أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۴۹۶۹۷۸
زمان انتشار: ۱۰:۳۱     ۰۸ آذر ۱۴۰۰
یادداشت/
علی اصغر مرتضایی راد

پایگاه 598: تقریبا همه کارهای شمقدری را دیده ام؛ اما این بار تصمیم گرفتم نبینم چرا که با دیدن هر کار حس یک گناه توجیه آلود یقه ام را می گیرد؛ حسی که گمان می کنم خیلی های دیگر هم موقع تماشای کارهای اخیر شمقدری داشته اند.

اگر با خوشبینانه ترین حالت به کارهای شمقدری نگاه کنیم، متوجه می شویم که برای او هدف وسیله را توجیه می کند. یعنی حتی اگر بگوییم هدفش آسیب شناسی جنسی جامعه و طرح یک مسئله برای حل آن است، باز هم نحوه ارائه و جذب مخاطب از طریق جذابیت های جنسی از لحاظ شرعی غلط است. مصداق این اتفاق را در اسامی مستندها، تبلیغات جذاب و... می توانید ببینید. مثلا همین واژه "این رل" که عنوان مستند است خیلی ها را به سرچ در مورد واژه فرامی‌خواند؛ این مدل عنوان گذاری همان کاری را با ذهن ما می کند که فلان شبکه بیگانه با مطرح کردن خبر تجاوز به یک دختربچه می کند. جوانی که تا قبل از آن حتی به مخیله اش چنین چیزی خطور نمی کرده با شنیدن این خبر ذهنش درگیر یک مسئله جدید می شود که شاید هرگز شنیدنش برای او لزومی نداشت و این برای او و سپس جامعه در نقش یک ویروس دهنی عمل می کند.

ناگفته نماند که به نظرم اگر شمقدری واقعا قصد طرح و حل مسئله را دارد نباید این قدر سطحی و فرمالیته کارهایش را بسازد و حداقل برای پژوهش این مسئله مهم و حساس باید وقت و دقت بیشتری بگذارد، نه این که سالی یک کار تولید کند.

کلام آخر این که به نظرم بعضی از ما مذهبی چون از برخی گناهان ابا داریم رو به تماشای کارهای شمقدری می آوریم. بعد هم توجیه می کنیم که میخواهیم تحلیلی از مسائل جنسی جامعه داشته باشیم، درست مثل همان توجیهی که با آن سند ۲۰۳۰ را برایمان نسخه کردند. در ماجرای ۲۰۳۰ جلوی فاجعه را گرفتیم و اجازه ندادیم مسئله ای که برای خیلی از کودکانمان موضوعیت ندارد بی جهت تابویش شکسته شود،اما حالا خودمان از سر کنجکاوی و با بهانه تحلیل داریم روی مسئله ای زوم می کنیم که برای خیلی هایمان طرحش لزومی ندارد، آن هم نه در قالب یک پژوهش بلکه در قالب یک مستند کاملا رسانه ای عامیانه که تهش چیزی دو جز دو ساعت گناه چشم و گوش برایمان ندارد.

پ ن۱: شاید اگر یک عالم حوزوی در باره مستند نقدی می نوشت خیلی بهتر بود. ولی چون دیدم کسی حرف جدی ای نزده و چند نفری هم در مورد کار نظرم را پرسیدند گفتم چند خطی بنویسم.

پ ن۲: امیدوارم نوشته ام موجب تبلیغ و ترویج این کار و سایر کارهای اخیر برادر شمقدری نشود. (البته انصافا اوایل کارهای خوبی هم داشت مثل میراث البرتا)

پ ن۳: اگر با من هم نظرید نقد کنید تا اقای شمقدری تغییر رویه دهد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها