أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۵۷۰۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۴     ۲۴ مهر ۱۴۰۱
دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: تعطیلی این جشنواره ننگ بزرگی است که من زیر بار آن نمی‌روم.

به گزارش پایگاه 598، دومین نشست سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران صبح یکشنبه ۲۴ مهرماه در مجموعه باغ زیبای تهران برپا شد تا مهدی آذرپندار دبیر این رویداد به تشریح جزئیات آن بپردازد.

این نشست در حالی برگزار شده است که در روزهای گذشته برخی فیلمسازان منتخب و نیز انجمن فیلم کوتاه ایران «ایسفا» نسبت به برپایی جشنواره فیلم کوتاه در شرایط فعلی جامعه انتقاد داشتند و درخواست‌هایی را برای تغییر تاریخ آن مطرح کرده بودند که البته آذرپندار با این درخواست موافقت نکرد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار که تاکید داشت اظهاراتش با توجه به فضای امروز جامعه که ممکن است با سوبرداشت و سوءتفاهم همراه شود،وفادارانه منتشر شود، بیان کرد: روزی که نشست خبری اول را برگزار کردیم، قصدمان این بود که برنامه‌های ما سنجیده شود و وعده ما جشنواره ای متنوع با گستردگی ژانرها بود. تلاش کردیم که با حضور سلایق مختلف به رای هیات انتخاب احترام بگذاریم و با یکی کردن هیأت‌های انتخاب و داوری‌ در بخش های تجربی و پویانمایی و مستند، فیلم‌ها را به نمایش درآوریم. در این دوره در بخش داستانی ۱۰ فیلم کمدی و ۹ فیلم فانتزی باکیفیت داریم. در ژانر رازآلود، وحشت و پلیسی هم چند فیلم داریم و اینها براساس تنوع انتخاب شدند.


او با اشاره به کم بودن اعتراض‌ها نسبت به انتخاب فیلم‌ها در مقایسه با دوره‌های قبل افزود: همه ما انتظار یک جشنواره با حواشی کم را پیش‌بینی میکردیم ولی با این مسائل و اتفاق‌های اخیر برخورد کردیم و دوستان به این نتیجه رسیدند که شاید برگزاری جشنواره کار درستی نباشد. برخی تصور کردند که برگزاری این رویداد برای عادی سازی است که البته در ابتدای التهاب‌ها انصرافی به ما نرسید ولی از هفته گذشته براساس این تلقی‌ای که در اذهان ایجاد شد که برگزاری جشنواره برای عادی سازی است، با شرایط دیگری روبرو شدیم. من سوالم این است که چه اتفاقی افتاده که جشنواره فیلم کوتاه یک تمهید حکومتی برای عادی جلوه دادن است؟ من هم میدانم که شرایط برای نشان دادن فیلم عادی نیست و منِ مهدی آذرپندار که جمهوری اسلامی را حرم میدانم ناراحتم. از همفکران من هم کسانی کشته شدند و از زاویه نگاه به جمهوری اسلامی هم دوست نداشتیم این رویداد در این شرایط برگزار شود.


اما اگر جشنواره را الان برگزار نکنیم ، در چه تاریخی باید برگزار کنیم ؟ تعطیل شدن جشنواره ننگ بزرگی است که من زیر بار آن نمی‌روم که پس از ۳۸ دوره تریبون فیلم کوتاه را برای برای فیلمسازان از دست بدهیم. ساخت فیلم تعارضی با شرایط فعلی ندارد.‌

وی ادامه داد: وقتی حرف از تعویق فیلم می‌شود باید پرسید تعویق تا کی؟ چون هرگونه تعویقی دست کم به یک ماه دیگر می‌رسد، در حالی که از شهرستان‌ها مهمان‌هایی داریم که برایشان هتل رزرو شده است. تعویق برای عده‌ای، ایده است و برای ما کوهی از کار است. ضمن آنکه تا یک ماه آینده جشنواره حقیقت و جام جهانی و ددلاین جشنواره فجر را پیش رو داریم اما می‌بینیم که این فرصت‌ها بویژه راهیابی فیلم کوتاه به جشنواره فجر به راحتی نادیده گرفته می‌شود. همه اینها تعویق جشنواره را پیچیده می‌کند. بنای ما با فیلمسازها بر گفت وگو بوده و این صحبت‌ها مونولوگ گونه برای برپایی صرف نبوده اما اگر کسی در این شرایط راهکاری دارد، بدهد.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره انصراف ها نیز گفت: انصراف، اساسا غیرقانونی است ولی من از کسانی که معترض هستند خواستم که انصراف خود را مکتوب اعلام کنند. فعلا دو فیلم در بخش داستانی و تجربی به صورت مکتوب اعلام انصراف دادند. دو سه نفر هم از داوری انصراف دادند اما هنوز اکثریت با کسانی است که میخواهند در جشنواره باشند.


وی درباره تبعات احتمالی برای انصرافی ها گفت: فشار روی این بچه‌ها بسیار زیاد است و تا جایی که می‌دانم و در اختیار من است این انصراف‌ها تبعاتی برای فیلمسازان ندارد. برخی از آنها مستقل تصمیم گرفته‌اند و برخی بسیار تحت فشار بودند و حتی آینده فیلمسازی خود را با مشکل می‌دیدند. ای کاش انصراف‌ها در آن روز شنبه ای که شهرهای کشور شلوغ بودند رخ می‌داد و میشد راحت‌تر قبول کرد نه اینکه بعد از یکسری استوری‌ها فیلمسازها تحت فشار قرار بگیرند. بعضی کسانی که انصراف دادند ذوق زیادی بابت حضور داشتند و به سختی با فیلم خود وداع کردند. خواهش من این است که اگر حرف و گله‌ای هست به من گفته شود و به این فیلمسازانی که در جشنواره حاضر هستند نقد نشود. من برای همه دوستان احترام قائلم. ما هیچ تقابلی با این بچه‌ها نداریم و برگزاری جشنواره به معنای لجبازی یا دستور از بالا به من نیست. سوال من مشخص است، در صورت تعویق، جشنواره چه زمانی برگزار شود و من پاسخ بخش بین‌الملل را چه بدهم؟ به آن کسی که فضای دوقطبی با شرف و بی شرف را به وجود آورد و سبب شد دوستان به سمت انصراف بروند تبریک میگویم که موفق شدید اما ای کاش فشار خود را بر ما وارد می‌کردید.


این را هم بدانید که بعضی هم‌وطنان ما در بخش های خارجی مکاتبه کرده‌اند که فیلمسازان خارجی به ایران نیایند تا جشنواره برگزار نشود. من مهدی آذرپندار معتقد به جمهوری اسلامی جشنواره را به این دلیل برگزار می‌کنم که وعده آن را داده بودم، نه اینکه بخواهم نشان بدهم عقب‌نشینی نمیکنم. ما فکر می‌کنیم فیلم کوتاه برآمده از دل این اجتماع است و بسیاری از فیلم‌ها انتقادی است و حال و هوای همین شرایط را دارد پس چرا باید فیلم‌ها را پنهان کنیم ؟


وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل چهار فیلم انصرافی داریم که همه از یک جا هستند. عزیزدلی نامه نگاری کرده و از سوابق من گفته است. دوستان بیانیه دادند که ما مهمان جشنواره هستیم والله که حقیقت همین است و ما حتی ماجرای توهین به لوگوی یک جشنواره ملی را می‌توانستیم، پیگیری کنیم ولی بنای ما بر گفت‌وگو است.


آذرپندار درباره تغییر محل برگزاری جشنواره گفت: فضای جشنواره نباید امنیتی باشد و فکر می‌کنم این رویداد باید در شرایط باثباتی برگزار شود. اما به هرحال ممکن است حاشیه‌ها و اتفاق‌هایی رخ دهد ولی من قول میدهم که فضا امنیتی نباشد.

دبیر جشنواره درباره حضور ایسفا در جشنواره گفت: من آنها را میفهمم و می‌دانم که تحت فشار هستند. من توهم میزبانی ندارم و به تصمیم ایسفا برای شرکت نکردن در این دوره احترام می‌گذارم اما از صنف فیلم کوتاه و ایسفا توقع دارم که از کیان جشنواره و فیلم کوتاه حفاظت کنند، بخصوص در مقابل دوقطبی‌ها. همچنین تاکید میکنم که این رویداد جشن نیست و شاید نام آن فستیوال بود برخی بحث‌ها هم مطرح نمی‌شد. بخش آرای مردمی هم داریم ولی توسط صنف برگزار نمی‌شود.

 

او در بخشی دیگر از این نشست درباره فیلم‌هایی که بازیگرانشان جزو معترضان چند وقت اخیر بودند و در پاسخ به اینکه آیا تصمیم خاصی برای این فیلم‌ها گرفته می‌شود? گفت: ما هیچ فیلمی را بخاطر بازیگر تنبیه نمی‌کنیم. ضمن اینکه تصمیم‌گیری برای همکاری با این هنرمندان در اختیار ما نیست و تاکنون هم مورد خاصی پیش نیامده است.

آذرپندار در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های تدارک دیده شده در روزهایی که اتفاق‌ها ممکن است قابل پیش‌بینی نباشند،گفت: قطعا برنامه داریم ولی معتقدم اگر همدیگر را نبینیم و صله رحم نباشد سوءتفاهم‌ها بیشتر می‌شود. من نسبت به هرکسی که وارد پردیس ملت می‌شود مسئولیت دارم و رادیکال ترین اتفاق همین حضور نداشتن است‌. تلاش می‌کنم فضا طوری باشد که برای حضور کسی خدشه‌ای ایجاد نشود.

وی کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان را یکی از بخش‌های جنبی جشنواره دانست که روز ۲۸ مهرماه همایش آن برگزار می‌شود.

آذرپندار همچنین درباره دعوت از چهره‌ها برای همراهی با شرایط فعلی جشنواره گفت: من از فضای قرار دادن فیلمساز در برابر فیلمساز استقبال نمیکنم و به همه دوستان در همین یک هفته اخیر گفته‌ایم که بدانند با حضورشان در جشنواره فحش می‌خورند و خوب فکر کنند که حضور داشته باشند یا خیر.

دبیر این جشنواره در بخش پایانی این نشست با اشاره‌ به حضور یک فیلم عراقی گفت: در سفر رییس سازمان سینمایی به عراق متوجه شده‌ایم که جشنواره فیلم کوتاه در عراق شناخته‌شده نیست و این فیلم هم اگرچه عراقی است اما فیلمسازش خارج از عراق است و بر همین اساس فراخوان جشنواره را باید به زبان عربی هم منتشر کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها