امـام صـادق (عليه السلام) فرمـودند: مانند ارباب به عيوب ديگران نگاه نکنید ، بـلكه چـون بنـده اى متـواضع، عيب هاى خود را وارسى كنيد. تحف العقول/ 295

      
کد خبر: ۵۱۳۶۵۳
زمان انتشار: ۱۰:۲۲     ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
بلافاصله پس از تایید مرگ ملکه انگلیس موضوع درخواست مردم هند برای بازگرداندن الماس کوه نور در توئیتر موج گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از تایم، الماس کوه نور یکی از معروف‌ترین الماس‌ها در جهان است و این سنگ 105 قیراطی در واقع زیباترین بخش تاج ملکه انگلیس که از مادرش به وی رسیده به شمار می‌رود. مردم هند نسبت به رسیدن این الماس به دست انگلیسی‌ها به شدت نگاه منفی دارند.

این الماس زمانی بزرگ‌ترین الماس جهان بود و در گام نخست 186 قیراط برابر 37.21 گرم وزن داشت، اما پس از تراشی که در سال 1854 به آن خورد، وزن آن به 105 قیراط معادل 21 گرم رسید.

این الماس چندین بار بین حاکمان و پادشاهان هند، مغول، ایران، افغانستان و انگلیس دست به دست شده است. اگرچه در زمان نادرشاه این الماس از سوی هندی‌ها به ایران داده شد و سپس چندین دور بین پادشاهان کشورهای مختلف چرخید، اما حالا مردم هند ادعای بازپس‌گیری آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از انگلیسی‌ها دارند.

این الماس تا زمان زنده بودن نادرشاه در ایران بود و پس از مرگ این پادشاه ایرانی از روی تخت وی کنده و از ایران خارج شد.

گفته می‌شود تاریخچه به دست آمدن این الماس به قرن هفدهم میلادی و از یک قلعه باستانی به نام گلکنده در نزدیکی حیدرآباد هند بازمی‌گردد. البته تاریخچه دقیق الماس کوه نور مشخص نیست و برخی نیز می‌گویند این الماس از زیر بستر یک رودخانه بی‌آب در جنوب هند به دست آمده است.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کوه نور دقیقا جفت الماس پرآوازه دریای نور است که هم اکنون در ایران نگهداری می‌شود و هر دو این جواهرات جزء کهن‌ترین الماس‌هایی هستند که در جهان وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها