أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۷۱۳۵
زمان انتشار: ۱۹:۵۷     ۲۲ آبان ۱۴۰۱
با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی:
کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی و سخنرانی فرمانده کل سپاه در مسجد مقدس جمکران برگزار می شود.

به گزارش پایگاه 598، نشست خبری اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی بزرگداشت ۶۰۹۰ شهید سرافراز استان قم  که با حضور فرمانده سپاه قم و شهردار قم و رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان و مدیرکل بنیاد شهید قم در جمع اصحاب رسانه در مسجد مقدس جمکران برگزار شد برنامه های کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم را تشریح کردند.

پیام شهدا باید به نسل امروز با ابزارها و قالب‌های جذاب ارائه شود

سردار موحد دبیر کل کنگره ملی شهدای استان قم در نشست خبری  ابراز داشت: کنگره ملی ۶۰۹۰ شهید استان قم برای دومین بار در شهر مقدس قم و در جوار مسجد مقدس جمکران با  سخنرانی سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود که در این مراسم سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای ستاد کنگره ملی شهدای استان قم پخش خواهد شد که امیدواریم بیانات رهبر انقلاب چراغ راه ادامه فعالیت‌های کنگره برای دوره آینده باشد.

فرمانده سپاه قم در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار تأکید داشتند نام و یاد شهدا باید زنده بماند و در عین حال پیام شهدا باید به نسل امروز با ابزارها و قالب‌های جذاب همانند هنر انتقال داده شود.

دبیر کل کنگره ملی شهدای استان قم گفت: کنگره ملی شهدای استان قم از ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدا، رزمندگان، ایثارگران، جانبازان و آحاد مختلف مردم قم در مسجد مقدس جمکران برگزار می‌شود

سردار موحد عنوان داشت: برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم به معنای پایان کار نیست و تلاش می‌شود برای دور جدید برگزاری کنگره نیز برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

 

دیدار با بیش از ۹ هزار نفر از خانواده‌ای معظم شهدا و جانبازان

مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم نیز در این نشست بیان داشت: بنا شد در راستای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم از تمامی خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان دیدار و سرکشی صورت گیرد که تاکنون برنامه دیدار بیش از ۴ هزار نفر از خانواده‌ای معظم شهدا و همچنین دیدار از ۵ هزار نفر از جانبازان  صورت گرفته است که این برنامه تا پایان سال نیز ادامه خواهد داشت.

حجت الاسلام هنرمند، عنوان داشت: در دیدارهای صورت گرفته نمایندگانی از بنیاد شهید، سپاه قم و مسئولین استانی حضور دارند که تصاویر بازسازی شده شهدا که به صورت تابلو فرش درآمده به خانواده معظم شهدا اهدا می‌شود.

اهمیت شناخت شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت

سید مرتضی سقائیان نژاد  شهردار قم در ادامه نشست خبری اجلاسیه نهایی دومین کنگره ملی بزرگداشت ۶۰۹۰ شهید سرافراز استان قم با اشاره به ابعاد انقلاب اسلامی اظهار داشت: فرهنگ انقلاب اسلامی، فرهنگ مقابله با غرب بوده و همین موضوع باعث آغاز بسیاری از مشکلات و دشمنی‌ها علیه ایران بوده است.

شهردار قم تأکید کرد: با نگاه به گذشته می‌بینیم این عدم قبول فرهنگ غرب چه فشارها و ظلم‌هایی را به مردم ایران روا داشته و دشمنی به‌صورت مبنایی در این ۴۳ سال ادامه داشته و تنها چیزی که باعث شده فرهنگ انقلاب و مقاومت در برابر این فرهنگ ظالمانه پابرجا بماند فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی هشت سال دفاع مقدس را عامل تبلور فرهنگ ایثار و شهادت دانست و یادآور شد: اگر هشت سال دفاع مقدس و آموزه‌ها و تجربیات ما از ابتدای اسلام نبود،‌ انقلاب اسلامی نمی‌توانست باقی بماند و بقا و استمرار انقلاب و فرهنگ اسلامی به میزان توجه ما به ایثار و شهادت بستگی دارد.

سقائیان نژاد توجه به فرهنگ ایثار و شهادت را نیازمند برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت دانست و خاطرنشان کرد: کنگره و بزرگداشت برای شهدا به پایان می‌رسد اما ما باید طوری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کارکنیم که در ذهن و روح افراد جامعه نفوذ کند.

وی گفت: برای تبدیل نظام جمهوری اسلامی به یک تمدن و نظام جهانی باید شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را بشناسیم و موردبررسی قرار دهیم تا بتوانیم با شناخت درست برای این مهم برنامه تدوین کنیم.

شهردار قم تصریح کرد: شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و این سیره در هشت سال دفاع مقدس، عملکرد و روش شهدا مانند شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید چمران و همچنین سردار سلیمانی،‌سخنان حضرت امام خمینی(ره) و سخنان مقام معظم رهبری خلاصه می‌شود.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم شاخصه‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به‌صورت خلاصه تشریح کنیم باید بگویم این فرهنگ مجموعه‌ای از ایثار، شهادت، شجاعت، پایداری، وفاداری،‌استقامت و صبر در مقابل مصیبت و گناه،‌ عدم قضاوت، عدالت، گذشت، اعتقاد به معاد، تکریم و اقامه نماز، توجه به دستورات قرآن مجید است که باید به آن عمل کنیم.

سقائیان نژاد ابراز کرد: اگر بتوانیم این فرهنگ را به‌درستی در جامعه تبیین کنیم دیگر شاهد این مسائلی که امروز جامعه با آن درگیر است، نخواهیم بود و بی‌بندوباری به وجود نمی‌آید. و امروز شهر قم به‌عنوان پایگاه انقلاب و شهر قیام و اقامه قیام میزبان برگزاری کنگره ملی شهدا بوده و باید فرهنگ ایثار و شهادت در این شهر به‌وضوح دیده‌شده و ادامه پیدا کند.

شهردار قم سپس اقدامات شهرداری قم را در برگزاری کنگره ملی شهدا موردتوجه قرارداد و افزود: اقدامات شهرداری در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نه به‌عنوان یک وظیفه بلکه یک عقیده انجام می‌شود.

 

ترکیب شهدای استان قم منحصر بفرد است

علی‌اکبر خوش‌گفتار نیز در ادامه مراسم مقدم  با اشاره به ترکیب جمعیتی شهدای قم گفت : شهدای قم شامل ۳ امامزاده، ۵۶۵ شهید ارتش، ۱۳۳۰ شهید نهضت جهانی اسلام از ۹ ملیت غیرایرانی، هزار شهید اصناف، هزار شهید دانش‌آموز و فرهنگی، ۱۳۰ بانوی شهید، ۱۲۰ شهید امنیت و فرماندهی انتظامی، ۶۰ شهید جهاد سازندگی و شهدای بسیج، سپاه، روحانیت و سلامت می‌شوند.

وی ادامه داد: کنگره ملی شهدای استان قم مجموعه برنامه‌هایی همچون برگزاری یادواره‌های شهدا، دیدار با بیش از ۴ هزار خانواده شهید قمی و اهدای تابلو فرش منقش به تصویر شهید، ثبت و ضبط خاطرات همرزمان و خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و اسناد و مدارک مربوط به شهدا، تولید فیلم سینمایی «نهر خین» و دو فیلم مربوط به شهید زین‌الدین، تولید تئاتر فاخر شهدای قم، تولید سمفونی «خط‌شکنان»، چاپ ۲۰۰ عنوان کتاب و ... انجام شده است.

رئیس ستاد کنگره ملی شهدای استان قم تصریح کرد: اجلاسیه پایانی دومین کنگره ملی بزرگداشت ۶۰۹۰ شهید سرافراز استان قم روز پنجشنبه ۲۶ آبان‌ماه ساعت ۹ تا ۱۱:۳۰ در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد و همچنین یکشنبه ۲۲ آبان‌ماه ساعت ۱۹ اجلاسیه بزرگداشت شهدای فراجا و امنیت برپا خواهد شد؛ و علاقمندان می‌توانند از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، مقاومت و پایداری در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) جنب گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) تا ۲۷ آبان‌ماه بازدید نمایند.


تشکیل ستاد اجرایی کنگره ملی شهدا با محوریت شهرداری قم

مهدی کلانترزاده مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم  در ادامه نشست خبری، با اشاره به اهمیت برگزاری باشکوه کنگره ملی بزرگداشت شهدا اظهار داشت: یکی از  کمیته‌های ۱۸ گانه که ذیل ستاد کنگره فعالیت می‌کرد، کمیته اجرایی است که ثمره نهایی ۱۸ ستاد را به منصه ظهور خواهد گذاشت.

وی زمان برگزاری اجلاسیه نهایی را ۲۶ آبان ماه اعلام کرد و افزود: با توجه به حجم کار و اهمیت آن کمیته اجرایی به ستاد اجرایی تبدیل‌شده است و با توجه به پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های مسجد مقدس جمکران، ۶ واحد ذیل این ستاد تشکیل‌شده و واحد پشتیانی با محوریت سپاه امام علی بن ابیطالب(ع) است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ادامه داد: واحد فضاسازی که مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضاسازی شهرداری قم مسئولیت آن را برعهده‌ داشته، فضاسازی شبستان و محوطه مسجد مقدس جمکران را انجام خواهند داد و واحد فرهنگی نیز مدیرعامل سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم مدیریت آن را برعهده‌ دارد.

وی مسئول واحد مدعوین را نیز رئیس سازمان حج و زیارت قم معرفی کرد و گفت: با توجه با حساسیتی که در برگزاری این مراسم وجود دارد و محدودیت فضا، این مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های خبری پخش خواهد داشت و به‌صورت کامل پوشش خبری داده می‌شود.

کلانترزاده با ابراز امیدواری در برگزاری باشکوه کنگره ملی شهدا خاطرنشان کرد: ۶ واحد ذیل ستاد اجرایی با نظارت و مدیریت دکتر سقائیان نژاد شهردار قم تشکیل‌شده و امیدواریم شهر قم در اجرای این مراسم بزرگ سرآمد کشور باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها