أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۲۳۷۷
زمان انتشار: ۱۱:۰۵     ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی قطارهای شهری کشور در پایتخت بهره‌برداری شد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مشرق، فاز نخست پایانه متروی اکباتان به‌عنوان بزرگ‌ترین پایانه زیرزمینی کشور با حضور مدیران شهری، وزیر کشور و نمایندگان مجلس به بهره‌برداری رسید.  علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این مراسم گفت: «تلاش کردیم باتوجه ‌به تحول در حوزه مدیریت و توجه به تحول اجتماعی، نقشه راه تعالی را در شهر ترسیم کنیم و ازاین‌رو در همان گام اول یک الگویی را مبتنی بر چشم‌انداز ۱۰ساله در ۱۲سیاست و ۹۰کلان‌پروژه طراحی کردیم. البته از تکمیل پروژه‌های بر زمین‌مانده غافل نشدیم و امروز شاهد بهره‌برداری از پروژه پایانه اکباتان هستیم که سال‌ها رها شده بود و خاک می‌خورد.»

 در ابتدای مراسم مسئولان از طریق قطار وارد پایانه شدند و پس از بازدید، شهردار تهران تورقی به کارنامه عملکرد یک‌ساله مدیریت شهری زد و گفت: «اگر به گذشته برگردیم می‌توان ۲مقطع برجسته در عملکرد شهرداری یافت؛ نخست استقرار و عبور از موانع و مشکلات و دوم شناخت نیازها و ارائه یک الگو و تحول در کلانشهر تهران. اواخر سال گذشته با تمهیدات و صرفه‌جویی‌ها و اولویت‌بندی توانستیم به ثبات مالی برسیم و امکانی فراهم کردیم تا گام‌به‌گام تحول در شهر را دنبال کنیم.»

علیرضا زاکانی در ادامه با بیان اینکه برای بهره‌برداری از پروژه‌ها منتظر مراسم افتتاحیه نمی‌مانیم و بهره‌برداری از پروژه‌ها باید به‌محض اتمام انجام شود، تأکید کرد: «با شناخت و دقت در زوایای شهر، هدف‌گذاری‌ها براساس تحول در ۳حوزه (سخت‌افزاری و کالبدی شهر، نرم‌افزاری و زیست‌شهری و حوزه فناوری) مشخص شدند و از این ‌پس ابتدای هر هفته شهروندان شاهد افتتاح یک پروژه مهم و بزرگ خواهند بود.»

شنبه‌های افتخار و امید

افتتاح پایانه اکباتان، آغاز یک راه است. شهردار تهران با بیان این مطلب خبر خوش «شنبه‌های افتخار و امید» را به مردم داد و افزود: «شنبه، نویدی است در راستای تحول شهر و انجام و افتتاح پروژه‌های بزرگ‌مقیاس در شهر که برخی از آنها جزو آرزوهای مدیریت شهری در سال‌های گذشته بوده است؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به ساخت مسکن، توسعه مجتمع‌های ایستگاهی، افزایش ایستگاه‌های مترو از ۱۴۳به ۱۵۵ایستگاه، فعال‌شدن اتوبوس‌ها از ۲۲۰۰ به ۵۵۰۰دستگاه، پیگیری پروژه‌های شهید بروجردی و شهید شوشتری، تفاهم با وزارت دفاع درخصوص بزرگراه یادگار امام و... اشاره کرد. در حقیقت وعده ما این است که هر شنبه به‌ویژه در ایام دهه فجر تا پایان سال، افتتاح خواهیم داشت.»

دنبال باز شدن گره زندگی مردم هستیم

«گره زندگی مردم باز شود.» این اولویت شهرداری تهران است و آنطور که زاکانی عنوان کرده: «سعی داریم بدون هیاهو، زمینه را به‌گونه‌ای فراهم کنیم تا لبخند بر لبان مردم بنشیند و در این راستا حرکتمان را با مولدسازی امکانات و با تکیه ‌بر مشارکت مردم و مجموعه‌های مختلف آغاز کرده‌ایم. یکی از مشکلات مردم در حوزه شهرسازی است که امروز به‌دلیل مشکلاتی که از گذشته وجود داشته در رکود هستیم. درواقع اوج صدور پروانه ۳۱هزار مورد در سال ۹۱ به ۵۵۰۰ مورد در سال گذشته رسیده است و ادامه چنین رویه نادرستی مانع از جهش شهر می‌شود.»

او با اشاره به تخصیص بودجه از سوی شورای شهر تهران گفت: «اکنون امکان ایجاد فرصت از طریق مولدسازی و مشارکت را داریم تا بار شهر را در جهت افق‌های بالاتر برداریم و همگام با مجموعه‌های علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری این مسیر را پیش ببریم. می‌توانیم با ۲۸۱ پروژه مشارکتی به ارزش ۳۰۰هزار میلیارد تومان امکانی فراهم کنیم که محل مشارکت و تلاش در جهت ساختن را داشته باشند.»

امکان نوسازی واگن‌های مترو

شهردار تهران همچنین با تأکید بر اینکه هدف ما نوسازی و بازسازی واگن‌های متروست، گفت: «نوسازی واگن‌ها حداقل یک سال و نیم زمان می‌برد و در بحث بازسازی هم تلاش می‌کنیم این کار با سرعت انجام شود. امسال به خطوط ۴، ۶ و ۷ توجه ویژه‌ای شده است و علاوه‌برآن سعی داریم از طریق اورهال خدمات بیشتری در خطوط مترو به مسافران ارائه دهیم.»

به‌گفته شهردار تهران، هفته گذشته برای ۱۵درصد اولیه تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن مترو، وزیر کشور با سازمان برنامه مکاتبه کرد و مقدمات آن مهیا شد. همچنین درخصوص قطارها قرارداد خرید ۱۱۳دستگاه با مجموعه‌های داخل کشور بسته شده و دولت ۷۷میلیون یورو از طریق فروش نفت برای خرید واگن اختصاص داده است.

خدمت‌رسانی در مترو با حمایت‌های دولت شتاب می‌گیرد

توسعه خطوط و بهره‌برداری از ایستگاه‌های مترو سبب افزایش خدمت‌رسانی در شهر زیرزمینی می‌شود و این کار محقق نمی‌شود مگر با حمایت دولت؛ موضوعی که در مراسم افتتاح پایانه اکباتان موردتوجه برخی از مدیران شهری قرار گرفت و هرکدام مباحثی را در این مقوله مطرح کردند.

حمایت دولت از پروژه‌های مترو به نفع اقتصاد کشور است

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران: پروژه پایانه اکباتان می‌توانست زودتر به اتمام برسد؛ چراکه در هر خطی نیاز به سیستم پایانه‌ها در ابتدا و انتهای آن داریم و امیدواریم دولت و مجلس کمک‌هایشان را در حوزه مترو انجام دهند که بدون کمک آنها مترو در هیچ شهری به بهره‌برداری نخواهد رسید. حمایت در این حوزه از نظر مصرف سوخت، آلودگی هوا، اتلاف وقت و انرژی به نفع کشور خواهد بود. آمار روزانه جابه‌جایی مسافر توسط مترو قابل‌قبول نیست و این ساختار و ظرفیت، توان جابه‌جایی بیشتر از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روز را دارد و هرقدر میزان سفرها با مترو بیشتر شود، آلودگی هوا و ترافیک کمتر می‌شود و به‌صرفه و صلاح اقتصادی کشور خواهد بود.

برای تکمیل خطوط مترو راه زیادی داریم

مسعود درستی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه: 
 بررسی‌ها نشان می‌دهد که در کلانشهرها کمتر از ۲میلیون سفر با قطار شهری انجام می‌شود که بیش از ۸۰درصدشان یعنی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار سفر توسط متروی تهران پوشش داده می‌شود. این در حالی است که مترو کمتر از ۱۰ درصد سهم حمل‌ونقل شهر تهران را به‌خود اختصاص داده و ما راه زیادی برای تکمیل خطوط و توسعه مترو داریم و لازم است که همه ارگان‌ها همچون مجلس شورای اسلامی و... پای‌کار بیایند تا شرایطی فراهم شود که سهم حمل‌ونقل مترو در تهران به مرحله‌ منطقی برسد. باتوجه‌به گسترده بودن خدمت‌رسانی در حوزه حمل‌ونقل ریلی ساخت و بهره‌برداری از پایانه اکباتان که از نظر ابعاد و مساحت از معدود پایانه‌های زیرزمینی در خاورمیانه است، ضرورت داشت.

مدیریت شرایط اضطراری در پایانه اکباتان

مجتبی شفیعی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران: این پایانه‌ در حوزه تعمیر و نگهداری، سرویس‌های دوره‌ای و… مزایای بسیاری دارد. همچنین پایانه اکباتان می‌تواند کمک‌کننده مدیریت در شرایط اضطرار برای اعزام یا تخلیه قطارها باشد. با وجود تمام مشکلات اقتصادی، متروی تهران در میان ۲۵ شهر دنیا از نظر طول و ایستگاه رتبه بیستم را دارد. به زمان بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم و ضرورت دارد حوزه حمل‌ونقل عمومی موردتوجه قرار گیرد و برای بهبود ناوگان اتوبوسرانی برنامه‌ریزی شود. البته با دستور شهردار تهران برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی، ۲۲۰میلیارد تومان نقدینگی برای اورهال ۵۵۰دستگاه اتوبوس تزریق شده است که به‌تدریج وارد ناوگان می‌شوند. همچنین ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی برای نخستین‌بار به‌تدریج وارد خط جمهوری - بهارستان می‌شود.

ظرفیت جدید برای اورهال واگن‌ها

احمد وحیدی، وزیر کشور: کاری که شهرداری در آماده‌سازی پایانه اکباتان انجام داد، بسیار ارزشمند است و بزرگ‌ترین پایانه کشور قلمداد می‌شود و شهرداری تهران با جدیت به‌دنبال توسعه مترو و حمل‌ونقل عمومی است. این پایانه هم به‌لحاظ نگهداری واگن‌ها و هم برای اورهال آنها اهمیت دارد؛ شهرداری برای اورهال ظرفیت‌هایی داشت، اما این امکان ظرفیت جدیدی اضافه می‌کند. تامین ۳۵۰ واگن مترو در دستور کار وزارت کشور قرار دارد و تلاش می‌شود با سرعت بیشتری کار انجام شود. در حوزه حمل‌ونقل برای سالیان طولانی کار جدی به‌ویژه در بحث اتوبوس انجام‌ نشده بود، اما در دولت جدید قراردادهای خوبی با خودروسازان داخلی بسته شده و امیدواریم بخشی از اتوبوس‌ها تا مهر وارد چرخه شوند؛ اعداد و ارقام در این مورد قطعی نشده و مشکلات کارخانه‌ها بعضا باعث می‌شود نتوان به عدد دقیق پیش‌بینی شده رسید، اما منابع تا حدود قابل‌قبولی تهیه شده و امیدواریم کارخانه‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها