أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۲۵۸۶
زمان انتشار: ۱۲:۰۷     ۰۲ شهريور ۱۴۰۱
با کاهش ذخایر نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح در ۳۷ سال گذشته، پیش‌بینی‌ها از جهش قیمت نفت و گاز در آینده نزدیک حکایت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری 598، روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «لرزه بازار انرژی در زمستان» نوشت: گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر استراتژیک این کشور به دلیل طرح دولت مبنی بر آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه به کمترین مقدار طی ۳۷ سال گذشته رسیده است. ادامه این طرح یک معضل برای آینده کوتاه‌مدت بازار است و توقف آن اجتناب ناپذیر. تداوم این برنامه تا پاییز، منجر به افت بیشتر ذخایر و به تبع آن کاهش امنیت انرژی در برهه اضطراری زمستانه خواهد شد. از سوی دیگر، برداشت از ذخایر نفت خام استراتژیک آمریکا طبق برنامه در اکتبر متوقف خواهد شد که باعث کاهش عرضه جهانی می شود. علاوه بر این، با توجه به افزایش سنتی تقاضای گاز در زمستان، کاهش عرضه روسیه و پیش بینی جهش ۶۰ درصدی بهای گاز، احتمالا گزارش آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر سوئیچ تقاضای گاز به سمت فرآورده‌های نفتی سریع‌تر از انتظار محقق خواهد شد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند زمستان پیش‌رو فصل سخت و سردی برای اروپا و شاید آمریکا خواهد بود. کاهش عرضه گاز روسیه و پیش‌بینی جهش ۶۰ درصدی قیمت آن در زمستان، اروپا را بیش از پیش به سوزاندن سوخت های جایگزین همچون فرآورده‌های نفتی (برای تولید برق) سوق خواهد داد. اما ظرفیت مازاد تولید طلای سیاه هم بسیار محدود است و ذخایر تجاری و استراتژیک آمریکا نیز در سطوح به‌شدت پایینی هستند. در این شرایط، احتمال تنگنای عرضه نفت و رسیدن به ساعت صفر تولید اضافی کم نیست.

ذخایر تجاری نفت آمریکا هفته گذشته با کاهشی که داشت به ۶ درصد پایین‌تر از متوسط ۵ ساله رسید و در کنار آن برنامه جو بایدن، برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک این کشور باعث شده این ذخایر به پایین‌ترین سطح از سال ۱۹۸۵ برسد. نکته اینجاست روند فروش این ذخایر که طبق این طرح روزانه یک میلیون بشکه عنوان شده تا اکتبر (مهر و آبان) ادامه خواهد داشت که سطح آن را بیش از پیش پایین خواهد آورد. پایان آزادسازی این ذخایر از پاییز به معنای کاهش یک میلیون بشکه‌ای در هر روز از عرضه جهانی است.

این سطح از ذخایر به‌شدت برای امنیت انرژی آمریکا نگران‌کننده است و با توجه به اینکه بخشی از ذخایر آزادشده طی ماه‌های گذشته به بازارهای خارجی راه یافته است، توقف آن در اکتبر می‌تواند برای کل بازار نیز ریسک بالایی داشته باشد.

نکته جالب اینکه پایان طرح جو بایدن زمانی اتفاق خواهد افتاد که فصل سرد در شرف آغاز است و تقاضای سوخت در نیمکره شمالی به خصوص اروپا افزایش چشمگیری خواهد داشت. در قاره سبز، روسیه عرضه گاز را کاهش داده و احتمال افت بیشتر آن در ماه‌های آتی وجود دارد. شرکت گازپروم روسیه نیز اخیرا با ذکر دلایلی از جمله تحریم‌های غربی پیش‌بینی کرده قیمت گاز در زمستان به ۴۰۰۰یورو در هر ۱۰۰۰ مترمکعب برسد. این به معنای تقاضای بالاتر، کمبود عرضه و قیمت‌های تاریخی بالا خواهد بود.روزنامه اصلاح‌طلب در پایان با اشاره به مذاکرات هسته‌ای می‌نویسد: تحت سناریوی مطرح‌شده، احتمال ایجاد کمبود عرضه شدید در زمستان قوی وجود دارد. در عین حال، مدیرکل شرکت مشاوره انرژی FGE، گفته ایران دارای ۱۰۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی است که ۴۰ تا ۴۵ میلیون بشکه آن نفت خام است و بقیه میعانات گازی.

با توجه به ظرفیت تولید ۳/۸ میلیون بشکه ای ایران، حدود ۱/۳ میلیون بشکه از ظرفیت تولید ایران اکنون خالی است و امکان بازگشت آن به بازار وجود دارد. همچنین میلیون ها بشکه نفت ذخیره شده در خشکی و دریا صرفا آماده رفع تحریم هستند. با این شرایط، به نظر می‌رسد ایران بتواند در زمستان در صورت احیای توافق ناجی مصرف‌کنندگان شود.

منبع: روزنامه کیهان

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها