کد خبر: ۵۰۹۳۶۴
زمان انتشار: ۱۱:۵۳     ۲۲ تير ۱۴۰۱
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فرصت‌های فراوانی برای رشد اقتصادی داریم، گفت: از فرصت‌های مهم برای رشد اقتصادی، نیروی انسانی تحصیل‌کرده و منابع طبیعی است، می‌توانیم از خام‌فروشی منابع طبیعی به نیمه خام‌فروشی و فروش محصول با ارزش افزوده تبدیل شویم.
ایران فرصت‌های فراوانی‌ برای رشد اقتصادی دارد

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ همایش سراسری شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی شستا امروز در محل مرکز همایش صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق اقتصاد  گفت:‌ درست است که اقتصاد ایران با مشکلات فراوانی از جمله دیوان‌سالاری اداری و پایین بودن سهولت کسب و کار همراه است و نظام بانکی آنگونه که شایسته است در خدمت تولید نیست اما فرصت‌های فراوانی هم برای رشد اقتصادی وجود دارد.

وی افزود: از فرصت‌های مهم برای رشد اقتصادی نیروی انسانی تحصیل‌کرده و منابع طبیعی است که می‌توانیم از خام‌فروشی منابع طبیعی به نیمه خام‌فروشی و همچنین فروش محصول با ارزش افزوده تبدیل شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مطالعه‌ مؤسسه خارجی مک‌کنزی گفت:‌ بر اساس فرصت‌های اقتصاد ایران و جمعیت آموزش‌دیده، امکان سرمایه‌گذاری 100 تریلیون دلاری تا افق 2035 در ایران فراهم است.

ایروانی همچنین بیان کرد:‌ بودجه‌های جاری در سال‌های گذشته که صرف آموزش شد در واقع هزینه جاری به شمار نمی‌رود بلکه بودجه عمرانی بوده است که محصول آن ‌نیروی انسانی تحصیل‌کرده است که اکنون می‌تواند در خدمت توسعه کشور قرار گیرد.

وی همچنین رشد بالای شهرنشینی در کشور را گرچه مورد انتقاد قرار داد اما گفت:‌ در شهرنشینی همه حرفه‌ها وجود دارند و همین عامل می‌تواند در خدمت رشد و توسعه اقتصاد کشور قرار گیرد.

ایروانی همچنین با بیان اینکه منابع طبیعی نفت و گاز در کشور به حد کافی وجود دارد گفت:‌ باوجود تحریم‌ها و جنگ اقتصادی باید در جهت تکمیل زنجیره ارزش در این منابع گام برداریم البته امروزه هر کشوری اوقاتش تلخ می‌شود کشور دیگر را تحریم می‌کند اما همه این سختی‌ها می‌توان بهترین فرصت برای رشد و سرمایه‌گذاری را فراهم کند.

وزیر اسبق اقتصاد افزود:‌ در جنگ تحمیلی 5.7 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما با همان مقدار اندک بسیاری از زیرساخت‌ها در کشور ساخته شد حتی از پول‌های مردم در بانک‌ها به امانت برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شد.

وی گفت: ‌بانک‌ها هم اکنون می‌توانند در خدمت تولید قرار گیرد همانگونه که طرح‌های مترو تهران کارخانه‌های سیمان را فعال کرد طرح‌هایی مانند اتوبان زنجان ـ‌ قزوین هم چنین نقشی دارند و برای تکمیل آن اراده و امکانات می‌خواهد.

ایروانی همچنین اضافه کرد:‌ در تولید محصولات پتروشیمی خوراک کم هزینه به عنوان مزیت به شمار می‌رود همچنین معادن سنگ‌آهن، روی و مس و تنوع در کشاورزی و تنوع در اقلیم برای توسعه صنعت گردشگری از دیگر قابلیت‌های رشد کشور به شمار می‌رود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ترانزیت کالا و کریدور شمال جنوب و شرق به غرب را مزیت دیگری برای سرمایه‌گذاری و اشتغال عنوان کرد و افزود: هنوز راه‌آهن رشت ـ  آستارا تکمیل نشده است.

وی همچنین اظهار کرد:‌ برای تجاری‌سازی ایده‌ها نیاز به هزار صندوق جسورانه در کشور داریم.

به گفته ایروانی وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی که بر اساس قانون برنامه چهارم در یکدیگر ادغام شدند با طیف گسترده‌ای از جامعه سر و کار دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها