يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۲۷۶۵
زمان انتشار: ۱۱:۵۵     ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
تحقیقی جدید نشان می‌دهد فناوری که «امید ویسه» پژوهشگر ایرانی برای سرطان تخمدان ابداع کرده بود، قادر به درمان نوع بدخیمی از سرطان دیگر در موش‌ها است.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از نیواطلس، در اوایل سال جاری گروهی از محققان دانشگاه رایس با همکاری امید ویسه، پژوهشگر ایرانی، روشی بسیار نوین برای مقابله با سرطان تخمدان و روده بزرگ ارائه کردند که مبتنی بر «کارخانه‌های داروسازی» به شکل دانه‌هایی کوچک بود که در بدن ایمپلنت می‌شد تا کمتر از یک هفته تومور‌های سرطانی را از بین ببرد.

اکنون محققان این فناوری را با دارو‌های ایمونوتراپی دیگر ترکیب و پتانسیل این روش برای درمان انواع دیگر سرطان را بررسی کردند و جالب آنکه به نتایج مشابهی دست یافتند.

دانه‌های «کارخانه داروسازی» به اندازه سر سوزن و مملو از هزاران سلول مهندسی ژنتیک شده هستند تا ماده IL-۲ را بسازند. این سیتوکین به طور طبیعی گلبول‌های سفید خون را فعال می‌کند تا با سرطان بجنگند. همچنین سازمان غذا و داروی آمریکا این روش را به عنوان یک درمان ایمونوتراپی برای سرطان تایید کرده است.

پس از ایمپلنت این دانه‌ها همراه تومور‌ها در موش‌های مبتلا به سرطان تخمدان و روده بزرگ، کارخانه‌های داروسازی به طور موثر ماده IL-۲ را تولید کردند و رشد تومور‌ها در کمتر از ۶ روز متوقف شد. این نتایج گروه دیگری از محققان را که روی مزوتلیوما (نوعی سرطان بدخیم و نادر است که منشأ آن سلول‌های مزوتلیوم هستند) کار می‌کردند، به خود جلب کرد.

دکتر برایان برت از کالج پزشکی بیلور در این باره می‌گوید: این بیماری به طور تهاجمی بخش داخلی ریه‌ها را درگیر می‌کند و با جراحی نیز به سختی درمان می‌شود.

برت و همکارانش فناوری امید ویسه را با نوع دیگری از ایمونوتراپی موثر در درمان مزوتلیوما ترکیب کردند. این نوع درمان در حقیقت به شکل دارو‌های بازدارنده هستند که سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و تخریب سلول‌های سرطانی آموزش می‌دهد.

تحقیقات نشان داد در موش‌های مدل مبتلا به مزوتلیوما، دانه‌های کارخانه داروسازی به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تومور‌ها را نابود کردند و ترکیب آن با دارو‌های بازدارنده مذکور، تومور‌های مزوتلیوما را در ۷ موش به طور کامل از بین برد و آن‌ها کاملا درمان شدند.

اکنون محققان براساس نتایج پژوهش‌های پیشین، تاییدیه آزمایش بالینی برای بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در آمریکا را به دست آورده اند. نتایج جدیدترین مرحله آزمایش بالینی بدان معنا است که احتمالا یک آزمایش دیگر با محوریت بیماران مزوتلیوما نیز انجام می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها