أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى(علق 14) * * * آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! * * * نداند او که همانا خدای می‌بیند/همه هرآنچه به هستی به امر خود افزود

      
کد خبر: ۵۱۲۶۹۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۲     ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
به نظر می‌رسد شاخص قیمت‌ها پس از شوک تورمی، وارد شیب نزولی شده و در ماه‌های آینده، کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه 598 ، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

این ارزیابی را روزنامه اصلاح‌طلب «دنیای اقتصاد» منتشر کرد و نوشت: گزارش تـورم مردادماه از ثبت پایین‌ترین نرخ تورم ماهانه در سال ۱۴۰۱ در میانه تابستان حکایت دارد. براساس گزارش مرکز آمار ایران از شاخص بهای مصرف‌کننده در مردادماه، در حالی که نرخ تورم ماهانه خرداد رکورد تاریخی خود را شکست وعدد ۱۲/۲ درصد را به ثبت رسانده بود در میانه مردادماه به سطح ۲ درصدی رسید که در سال ۱۴۰۱ بی‌سابقه است. از سوی دیگر این گزارش حاکی از آن است که تورم نقطه به نقطه از اوج ۵۴ درصدی خود در تیرماه فاصله گرفته و به سطح ۵۲/۲ درصدی رسیده است.

این آمارها نشـان می‌دهد تورم ماهانه کالاهای خوراکی از سطح ۵/۷ درصدی خود تا سطح ۱/۴ درصدی کاهش یافته است. جزئیات تغییر قیمت کالاهای خوراکی نشان می‌دهد در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن و روغن‌ها و چربی‌ها کاهش اندکی را نسبت به ماه گذشته تجربه کرده‌اند.

به نظر میرسد پس از شوک تورمی که به‌واسطه حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها در خردادماه خود را نشان داد، شاخص قیمت‌ها وارد شیب نزولی شده و در ماه‌های آتی کاهش‌های بیشتری را تجربه خواهد کرد.

براساس گزارش مرکز آمار، در میانه تابستان نرخ تورم ماهانه با کاهش ۲/۶ درصدی نسبت به ماه قبل به ۲ درصد رسید. این عدد در خردادماه با رکوردشکنی به سقف تاریخی خود رسیده بود و عدد ۱۲/۲ درصد را به ثبت رساند. این رکوردشکنی که به‌دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ کالاهای اساسی رخ داده بود، در ماه‌های بعدی و با تخلیه اثر افزایش قیمت این کالاها بر نرخ تورم دوباره روند کاهشی به خود گرفته است. بر این اساس نرخ تورم ماهانه کالاهای خوراکی از ۵/۷ درصد در تیرماه بـه ۱/۴ درصد در مردادماه رسید که از کاهش ۴/۳ درصدی حکایت دارد.

آمار تورم مردادماه نشـان می‌دهد که سطح قیمت‌ها شوک ناشی از اصلاح یارانه ارز ترجیحی را پشت سر گذاشته و از قله ۱۲/۲ درصدی تورم ماهانه و تورم ۵۴ درصـدی نقطه به نقطه عبور کرده است. ادامه‌دار شدن این روند در مرداد ماه تایید دوم را بر کاهشی‌شدن روند تورم می‌دهد. انتظار می‌رود این روند کاهشی در ماه‌های آتی ادامه پیدا کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها