کد خبر: ۴۹۵۵۹۰
زمان انتشار: ۰۸:۳۷     ۱۶ آبان ۱۴۰۰
گفت‌و‌گو با رئیس «کمیته برق» کمیسیون انرژی مجلس:
رئیس «کمیته برق» کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: زمانی که مشترکان خانگی از امکانات ویژه استفاده کرده و مصرف آنان بسیار بالاتر از الگوی مصرف است دیگر لزومی ندارد پول برق با نرخ یارانه برای آنان محاسبه شود.

به گزارش پایگاه 598، پرویز محمدنژاد در گفت‌وگو با‌ میزان، با اشاره به ضرورت کاهش یارانه برق مشترکانی که بیش از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند، گفت: بحث اصلاح الگوی مصرف سال‌ها است که در سطح کشور مطرح شده و علت اصلی آن نیز ضرورت توزیع متوازن منابع و توجه به عدالت محوری در استفاده از منابع کشور است اما متاسفانه با گذشت سالیان سال این اتفاق محقق نشد و کمیسیون انرژی در این دوره تحت عناوین مختلفی وارد کار شد.

وی ادامه داد: کمیسیون انرژی مجلس طرح مانع زدایی از صنعت برق را کلید زده که اکنون در حال طی کردن مراحل پایانی خود در کمیسیون است. این طرح یک ماده کلیدی دارد که به اصلاح الگوی مصرف بازمی گردد و نگاه جامعی به این موضوع دارد. این تفکر باید در جامعه حاکم شود تا افرادی که میزان مصرف برق برای آنان اهمیتی نداشته و حتی بعضا حقوق سایر افراد را نیز درنظر نمی‌گیرند، نباید پول برق خود را با نرخ یارانه‌ای بپردازند.

رئیس کمیته برق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: زمانی که به مشترکان خانگی برق با نرخ یارانه‌ای داده می‌شود مبنا بر این است که فرد مصارف خانگی دارد نه اینکه برای استخر و جکوزی و سایر امکانات رفاهی لوکس از این برق بیش از چهارچوب الگوی مصرف استفاده کند. زمانی که این مشترکان از این امکانات ویژه استفاده کرده و مصرف آنان بسیار بالاتر از الگوی مصرف است دیگر لزومی ندارد پول برق با نرخ یارانه برای آنان محاسبه شود. ما تعرفه خانگی را با یارانه به مردم می‌دهیم و مشترکانی که بسیار فراتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند باید پول آن را بدون یارانه بپردازند.

محمدنژاد ادامه داد: در اصلاح الگوی مصرف نیز ما این موضوع را در نظر گرفته‌ایم که به عنوان یک سیاست می‌تواند در اصلاح الگوی مصرف جامعه نیز موثر باشد. این حرف همیشه گفته شده، اما متاسفانه عملیاتی نشده است. ان‌شاءالله به زودی شاهد عملیاتی شدن این موضوع بوده و الگوی مصرف جامعه با یک محور تعادلی شکل خواهد گرفت.

وی افزود: مشترکان خانگی که در حد معمول مصرف داشته و متناسب با شرایط منطقه زندگی خود در چهارچوب الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند باید پول برق خود را با نرخ یارانه بپردازند، اما اینکه یک خانواده چند یخچال داشته باشد یا به جای یک کولر گازی از پنح کولر گازی استفاده کند طبیعتا معمول نیست. این مصارف غیر معمول است و حتی نشان می‌دهد که این اقشار تمکن مالی مناسبی نیز دارند پس باید پول مصرف برق خود را با نرخ غیریارانه بپردازند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: برق یک پدیده زیرساختی است و در مصرف آن باید حتما الگوی صحیحی را پیش گرفت. ضمن اینکه ما امروز تراز منفی تولید داریم. این امکان باید مهیا شود تا همه مردم به صورت عادلانه به برق دسترسی داشته باشند. پایداری برق ذاتا نیازمند مدیریت مصرف است. امروز ۸۵ درصد مردم متناسب با الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند و ۱۵ درصد مابقی نیز باید مصرف خود را اصلاح کنند. هدف اصلی مدیریت مصرف است که قطعا اعمال این سیاست‌ها موثر خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها