أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۰۲۳۷
زمان انتشار: ۰۹:۰۷     ۰۵ بهمن ۱۴۰۰

به گزارش پایگاه 598، روزنامه اعتماد با حمله به تصمیم دولت برای حذف ضامن از وام‌های زیر 100 میلیون، ادعا کرد این کار تبعات تورمی دارد.

این روزنامه در گزارشی با عنوان «تبعات تورمی هجوم وام بدون ضامن به بازارها» به‌نظر می‌رسـد پـس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیستم بانکی جذابیت بیشتری برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران پیدا کرده؛ چراکه پس از تکلیف بانک‌ها به ارائه تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی به طرح نهضت ملی مسکن، در اقدامی دیگر قرار اسـت نظام بانکی وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به واجدین شرایط بدهد. هرچند مشخص نشده که شبکه بانکی تا چه میزان اعتبار به این اقدام جدید دولت قرار است اختصاص دهد، اما این اتفاق می‌تواند قدری از مشکلات و موانع بر سر راه دریافت وام برای متقاضیان را کاهش دهد، اما به همان میزان می‌تواند به صف متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی هستند، بیفزاید. رقم وام بـدون ضامن به‌گونه‌ای نیست که افراد خودرو یا مسکن بخرند، اما به اندازه‌ای هست که بتواند به ناترازی بانک‌ها دامن‌زده و وضعیت تورمی کشور را تشـديد کند. آن هم در شرایطی که تورم ماهانه و نقطه‌ای در دی‌ماه پس از سـه ماه تنزل، مجدداً بر مدار صعودی قرار گرفته و نقدینگی در ۹ ماهه منتهی به آذر نسبت به اسفند ۹۹ حدود 27/4 درصد افزایش داشته و به رقم ۴۴۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

روزنامه اعتماد در حالی ارائه وام بدون ضامن زیر 100 میلیون تومان را نکوهش کرده، که مشکل عمده بسیاری از مردم در دریافت وام، همین مشکل ضامن مقبول بانک‌هاست!

در واقع خیلی از اوقات، نیاز ضروری مردم برای گرفتن وام، به خاطر عدم تامین ضامن مورد مطالبه بانک‌ها برآورده نمی‌شود.

یادآوری می‌شود شهرام جزایری رفیق گرمابه و گلستان مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در دوره مجلس ششم (با اکثریت اصلاح‌طلب) به مجلس و کمیسیون اقتصادی تردد داشت و از جمله طرح‌هایی که با پیشنهاد وی در دستور کار قرار گرفت، «عدم اخذ وثیقه از تسهیلات کلان بانکی» بود! چند سال بعد، به هنگام محاکمه و محکومیت شهرام جزایری (اَبَرمفسد اقتصادی دوره اصلاحات) معلوم شد که برخی مقامات دولتی و مجلس وقت، از هدایای ویژه او بهره‌مند بوده‌اند.

منبع : کیهان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها