أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۰۷۳۶۳
زمان انتشار: ۱۲:۲۶     ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
ارشناس حوزه سینما:
کارشناس کارشناس حوزه سینما و فرهنگی گفت: فشار سلبریتی‌ها و موج رسانه ای موجب فروخته شدن بلیط یک نمایش هنجارشکن شد که این نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد با مسائل به صورت موردی و مقطعی برخورد می‌کند و این یک ضعف بزرگ است.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از سراج24؛ کیوان امجدیان کارشناس حوزه سینما و فرهنگی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سراج24، اظهار داشت: تئاتر هنر عمیق و تاثیرگزاری است که در صورت رها شدن و نبودن نظارت و دقت ممکن است به سادگی بستری بسازد که در آن فضای قبح شکنی و تغییر پوشش‌ها و ... روی دهد اما در سینما ماجرا کمی متفاوت است در واقع اگر کسی در سینما به دنبال این گزاره‌ها باشد، می‌تواند  یک تغییر سطحی ایجاد کند که بازخوردهای گسترده‌ای به همراه خواهد داشت و در نهایت این بازخوردها مانع از ادامه آن روند می‌شوند.

وی افزود: تئاتر مخاطب کمتر و خاص‌تری دارد، اگر قصد کسی از نمایش، تخطی از قانون در هر زمینه‌ای باشد و آن را غیرمستقیم یا به صورت مستقیم نشان دهد در هر صورت مقدمات ریل‌گزاری و بعد، نهادینه شدن آن را فراهم می‌کند و از طرفی بازخورد گرفتن تئاتر از فیلم‌هم متفاوت است، معمولا مخاطب خاص تئاتر سعی دارد واکنش تندی نداشته باشد و با قدرت تساهل و تسامح بیشتری برخورد کند.

این کارشناس سینما و فرهنگ گفت: در واقع مسیر تئاتر مسیر راحتی برای کسانی است که به دنبال تخطی از قوانین، حرمت شکنی و رد شدن از عرف و یا شرع هستند. از طرفی سختگیری‌ و کنترل در تئاتر به نسبت سینما بسیار کمتر است، در حالیکه تئاتر می‌تواند بسیار خطرناک‌تر از سینما باشد و اگر این حوزه کنترل و به آن پرداخته نشود، بسیاری از قوانین  شکسته می‌شوند که در این میان سلبریتی‌ها هم می‌توانند به این قبح شکنی‌ها، مرجعیت دهند و آن را برای مردم باورپذیر کنند.

حرکت عرصه سینما و تئاتر کشور به سمت فضاهای مازوخیستی نگران کننده است

امجدیان با اشاره به تئاتر «مخاطب»، گفت: چندی پیش یک اثر با نام «مخاطب» در تئاتر کشور به نمایش درآمد که با ورود وزارت ارشاد کار تغییر کرد، نمایش «مخاطب» محتوای هنجارشکنانه‌ای داشت که توقیف شده بود اما متاسفانه دوباره بعد از برخی اصلاحات مجددا روی صحنه رفت.

وی افزود: در بخشی از نمایش شخصیت اصلی که میان تماشاگران قرار گرفته برای مخاطبان تعریف می‌کند از طریق رابطه جنسی دهانی با کودک نوزاد ن.ج و ر.ج (با اسم‌های حقیقی در نمایش) خودش را ارضا کرده است که اینها نشان از محتوای نامناسب دارد.

این کارشناس حوزه سینما و فرهنگ تصریح کرد: حرکت عرصه سینما و تئاتر کشور به سمت فضاهای مازوخیستی نگران کننده است باید به فکر تغییر جریان و روندهای نمایش کشور بود، مطمئنا جریان‌هایی که به دنبال راه اندازی این ژانر هستند در مسیرهای دیگری این خط را دنبال خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد باید برنامه بلندمدت و راهبردی به عرصه نمایش داشته باشد، افزود: جای تاسف دارد که نمایش «مخاطب» در آخرین روز اجرا ۶ مخاطب در سالن نداشت و در صورت ادامه این روند، عوامل این نمایش مجبور به تحویل سالن می‌شدند اما پس از توقیف به دلیل فشار سلبریتی‌ها و موج رسانه بلیط‌های کل سالن فروخته شد که این نشان می‌دهد وزارت فرهنگ و ارشاد با مسائل به صورت موردی و مقطعی برخورد می‌کند و این یک ضعف بزرگ است.


حمایت و آموزش از تئاتر لازمه کنترل است

کیوان امجدیان با اشاره به نبود قاعده و قانون روشنی در حوزه تئاتر، تصریح کرد: امید است با تغییرات جدیدی که در معاونت هنری روی داده و نیروهای متعهدی که در راس کار قرار گرفته‌اند، نظارت و کنترل بهتر و دقیق‌تری صورت گیرد، در واقع باید بدون محدود کردن فضا، اجازه بی‌قانونی، حرمت شکنی و قبح شکنی به کسی داده نشود. کنترل، بازبینی و بازنگری برخی مسائل، نظارت‌ها و آموزش می‌تواند به تئاتر کمک کند.

وی با تاکید بر آموزش در حوزه تئاتر، بیان داشت: اگر آموزش و اجرای تئاتر در دست ما نباشد و فقط به دنبال کنترل‌گری باشیم موفق به حل مسائل امروزی در این حوزه نخواهیم شد. مگر چقدر می‌توان کنترل کرد؟ چه اندازه می‌توان جلوی تئاتر را گرفت، اگر به دنبال موفقیت در کنترل وضع موجود هستیم، باید ساز و کاری برای آموزش، ترویج و حمایت انجام گیرد.

کارشناس حوزه سینما در پایان خاطرنشان کرد: کمک و حمایت از حوزه نمایشِ سودمند نه لزوما نمایش‌های دفاع مقدس بلکه هرگونه نمایش ساده سالم و قانونمداری می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود، باید از این نوع داستان‌ها حمایت کرد و به آنها پرداخت، اگر این اتفاق بیفتد کنترل این فضا هم آسان خواهد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها