يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۲۷۷۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۲     ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن کرونا، گفت: استفاده از دوز چهارم برای تقویت مجدد و ایجاد محافظت برای عموم مردم ضرورتی ندارد.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از مهر، علیرضا ناجی، در پاسخ به این سوال آیا تزریق دوز چهارم واکسن کووید ۱۹ ضرورت دارد یا خیر، اظهار کرد: واکسن‌های کووید ۱۹ حتی زمانی که دوز یادآور هم تزریق شود نمی‌توانند صددرصد از عفونت‌های ویروس کرونا پیشگیری کرده و یا محافظت طولانی مدت در برابر بیماری فراهم کنند.

وی با اشاره به اینکه پس از تزریق دوز سوم، آنتی بادی‌ها در بدن به سرعت بالا می‌رود، افزود: پس از حدود یک ماه رفته رفته آنتی بادی در بدن کاهش پیدا می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: محافظت در برابر عفونت سه ماه بعد از تزریق واکسن کرونا، به حدود ۵۰ درصد می‌رسد.

ناجی درباره ضرورت تزریق دوز چهارم واکسن‌های کرونا، خاطرنشان کرد: استفاده از نوبت چهارم واکسن علیه کرونا برای تقویت مجدد و ایجاد محافظت برای عموم مردم ضرورتی ندارد.

وی ادامه داد: دوز چهارم خطر عفونت را تنها حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

ناجی خاطرنشان کرد: در طول مطالعه ۳۰ روزه حدود ۲۰ درصد از افرادی که واکسن اضافی دریافت کرده اند، در مقایسه با حدود ۲۵ درصد از افرادی که تنها سه واکسن دریافت کرده اند، به واریانت اومیکرون ویروس کرونا مبتلا شدند.

وی ادامه داد: واکسن‌هایی که اکنون تجویز می‌شوند برای مبارزه به سویه اولیه طراحی شده اند که بسیار متفاوت از اومیکرون است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه موارد عنوان شده اصلاً به این معنا نیست که دوز اضافی واکسن در هر شرایطی بی تأثیر است گفت: برای افراد مسن یا آنهایی که در معرض خطر هستند ممکن است نیاز به دوز اضافی برای کمک به حفظ محافظت در برابر بیماری شدید داشته باشند به این شکل که دوز چهارم احتمالاً نقشی در برابر بیماری زایی شدید در این گروه‌ها داشته باشد.

ناجی اضافه کرد: سه دوز واکسن حدود ۹۰ درصد محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان در اثر اومیکرون، دو ماه پس از آخرین دوز ایجاد می‌کند، اما این محافظت در برابر بیماری شدید هم ممکن است با گذشت زمان در برابر اومیکرون کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: یک بوستر اضافی، احتمالاً به افزایش محافظت در برابر بیماری‌های شدید برای افراد بالای ۶۵ سال، افرادی که بیماری زمینه‌ای و مبتلایان به ضعف سیستم ایمنی، کمک خواهد کرد.

ناجی با یادآوری این موضوع که همچنان دانش بشر درباره ابعاد مختلف کرونا محدود است، گفت: ما هنوز نمی‌دانیم که گروه‌های پرخطر و افرادی که لازم است دوز چهارم واکسن کرونا را دریافت کنند چه زمانی به این دوز اضافی نیاز خواهند داشت، این موضوع بستگی به سرعت کاهش ایمنی دارد.

وی افزود: دریافت دوز چهارم احتمالاً فقط برای آن دسته از جمعیت‌های آسیب پذیر که به محافظت بیشتر در برابر کووید ۱۹ نیاز دارند، مهم است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها