يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۴۹۸۱۳۶
زمان انتشار: ۱۱:۵۷     ۲۹ آذر ۱۴۰۰
65 تن از شاعران و هنرمندان انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خواستار حمایت از نخبگان، هنرمندان و فرهیختگان افغانستان شدند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از فارس، ۶۵ تن از شاعران و هنرمندان انقلاب اسلامی در نامه‌ای به آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خواستار حمایت از نخبگان، هنرمندان و فرهیختگان کشور دوست و همسایه، افغانستان شدند.

متن نامه ادیبان ایرانی به شرح زیر است:
جناب آقای ابراهیم رئیسی
رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

همچنان که استحضار دارید، تحولات اجتماعی و سیاسی کشور دوست و برادر افغانستان که منجر به حاکمیت گروه طالبان تحت عنوان «امارت اسلامی» در این کشور شده است، مشکلات بسیاری برای مردم عزیز و رنجدیده افغانستان به وجود آورده است. در این میان ـ با توجه به سیاست‌های بسته طالبان، متفکران، هنرمندان، شاعران و نویسندگان افغانستانی شرایط دشواری را تحمل می‌کنند. جان ادیبان و شاعران این کشور که جان زبان پارسی است، به خطر افتاده است و امنیت خاطر جامعه فرهنگی، سلب و روند تولید آثار فرهنگی، ادبی و هنری متوقف شده است.

بدیهی است نتیجه محتوم تداوم این روند فرسایشی و فرصت سوز، کوچ اجباری نخبگان فرهنگی این کشور به ایران و سایر کشورهاست که متأسفانه به خاطر فراهم نبودن بسترهای مناسب، اکثراً با ناکامی روبرو شده است.

جناب آقای رئیسی!

با عنایت به اشتراکات تمدنی و فرهنگی دو کشور ایران و افغانستان که از برجسته‌ترین آنها اشتراک زبانی است، و با باور به این‌که «افغانستان پاره تن ایران است»، ما نگرانی عمیق خود را از فروپاشی نهادهای فرهنگی و به مخاطره افتادن هویت ملی ابراز می‌داریم و از حضرت‌عالی در مقام رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران تقاضا می‌کنیم که برای حمایت از نخبگان فرهنگی کشور افغانستان، دستور مساعدت لازم را در موارد زیر مبذول بفرمایید:

۱ـ اصلی‌ترین مطالبه ما به عنوان نمایندگان جامعه فرهنگی ایران از حضرت‌عالی، توجه ویژه به نخبگان فرهنگی کشور افغانستان برای صیانت از اشتراکات تمدنی و میراث معنوی دو کشور، و حمایت از آنهاست که با برقراری تعامل سیاسی سازنده با شخصیت‌های مقبول سیاسی افغانستان امکان‌پذیر است؛ زیرا قرائن و شواهد موجود مُبین این امر است که این میراث فرهنگی مشترک ـ بخصوص زبان و ادبیات ارجمند پارسی ـ در معرض تهدید و تخریب جدی است.

۲ـ دستور تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای شناسایی چهره‌های فرهنگی و هنری و تأکید به وزارت خارجه و کشور برای فراهم کردن سازوکارهای قانونی به منظور پذیرش هنرمندان، شاعران و نویسندگان نخبه افغانستانی در ایران و حفظ حرمت آنان.

در پایان و با آرزوی استقلال، آزادی و امنیت برای کشور دوست و برادر افغانستان، خواستار میانجی‌گری دولت‌ها و افکار عمومی جهان برای پایان بخشیدن به ناامنی و هرج‌ومرج سیاسی در افغانستان هستیم و با نگرانی از آینده‌ی هم‌زبانان افغان و هنرمندان افغانستان، هم‌نوا با سعدی بر رسالت انسانی خود پای می‌فشاریم که:

بنی‌آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
پیشاپیش از مساعدتی که در این زمینه می‌فرمایید، کمال تشکر را داریم.

شاعران و هنرمندان:

۱ـ علیرضا قزوه
٢ـ ولی الله کلامی زنجانی
٣ـ محمدجواد محبت
۴ـ عباس براتی پور
۵ـ حسین اسرافیلی
۶ـ سیدعبدالله حسینی
٧ـ فرهاد پایزدار
٨ـ رضا اسماعیلی
٩ـ مصطفی محدثی خراسانی
١٠ـ محمود اکرامی
١١ـ عبدالرحیم سعیدی راد
١٢ـ محسن پرویز
١٣ـ راضیه تجار
١۴ـ محمدصادق رحمانیان
١۵ـ هادی منوری
١۶ـ غلامرضا کافی
١٧ـ مجتبی رحماندوست
١٨ـ عباس باقری
١٩ـ محمدرضا ترکی
٢٠ـ ناصر فیض
٢١ـ سعید بیابانکی
٢٢ـ امیرعاملی
٢٣ـ حمیدرضا شکارسری
٢۴ـ علی محمد مؤدب
٢۵ـ محمدحسین مقیسه
٢۶ـ محسن مؤمنی شریف
٢٧ـ محمدحسین انصاری نژاد
٢٨ـ مرتضی امیری اسفندقه
٢٩ـ محمدمهدی سیار
٣٠ـ علی داوودی
٣١ـ عباس محمدی
٣٢ـ سیداکبر میرجعفری
٣٣ـ میلاد عرفانپور
٣۴ـ محمدمهدی عبداللهی
٣۵ـ ایرج قنبری
٣۶ـ امید مهدی نژاد
٣٧ـ اسماعیل امینی
٣٨ـ مرتضی حیدری آل کثیر
٣٩ـ حبیب احمدزاده
۴٠ـ سعید سلیمان پور
۴١ـ علی هوشمند
۴٢ـ وحید ضیایی
۴٣ـ قادر طراوت پور
۴۴ـ عزیز آذین فرد
۴۵ـ محمد سعید میرزایی
۴۶ـ لیلی رکن آبادی
۴٧ـ نرگس جابری نسب
۴٨ـ هاشم کرونی
۴٩ـ غلامرضا طریقی
۵٠ـ نغمه مستشار نظامی
۵١ـ وحیده افضلی
۵٢ـ مرضیه فرمانی
۵٣ـ فریبا یوسفی
۵۴ـ ابراهیم خدایار
۵۵ـ امین اکبری
۵۶ـ اکبر ایرانی قمی
۵٧ـ مجتبی حادق
۵٨ـ فاطمه نانی زاد
۵٩ـ علی سهامی
۶٠ـ سیدمیعود علوی
۶١ـ سیدوحید سمنانی
۶٢ـ فاطمه ناظری
۶٣ـ مجتبی صادقی
۶۴ـ علی رضا حکمتی
۶۵ـ محسن کاویانی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها