يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۳۶۱۷
زمان انتشار: ۱۱:۳۵     ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
مرحوم آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق می‌گوید: ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند.

به گزارش پایگاه 598، مرحوم آقا مجتبی تهرانی استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان می‌گوید: در روایت دارد: «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَبْوَابَ‌ الْجِنَانِ‌ فِی‌ هَذَا الشَّهْرِ مُفَتَّحَةٌ»؛ درهای بهشت در این ماه باز است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس شما از پروردگارتان درخواست کنید، «أَنْ لَا یُغَلِّقَهَا عَلَیْکُمْ»؛ تا درها را به روی شما نبندد.

«وَ أَبْوَابَ النِّیرَانِ مُغَلَّقَةٌ»؛ و درهای جهنّم در این ماه به روی شما بسته است، «فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید آن را به روی شما باز نکند. بعد فرمود: «وَ الشَّیَاطِینَ مَغْلُولَةٌ»؛ و شیاطین در این ماه در غل و زنجیر هستند،«فَاسْأَلُوا رَبَّکُمْ أَنْ لَا یُسَلِّطَهَا عَلَیْکُمْ»؛ پس، از خدا بخواهید که شیاطین را بر شما مسلّط نسازد.

بنابراین ماه رمضان از بهترین موقعیت‌هاست برای اینکه انسان برود گناه را بشناسد و نسبت‌ به آن جبهه‌گیری و عقب‌گرد کند. ماه رمضان بهترین موقعیت است؛ چون انسان در این ماه نسبت‌به شیاطین فارغ‌تر است و بهتر می‌تواند فکر کند و به خودش رسیدگی کند.

امام‌علی (ع) از پیامبر (ص) پرسید: افضل اعمال چیست؟ حضرت هم فرمود:«الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللَّهِ»، معنایش این است که اگر شما بخواهید به هستی که همان ضیافة‌الله است برسید، باید در این ماه راه نیستی بپیمایید. در تمام سیرهای معنوی، انانیت باید برود. خودیت باید برود. منیّت باید برود. این‌ها باید از بین برود.


وسائل‌الشیعه، ج ۱۰، ص ۳۱۴ ـ بحارالأنوار، ج ۹۳- ص ۳۵۶

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها