات وِیژه تنها بخشی از اقدامات بانک ایران‌زمین در راستای تحقق عدالت اجتماعی و تحقق بانکداری به معنای واقعی اسلامی هست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها