يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۱۵۹۲۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۶     ۲۸ مهر ۱۴۰۱
نماینده تجاری روسیه در ایران با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه گفت: تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ می‌شود و در صورت توافق این سیستم به زودی شروع به کار می‌کند.

به گزارش پایگاه 598، به نقل از اتاق بازرگانی تهران، کاوه زرگران در نشست فعالان اقتصادی جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه و ایران در اتاق بازرگانی تهران که با هدف امکان سنجی فرصت های همکاری برگزار شد، اظهار داشت: مناسبات تجاری ایران و روسیه طی پنج سال گذشته از رقم ۲۸۵ میلیون دلار به ۵۷۰ میلیون دلار در سال گذشته رسیده و واردات ایران از روسیه از ۶۸۰ میلیون دلار به ۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی پیش روی توسعه روابط تجاری دو کشور، نبود زیرساخت‌های لازم در حمل‌ونقل میان دو طرف است، افزود: با این حال، محصولات غذایی تولید شده از ایران از کیفیت مطلوب و قابل رقابت برای جایگزینی محصولات اروپایی و دیگر کشورهای خارج شده در بازار روسیه برخوردار است. در مقابل نیز، شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که مایحتاج کالاهای اساسی ایران را از روسیه و جمهوری‌های خودمختار این فدراسیون، تامین کنند.

زرگران همچنین از آمادگی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کشاورزی برای در اختیارگیری  هزار هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرتستان روسیه خبر داد و افزود: شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران در توسعه کشت فراسرزمینی، از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

* ایجاد هاب لجستیک منطقه در باشکرتستان

همچنین در این نشست، الکسی گوسف، وزیر صنعت و خدمات جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه از افزایش شش برابری مبادلات کالایی میان این جمهوری و ایران طی سال گذشته میلادی خبر داد و گفت:  شرکت‌های دو طرف می‌توانند در تبادل محصولات مرتبط با صنعت ماشین‌سازی، صنایع شیمیایی، کائوچو، فلزات از باشکرتستان و محصولات فولادی و مواد غذایی و خوراکی از ایران، اقدام کنند.

وی با اشاره به حجم مبادله ۳۵۲ میلیارد دلاری جمهوری باشکرتستان روسیه با کشورهای اسلامی، گفت: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در این ایالت به میزان ۲۵ میلیارد دلار طی پنج سال اخیر افزایش یافته است. 

وی افزود: برنامه حمایتی گسترده‌ای از سوی دولت مستقر در باشکرتستان روسیه برای جذب شرکت‌های خارجی در این منطقه طرح‌ریزی شده است.

* شروع به کار سیستم شبه‌سوئیفت ایران و روسیه در آینده نزدیک

در این جلسه همچنین، رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران نیز با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه طی دو هفته آینده در روسیه که میان اعضای کابینه دولت‌های دو کشور برگزار می‌شود، گفت: تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، طی دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه راه‌اندازی و شروع به کار خواهد کرد.

* تلاش برای اصلاح تراز تجاری ایران و روسیه

در این دیدار، بهمن عشقی با اشاره به تحریم ایران و روسیه از سوی غرب، بر ضرورت تعامل گسترده همکاری‌ها میان دو طرف در حوزه‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: توسعه روابط در بخش لجستیک و صنایع غذایی در اولویت این تعاملات است.

وی با اشاره به برگزاری سومین نشست دیپلماسی اقتصادی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا که قرار است آذرماه امسال با تمرکز بر تجارت و سرمایه‌گذاری در زمینه محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در تهران برپا شود، افزود: این رویداد کمک به معرفی ظرفیت‌های تولیدی ایران و باشکرتستان روسیه  است.

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران  از دیگر زمینه‌های همکاری دو طرف را در سرمایه‌گذاری در صنایع تولید مواد غذایی از جمله قند در باشکرتستان و نیز امکان واردات نهاده‌های دامی و غلات از این منطقه به ایران عنوان کرد و با اشاره به آمار تجارت ایران و روسیه، از تراز منفی ایران در تبادلات کالایی با این کشور طی سال‌های اخیر خبر داد و افزود: دو طرف تلاش کنند تا صادرات ایران به روسیه و مناطق جمهوری این فدراسیون افزایش یافته و زمینه توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی دو کشور فراهم شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها