أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۴۹۶۸۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۱     ۰۴ آذر ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده شورای روابط خارجی اروپایی در یادداشتی توصیه کرده که اعضای برجام، به جای پیگیری ضمانت در چارچوب اهداف اقتصادی، آن را در چارچوب بهبود روابط اقتصادی طرف‌های عضو، دنبال کنند. به ادعای نویسنده، مزایای لغو تحریم‌ها به اندازه‌ای برای ایران اهمیت دارد که از مذاکره عقب‌نشینی نکند.

 در این یادداشت آمده است که افزایش فروش نفت ایران اولین مزیت رفع تحریم‌هاست. سایر تجارت‌ها نیز به کاهش تحریم‌ها پاسخ مثبت خواهند داد. ایران برای حفظ اقتصاد خود نیاز به واردات کالاهای خاصی از خارج دارد. این امر معمولاً در زمانی که ایران تحت تحریم است منجر به کسری تجاری می‌شود.

لغو تحریم‌ها به بانک مرکزی ایران اجازه می‌دهد تا به ذخایر ارزی که مجموعاً بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است، دسترسی پیدا کند. این به کاهش نرخ دلار و به‌تبع آن کاهش تورم خواهد انجامید. همچنین رفع تحریم‌ها با افزایش ارزش ریال، به کاهش قیمت کالاهای تولیدی و افزایش دستمزدها می‌انجامد. به باور نویسنده، مزایای طبیعی رفع تحریم‌ها، سه مورد است:

انگیزه‌ای کوتاه‌مدت برای ایران ایجاد می‌کنند تا به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام عمل کند.

 زمینه‌ای برای تسهیل معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری عمده، مانند خرید هواپیماهای غیرنظامی یا سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز است.

تاب‌آوری اقتصادی ایران را افزایش می‌دهد.

 نظر نویسنده آن است که ایران ضمانت رفع تحریم را نه در اطمینان از افزایش درآمدهای نفتی و یا آزادسازی اموال بلوکه‌شده، بلکه در بهبود روابط تجاری جستجو کند و بر روی فرآیندها و مکانیسم‌هایی متمرکز شود که چنین شرایطی را فراهم می‌کند. حال آنکه روابط اقتصادی ایجادشده پس از اجرای برجام ضمانتی برای عدم خروج آمریکا از برجام فراهم نکرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها