أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۲۷۰۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۱۵ اسفند ۱۴۰۰

 

به گزارش پایگاه 598، «عسگر صفری» کارشناس مسائل اوراسیا طی مصاحبه‌ای در خصوص جنگ روسیه و اوکراین که از 10 روز پیش آغاز شده، ریشه‌ها و روندهای آن، اظهار داشت: پس از فروپاشی شوروی، کشورهای غربی و به خصوص آمریکا این قول را به روسیه داده بودند که برای نگرانی‌های امنیتی آن، ناتو هیچگاه به سوی شرق گسترش نخواهد یافت. در آن زمان حوزه نفوذ روسیه جدید را به رسمیت شناختند، اما این اتفاق در عمل رخ نداد و ناتو شروع به گسترش حوزه نفوذ خود به سمت شرق کرد. وی درباره تصمیم اتحادیه اروپا برای پیوستن اوکراین به این اتحادیه نیز اظهار داشت: یک توافق اولیه در این خصوص شکل گرفته است. البته اتحادیه اروپا ساختارهایی دارد که ورود به آن چند سال زمان می‌برد و نیازمند تغییرات ساختاری به لحاظ سیاسی و اقتصادی در اوکراین است. این اقدام غرب، یک سیگنال به روسیه بود. کارشناس مسائل اوراسیا درباره سطح حمایت غرب از اوکراین و سطح توقع زلنسکی نیز گفت: پاسخ اولیه‌ای که ناتو و آمریکا به روسیه دادند سطح پایینی بود و یکی از دلایلی که روسیه را به پیش برد، همین واکنش سطح پایین بود. اما طی روزهای بعد (سوم و چهارم جنگ) با افزایش مقاومت مردمی، غرب وارد فرایند حمایت شد. اوکراین یک کشور اروپایی است و مورد حمله قرار گرفت و اگر این سطح حمایت هم انجام نمی‌گرفت، هویت حمایتی ‌غرب نیز زیر سؤال می‌رفت. صفری ادامه داد: اروپا سطح واکنش خود را با آمریکا منطبق کرد و از آنجا که سطح واکنش آمریکا پایین بود، اروپا نیز که نمی‌توانست به تنهایی در مقابل روسیه واکنش نشان دهد، حمایت محدود و تحریم را دنبال کرد وی درباره تحریم‌های روسیه از سوی غرب نیز گفت: در این بخش، بحث انرژی کنار گذاشته شده زیرا غرب بخش زیادی از انرژی خود را از روسیه تأمین می‌کند و امکان تحریم آن را در حال حاضر ندارد. کارشناس مسائل روسیه، تداوم جنگ را برای روسیه هزینه‌ساز خواند و افزود: هر قدر مدت این جنگ افزایش یابد، آمریکا و غرب بیشتر می‌توانند از آن استفاده کرده و هزینه را بر روسیه تحمیل کنند و از سوی دیگر افکار عمومی نیز با طولانی شدن روند جنگ، علیه روسیه خواهند شد، زیرا بحث وارد موضوعات حقوق بشری می‌شود. حتی در داخل روسیه نیز می‌توانند از این ابزار بهره برده و بر کرملین فشار آورند. صفری درباره آینده این تحولات نیز گفت: احتمال اینکه در آینده شاهد باشیم یک گزینه معتدل‌تر در اوکراین روی کار آید و غرب هم در این باره با روسیه به توافق برسد و زلنسکی را متقاعد کند که از قدرت کنار برود، زیاد است.

منبع:تسنیم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها