يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۰۷۸۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۰۱     ۰۴ تير ۱۴۰۱
پس از صحبت‌های امروز رئیس قوه قضائیه درباره حاشیه‌های واردات نهاده توسط یک شرکت خصوصی واردکننده نهاده‌های دامی، این شرکت توضیحاتی جهت تنویر افکار عمومی در اختیار فارس قرار داد.
توضیحات واردکننده نهاده‌های دامی درباره نهاده‌های وارداتی/بخش دوم محموله در راه ایران است

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس پس از انتشار صحبت های امروز رئیس قوه قضائیه در طرح موضوع تخلفات یک شرکت خصوصی در واردات و توزیع نهاده دامی، شرکت مذکور (آریو تجارت) در این باره اطلاعیه ای در اختیار خبرگزاری فارس قرار داد. 

در این اطلاعیه آمده است: پیرو دغدغه ریاست محترم جمهور و همچنین ریاست محترم قوه قضائیه و ریاست سازمان بازرسی و با توجه به رسانه ای شدن مطالب جلسه، خارج از عرف و روال طبیعی دستگاه قضایی، جهت تنویر افکار عمومی و اطمینان خاطر مسئولان کشور از سلامت و همچنین توفیق بزرگی که این مجموعه به انجام آن نائل شده است، توضیحات به شرح زیر اعلام می شود:

۱. با توجه به کمبود و نیاز شدید کشور به غلات و نهاده های دامی و در شرایطی که تامین این اقلام بعد از جنگ روسیه و اوکراین کار بسیار سخت و نشدنی بود، شرکت آریوتجارت وارد میدان تامین این کالاهای اساسی کشور شد و موفق به انعقاد قرارداد ۶۰۰ هزار تنی با شرکتهای کشورهای مشترک المنافع و یک میلیون دویست هزار تن از سایر مبادی کشور شد.

۲. جهت آرامش خاطر مسئولان اعلام می کنیم تاکنون هیچ مبلغی از طرف دولت به این شرکت پرداخت نشده و مبالغ واریزی مردم از طریق شرکت بازارگاه نیز در حساب سامانه و تحت نظر مسئولان وزارت جهاد بوده و این شرکت ریالی بابت فعالیت ها دیگر دریافت و یا برداشت نکرده است؛ نامه عنوان شده توسط وزیر محترم اشاره دارد که ارز به کالاهای موصوف تخصیص یافته و نه اینکه پرداخت شده است.

۳. سامانه بازارگاه سایتی ذیل مجموعه وزارت جهاد بوده و شرکت آریو تجارت هیچ نقشی در صدور کوتاژ صوری یا واقعی در این سایت نداشته و این موارد در حوزه اختیارات مسئولان جهاد است و شرکت آریوتجارت اعلام می دارد که این سامانه تحت اختیار این مجموعه نیست که اشتباهات یا قصورات صورت گرفته به نام شرکت نوشته شود. ضمن اینکه همزمان و بلکه زودتر از ان کالاهای ۵ شرکت دیگر را نیز در سامانه عرضه نموده اند. و‌جالب است شرکت های دیگر ارز محموله های خود را نیز دریافت داشته اند.

۴. فروش بارها به مردم در سامانه بازارگاه ذیل نظارت وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته و بارگذاری و فروش اقلام در اختیار شرکت اریوتجارت نبوده است.

این شرکت طرف حساب وزارت جهاد بوده و اینکه وزارت جهاد بعد از دریافت بارها با این اقلام چه خواهد کرد در حوزه ماموریت یا اطلاع یا مسئولیت این شرکت نمی باشد.

ضمنا ۹۷۱ هزار تن کالای دیگر از شرکت پشتیبانی امور دام و سایر شرکت ها نیز پیشاپیش در سامانه بازارگاه به فروش رسیده این در حالی است که سایر شرکت ها ارز لازم برای واردات را نیز دریافت کرده اند و این شرکت ارزی تاکنون دریافت نکرده است‌.

۵. در خصوص اعطای ۴۹ درصد سهام شرکت به سازمان تعاونی روستایی طبق مستندات اعلام می گردد که این شرکت نقشی نداشته بلکه پس از اعلام وزارت جهاد و صورتجلسه آن شرکت ۴۹ درصد سهام خود را به سازمان تعاونی روستایی جهت تخصیص به اتحادیه های زیر مجموعه سازمان که مصرف کنندگان اصلی این نهاده ها هستند واگذار کرده است

و این تصمیم مسئولان وزارت جهاد بوده است.

۶. با توجه به اظهار نظر خلاف واقع رسانه ای شده مبنی بر عدم توفیق مجموعه در واردات کالاهای یاد شده اعلام می گردد تاکنون با اتکا به توان مدیریتی شرکت و شرکای تجاری خود و بدون دریافت یک سنت ارز از وزارت جهاد کشاورزی تاکنون و باوجود کارشکنی برخی صاحبان رانت که معرف حضور فعالان بخش اقتصادی هستند، چند هزار تن ظرف ۴۰ روز گذشته تحویل مصرف کنندگان شده است و محموله های دیگر نیز برای اولین بار به صورت ماهواره ای و قابل رصد در حال رسیدن به بنادر کشور هستند. 

در بند هفتم و پایانی این اطلاعیه آمده است: در نهایت این مجموعه به عنوان بخش خصوصی در انجام وظایف خود به نحو کاملا قانونی عمل کرده و نباید در رسانه و بدون بررسی های کارشناسی لازم مطالب به گونه ای انعکاس داده شود که فعالان اقتصادی بخش خصوصی که در خط مقدم جنگ اقتصادی یاری رسان ملت شریف ایران هستند به خاطر برخی سهل انگاریهای مسئولان، مورد بازخواست و یا ترور رسانه ای قرار گیرند.

بنابراین گزارش امروز رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، با اشاره به برود تخلفات در واردات نهاده‌های دامی اعلام کرد که اینکه یک دستگاه که از متولیان امر واردات کالا به کشور است به صورت رسمی مرتکب چندین تخلف شده باشد موضوعی بسیار مهم و قابل پیگیری است، موارد اینچنینی زمینه‌ساز فسادهای بعدی و متعدد و ایجاد پرونده‌های کثیرالشاکی می‌شود و گرفتاری‌ها و مشکلات بسیار زیادی را هم برای مردم و هم برای دستگاه قضا به وجود می‌آورد، در حالی که تا کنون حدود ۴۰ روز از موعد وارد کردن محموله نهاده‌های دامی به کشور از سوی این شرکت گذشته اما هنوز این نهاده‌ها تأمین نشده‌اند.

محسنی اژه ای همچنین گفته بود آنطور که سازمان بازرسی گزارش داده است تعداد قابل توجهی از افراد با استناد به اعلام ورود نهاده‌های دامی به بندر و ثبت آن در سامانه بازارگاه، اقدام به واریز وجه برای خرید کالا و ترخیص و دریافت آن ظرف یک تا چند هفته بعد کردند در حالیکه اساساً نهاده‌ای وارد کشور نشده بود و در نهایت هم هیچگونه کالایی به دست مردم نرسید، یکی از تخلفات آشکار در جریان واردات این محموله بدین شکل بوده که قبل از وارد شدن کالای مورد نظر، ورود آن به بندر ثبت یا اصطلاحاً «کوتاژ» شد و متعاقب این موضوع، کوتاژ در سامانه بازارگاه به ثبت رسید و در معرض دید مشتریان قرار گرفت و مردم نیز با مشاهده کوتاژ در سامانه، اقدام به خرید کالا کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها