أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۳۵۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۱۴ مهر ۱۴۰۰
بعد از تبعید امام رضا (ع) از مدینه به مرو، برادران و خواهران آن حضرت راهی سرزمین ایران شدند تا در کنار آن امام رئوف به ترویج و تبلیغ معارف اسلامی و شیعی بپردازند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از تسنیم، حرم مطهر تعداد زیادی از برادران و خواهران امام علی بن موسی‌الرضا (ع) در کشور وجود دارد. اگر این روزها به دلیل شرایط کرونا امکان تشرف به مشهد مقدس و زیارت امام رضا (ع) را ندارید، می‌توانید از زیارت برادران و خواهران آن حضرت در شهرهای دیگر بهره‌مند شوید.

امام کاظم علیه‌السلام به گواه منابع تاریخی فرزندان زیادی داشته است. علاوه بر امام رضا علیه‌السلام و حضرت معصومه سلام‌الله علیها که در ایران بارگاه و حرم دارند بقیه فرزندان آن حضرت هم از مشعل‌داران علم و تقوا در زمان خود بودند که در گوشه و کنار ایران می‌توانید حرم آنها را زیارت کنید.

امامزاده احمد بن موسی علیه‌السلام

نسب‌شناسی: سید امیر احمد علیه‌السلام ملقب به «شاه‌چراغ» فرزند بزرگوار امام هفتم و برادر حضرت امام رضا علیه‌السلام است. شاه‌چراغ را همه‏ مؤلفین کتاب‌های نسب‌شناسی فرزند امام کاظم علیه‌السلام می‌دانند. شیخ مفید درباره او در کتاب «ارشاد» نوشته: «احمد بن موسی مردی کریم و بزرگوار و پارسا بود و حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام او را نسبت به دیگر فرزندان بیشتر دوست می‌داشت».

بنای امامزاده: درون حرم با آیینه‌های ریز رنگینی به سبکی هنرمندانه آیینه‌کاری شده و انواع خطوط زیبای فارسی و عربی، تزئین کننده نمای اطراف آیینه‌ها و کاشی‌هاست. بنای حرم مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه‌نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده. ضریح آن حضرت در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده. حیاط شاه‌چراغ دارای دو درب اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سردر بزرگ کاشی‌کاری شده عبور می‌کنید و وارد حیاط وسیع حرم می‌شوید. غیر از دو درب اصلی، دو درب فرعی نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگری به مسجد جامع عتیق می‌رود. از ضلع شمال حیاط هم می‌توانید وارد بازار شاه‌چراغ شوید. دور تا دور حیاط، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که پیشانی و جرزهای جلوی آنها کاشی‌کاری شده است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت‌کاری شده به کار رفته است.

این امامزاده در شهر شیراز، خیابان احمدی بنا شده است.

امامزاده صالح علیه‌السلام

نسب‌شناسی: امامزاده صالح علیه‌السلام فرزند هفتمین پیشوای شیعیان جهان امام کاظم علیه‌السلام و یکی دیگر از برادران امام رضا علیه‌السلام است. به استناد منابع تاریخی چون ریاض الانساب، کنز الانساب، منتخب التواریخ و بنا بر قول مشهور، امامزاده صالح فرزند امام هفتم شیعیان است.

بنای امامزاده: فضای داخلی امامزاده شامل چهار رواق است. دو رواق مخصوص مردان و دو رواق مخصوص زنان است که با کشیدن حفاظ از هم جدا شده‌اند. داخل امامزاده آیینه‌کاری است که حدود 12 سال پیش انجام شده است. درهایی که رواق‌ها را به حرم وصل می‌کنند، منبت‌کاری شده و جدیدند.

گنبد کاشی‌کاری شده این بنا چندین بار مرمت شده اما سال 1368 به طور کلی تخریب و با کاشی جدید بازسازی شد. ضریح اولیه آن هم از چوب ساخته شده بود ولی بعدها از نقره و کتیبه‌های اطراف آن با آب طلا مزین شده است.

امامزاده صالح کتیبه‌ای به تاریخ سال 700 قمری داشت که در تعمیرات مدخل ساختمان از میان رفت. در حمله مغول هم بنای امامزاده کاملاً از بین رفت اما بانیان خیّر آن را دوباره ساختند.

در سال‌های گذشته پنج شهید گمنام در حیاط امامزاده به خاک سپرده شدند. پیکر شهید هسته‌ای کشور دکتر مجید شهریاری که توسط تروریست‌ها به شهادت رسید نیز در کنار این شهدا آرمیده است.

این امامزاده در  تهران، میدان تجریش قرار دارد.

امامزاده یحیی علیه‌السلام

نسب‌شناسی: مرحوم آیت‌الله علامه حائری تأکید داشت که امامزاده یحیی علیه‌السلام برادر امام رضا علیه‌السلام و فرزند امام کاظم علیه‌السلام بوده است.

بنای امامزاده: بقعه امامزاده دارای گنبدی بزرگ و ایوانی به ارتفاع 12.5 متر است که سال 1338 کاشی‌کاری شد. این گنبد که نزدیک به 600 سال قبل ساخته شده پیازی شکل است و نمای خارجی آن را کاشی‌های فیروزه‌ای پوشانده است. دو طاق نمای در دو طرف درب حرم وجود دارد که روی طاق نمای سمت راست زیارت‌نامه یحیی بن موسی الکاظم علیه‌السلام و طاق نمای سمت چپ دعای اذن دخول با کاشی‌های لاجوردی‌رنگ مزین شده است.

این امامزاده در سمنان، خیابان امام خمینی رحمه‌الله علیه بنا شده است.

امامزاده سید حمزه علیه‌السلام

نسب‌شناسی: متن نسب نامه آن حضرت که با 16 واسطه به هفتمین امام شیعیان علیه‌السلام برمی‌گردد و برادر امام رضا علیه‌السلام محسوب می‌شود، به این صورت است: حمزه بن حسن بن محمد بن حمزه بن امیرکا بن علی بن محمد بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن حسین بن محمد بن عبدالله بن محمد بن القاسم بن حمزه بن الموسی الکاظم علیه‌السلام.

بنای امامزاده: بقعه امامزاده سید حمزه علیه‌السلام شامل صحن، مسجد، گنبدخانه و مدرسه ظهیریه است که درب چوبی ورودی صحن در ضلع جنوب آن قرار دارد. طاق مرمرین سردر صحن از چهار قطعه سنگ مرمر درشت ساخته شده که با گذشت زمان همچنان زیبایی خود را حفظ کرده و جزو آثار هنری است. روی این سنگ‌ها که از دو سو به‎طور متقابل قرار گرفته‌اند با خط ثلث زیبایی آیه «ادخلوها بسلام آمنین» و در زیر هر یک از آنها در میان ترنج عبارت «یا مفتح الابواب» به طور برجسته نوشته شده است.

این امامزاده در شهر تبریز، خیابان ثقه الاسلام قرار دارد.

امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون علیهماالسلام

نسب‌شناسی: نسب امامزادگان مدفون در این بقعه متبرکه به امام کاظم علیه‌السلام برمی‌گردد. طبق اسناد موجود در سازمان اوقاف، امامزاده حسن ابوعبدالله بن موسی الکاظم علیه‌السلام و همسر و دو فرزند خردسالش به نام‌های امامزاده عابدالله (عبدالله) و امامزاده آمنه خاتون در این مکان دفن شده‌اند. گویا تعدادی از یارانشان نیز همین جا دفن شده‌اند.

بنای امامزاده: بازسازی و توسعه بنای بقعه با زیربنایی در حدود 2500 مترمربع از سال 1378 آغاز شده و هنوز تمام نشده. البته بنای جدید به شیوه سنتی بازسازی و بنای قدیمی بقعه درون بنای جدید حفظ شده. روی مرقد ضریح، تاج‌های میناکاری شده قرار دارد و کتیبه قرآنی (سوره انسان) به خط ثلث و اشعار محتشم کاشانی درباره حماسه حسینی به خط نستعلیق نوشته شده‌اند و نام امامزادگان عبدالله و آمنه خاتون (علیهماالسلام) بر آن نقش بسته. طبق اسنادی که در این امامزاده وجود دارد گنبد امامزاده در دوره صفوی ساخته شده است.

این امامزاده در شهر اراک، خیابان دکتر بهشتی بنا شده است.

امامزاده سید جلال‌الدین اشرف علیه‌السلام

نسب‌شناسی: سید ابراهیم المرتضی الاصغر معروف به سید جلال‌الدین اشرف برادر امام رضا علیه‌السلام و پسر امام کاظم علیه‌السلام و بانو نجیه است. سید جلال الدین زمانی که سه ساله بود امام هفتم شیعیان به شهادت رسید و برادرش امام رضا علیه‌السلام سرپرستی او را بر عهده گرفت. روایت است او در میان برادرانش بعد از امام رضا علیه‌السلام در علم، حلم، زهد، تقوا، شجاعت و سخاوت بر همه پیشی گرفت و برای همین به او لقب «اشرف» داده‌اند.

ذ بناى اولیه این آرامگاه در سال 311 قمری به دستور گوهرشاد خانم دختر کیارستم از فرمانروایان گیلان ساخته شد. تا سال 1356 شمسی مغازه‌های اطراف حرم خریدارى و تخریب شد و بنایى وسیع و مجلل ساختند که نماى داخلى و خارجى آن سنگ مرمر است. این بقعه هم اکنون رواق‌های بسیار، سقف‌های آینه‌کاری شده و گنبدى بزرگ با کاشی‌کاری‌های ظریف دارد. بنای بقعه به مساحت 600 مترمربع شامل روضه منوره مسجد، رواق و کفشداری است. این بقعه باعث شده که شهر آستانه اشرفیه به عنوان پنجمین شهر مذهبی و زیارتی کشور باشد.

این امامزاده در شهر آستانه اشرفیه قرار دارد.

امامزاده سید مظفر علیه‌السلام

نسب‌شناسی: نسب امامزاده سید مظفر علیه‌السلام با پنج واسطه به امام کاظم علیه‌السلام می‌رسد. ظاهراً او به خاطر جو ناآرامی که در بغداد وجود داشته به هرمزگان رفت و همان‌جا فوت کرد. اکثر پسرعموهای این امامزاده در خوزستان، بوشهر و بحرین سکونت داشته و سادات جزایری، سادات روضاتی و خوانساری از همین خانواده‌اند.

بنای امامزاده: ساختمان این زیارتگاه یک گنبد کاشی‌کاری شده زیبا و ساده دارد. آرامگاه با چهار مناره اوج زیبایی را به نمایش گذاشته. برخلاف سایر آرامگاه‌ها و زیارتگاه‌های کشور این زیارتگاه فاقد آینه‌کاری بوده و تماماً با کاشی‌های زیبا منقش شده. بنای فعلی شامل شبستان به وسعت 750 مترمربع، چهار گلدسته 30 متری با نمای درونی و بیرونی کاشی‌کاری است. امامزاده سید مظفر علیه‌السلام در میان صیادان و دریانوردان از احترام فراوانی برخوردار است. سالی یک بار صیادان به خصوص صیادان جزیره قشم به زیارت سید مظفر می‌روند و با قربانی کردن گاو و گوسفند، برای کسب روزی بیشتر و آرامش دریا و سلامتی دریانوردان دعا می‌کنند. سپس با گوشت‌های قربانی غذا می‌پزند و در میان فقرا پخش می‌کنند.

این امامزاده در شهر بندرعباس، خیابان بلوار امام خمینی رحمه‌الله علیه قرار دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها