أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: فَـرَضَ اللّه‏ُ ... الصِّیـامَ اِبْتِلاءً لاِِخْلاصِ الْخَلْقِ؛ ... خداوند روزه را واجب کرد تا اخلاص خلق را بیازماید

      
کد خبر: ۵۱۷۶۷۹
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۰۳ آذر ۱۴۰۱
سازمان هواشناسی با اعلام ورود سامانه جدید بارشی که از فردا وارد کشور می‌شود، هشدار زرد صادر و اعلام کرد 18 استان به دنبال این فعالیت جوی با بارش باران و بعضا برف مواجه خواهند شد.
به گزارش پایگاه 598، بارش‌های پاییزی که اواخر آبان‌ به اوج خود رسید، حجم ورود آب به سدهای کشور را بهبود بخشید؛ چنانکه حجم آب موجود سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) با رشد ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی پارسال همراه شد. اکنون نیز مطابق پیش‌بینی سازمان هواشناسی و مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، با ورود سامانه جدید بارشی ابرهای باران‌زا اغلب استان‌های کشور را دربر گرفته و این بارش‌ها تا 10 روز ادامه خواهد داشت.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ از بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد احتمال تگرگ در پی ورود این سامانه بارشی از جمعه تا یکشنبه  ۴ تا ۶ آذر خبر داد و اعلام کرد: این سامانه بارشی 18 استان را در بر می‌گیرد. این شرایط جوی روز جمعه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، مرکزی، زنجان، لرستان، قزوین، شمال خوزستان و شمال چهارمحال و بختیاری، شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، همدان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قزوین، البرز و تهران و یکشنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، شمال کرمانشاه، اردبیل، گیلان، مازندران و  گلستان پیش‌بینی می‌شود. بر اثر این مخاطره لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین‌شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید افقی بویژه در مسیرهای کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر به‌صورت محدود، احتمال بالا آمدن موقت سطح آب رودخانه‌ها، احتمال تاخیر در پرواز و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد. سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره جوی، احتیاط در سفرهای برون‌شهری، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، آمادگی زمستانی راهداری بویژه در گردنه‌های مناطق سردسیر و  احتیاط در قرار دادن نهاده‌های کشاورزی در فضای باز را توصیه‌ می‌کند. 
سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زردرنگ از تداوم پایداری جو و آلودگی هوا و سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی طی امروز و فردا در کرج و تهران خبر داد.
* وزارت نیرو: ۱۰ روز بارانی در راه است
مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جدیدترین پیش‌بینی خود اعلام کرد: حوضه‌های آبریز جنوب شرقی این هفته بارش دارند و هفته آینده حوضه‌های آبریز غربی و شمالی شاهد بارش خواهند بود. بر اساس تازه‌ترین گزارش مؤسسه تحقیقات آب، برای هفته جاری وقوع بارش‌ها در نواحی جنوب شرق کشور بویژه استان کرمان پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه ‌به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌ها در مناطق غربی و شمالی مورد انتظار است. حوضه آبریز فلات مرکزی این هفته بیشینه بارش 28.2 میلیمتری و متوسط محدوده 5 دهم میلیمتری را دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور است. مقام دوم پربارش‌ترین مناطق این هفته نیز مربوط به حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان با بیشینه بارش 24.2  میلیمتر و متوسط محدوده 7 دهم میلیمتری است. پس ‌از آن حوضه آبریز دریاچه ارومیه، بیشینه بارش 9.6 میلیمتری و متوسط محدوده 1.1 میلیمتری را تجربه می‌کند. هفته جاری حوضه‌ آبریز مرزی شرق بیشینه بارش 6.9 میلیمتری و محدوده بارش یک‌دهم میلیمتری را شاهد است. حوضه آبریز دریای خزر هم بیشینه بارش 4.4 میلیمتری با متوسط محدوده 0.2 میلیمتری دارد. حوضه آبریز قره‌قوم این هفته با بیشینه بارش 0.1 میلیمتری با متوسط بارش صفر میلیمتر پایین‌ترین میزان بارش حوضه‌های آبریز را دارد. همچنین از این هفته از 30 حوضه آبریز درجه‌ 2 کشور 4 حوضه بدون بارش هستند. در هفته منتهی به 11 آذرماه همه حوضه‌های ششگانه اصلی آبریز کشور بارش‌هایی را تجربه خواهند کرد. بر این اساس حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان در هفته منتهی به 11 آذر بیشینه بارش 119.7 میلیمتری و متوسط محدوده 11.4 میلیمتری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌های آبریز کشور خواهد بود. 
همچنین در هفته منتهی به 11 آذر حوضه‌ آبریز فلات مرکزی بیشینه بارش 91.8 میلیمتری با متوسط محدوده 3.8 میلیمتری را تجربه خواهد کرد. حوضه‌ آبریز دریای خزر هم در هفته منتهی به 11 آذر بیشینه بارش 46.3 میلیمتری و متوسط محدوده 9.8 میلیمتری را تجربه خواهد کرد. هفته آینده حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه بیشینه بارش 25.1 میلیمتری و متوسط محدوده 8.3 میلیمتری خواهد داشت. حوضه آبریز قره‌قوم هم در هفته منتهی به 11 آذر بیشینه بارش 10.4 میلیمتری و متوسط محدوده 5.4 میلیمتری خواهد داشت. در این میان حوضه آبریز مرزی شرق هم در هفته منتهی به 11 آذر بیشینه بارش 4.4 میلیمتر با متوسط محدوده 0.3 میلیمتر را تجربه خواهد کرد. همچنین از مجموع 30 حوضه آبریز درجه‌2 نیز 2 حوضه‌ قطره‌ای باران نخواهند داشت. 
* فعالیت سامانه بارشی و بارش برف در مناطق سردسیر
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از آلودگی هوا در ۷ شهر صنعتی و پرجمعیت و همچنین ورود سامانه بارشی به غرب کشور و بارش برف در مناطق سردسیر خبر داد. صادق ضیاییان اظهار کرد: براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، طی روزهای آینده در شهرهای صنعتی و پرجمعیت از جمله تهران، کرج، مشهد، تبریز، ارومیه، اراک و اصفهان انباشت آلاینده جوی و کاهش کیفیت هوا انتظار می‌رود و در سایر نقاط کشور جوی پایدار حاکم خواهد بود. 
وی ادامه داد: جمعه ۴ آذر با ورود سامانه بارشی از شمال غرب، غرب و به‌تدریج دامنه و ارتفاعات البرز غربی بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در نواحی مرتفع و سردسیر بارش برف پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: شنبه ۵ آذر سامانه بارشی علاوه بر نواحی ذکر شده در بخش‌هایی از جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و مرکزی، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و سواحل غربی دریای خزر فعالیت خواهد داشت. ضیاییان افزود: یکشنبه ۶ آذر بارش در سواحل دریای خزر و بخش‌هایی از شمال شرق ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها