أمیرالمؤمنین علی علیه السلام: اِعلَموا أنَّ الأمَلَ یُسهی العَقلَ و یُنسی الذِّکرَ ***بدانید که آرزو خرد را دچار غفلت می سازد و یاد خدا را به فراموشی می سپارد. ***

امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام: منْ أَحَدَّ سِنَانَ الْغَضَبِ لِلَّهِ، قَوِيَ عَلَى قَتْلِ أَشِدَّاءِ الْبَاطِلِ. *** هر كه سر نيزه خشم خود را بخاطر خدا تيز كند، در نابود كردن سخت ترين باطلها توانا بود.

      
کد خبر: ۵۱۷۶۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۰۳ آذر ۱۴۰۱
یک جامعه‌شناس درباره دلیل افزایش مخالفت‌ها و اعترضات کنونی نسبت به ادوار گذشته که منجر به زمینه نفوذ معاندان شد، گفت: سیاست‌گذاری‌های روزافزون سرمایه‌داری پس از پایان دوران جنگ تحمیلی، معیشت مردم را به عنوان قاعده هرم‌زیستی جامعه به گروگان گرفت و باعث افزایش فاصله طبقاتی شد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از سراج۲۴؛ رضا جعفری جامعه‌شناس در یک گفت‌وگوی اختصاصی با سراج۲۴  با بیان اینکه مخالفت و معاندت با انقلاب اسلامی ایران در داخل و خارج از ابتدای شکل گیری و پیروزی نظام جمهوری اسلامی همواره بوده و مربوط به امروز نبوده و نیست، اظهار داشت: دلیل افزایش اعتراضات در دوره کنونی نسبت به سایر سال‌های گذشته که سبب سوءاستفاده دشمنان و معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران شده است را باید در بسترهای اجتماعی، اقتصادی،سیاسی و فرهنگی حاکم بر کشور جستجو کرد .

وی با بیان اینکه پس از پایان ۸ سال جنگ تحمیلی و حاکم شدن سیاست‌گذاری‌های روزافزون سرمایه داری، افزود: سیاست غالب شده سرمایه‌داری و حمایت از اشرافیت به عنوان عاملی بود که توانست در حوزه اقتصادی با گذر زمان معیشت مردم را به عنوان قاعده هرم‌زیستی جامعه با مشکلات متعددی مواجه سازد به گونه ای که با افزایش فاصله طبقاتی و فرو افتادن طبقه متوسط جامعه به طبقه فقیر آنها را برای گذران روزمره زندگی با مشقت‌های زیادی مواجه ساخت.

جعفری ادامه داد: کم توجهی و بلکه بی‌توجهی به سایر حوزه ها و سایه گستر شدن سیاست آمیخته با ایدئولوژی بر حوزه های اجتماعی و فرهنگی و ... همراه با سو مدیریت که حاصلی جز ناامیدی بالاخص نسل دهه ۸۰ را با خود به همراه نداشته، عامل دیگری بود تا بر خشم نهفته بالاخص متولدان دهه مورد اشاره که از ابزارهای ارتباطات اجتماعی و به صورت سطحی تغذیه می‌کنند بیافزاید و واکنشهای مختلفی را با خود به همراه داشته باشد. خشمی که ناشی از احساس نادیده‌ گرفته شدن توسط مسئولین مربوطه در مشارکت قرار ندادن و به انجام نرسانیدن خواسته‌های آنان با نافرمانی‌های مدنی در قالب کمرنگ شدن حضور در انتخابات، مهاجرت شروع و با یک فراخوان مجازی به حضور در کف خیابان و البته به نشانه اعتراض به وضع موجود فارغ از دلیل فراخوان رسید. مخالفان و دشمنان زخم‌خورده نظام هم بالاخص در خارج از کشور با توجه به دقت بر روانشناختی اجتماعی جامعه ایران که مسئولان بدان بی‌توجه بوده اند، مترصد استفاده از فرصت‌های فراهم شده برآمده و آشوب و اغتشاشات را در بطن اعتراضات تزریق کردند.

این جامعه شناس با نگاهی آماری نسبت به انتخابات ریاست جمهوری و تغییرات چند دوره اخیر، بیان داشت: اعتراضات مدنی زمانی اتفاق می‌افتد که مردم یک جامعه مشکلی با اصل و اساس حاکمیت و نظام حاکم بر آن کشور ندارند بلکه انتقادات و ناراحتی‌هایی از یک مسئول یا مسئولین اجرایی دارند که خواست‌های به حق آنها را نادیده و یا ضعیف می‌پندارند. گلایه اصلی متوجه عاملان وضع موجود در میان مسئولینی است که به جای توجه به عوامل کاهش اثرپذیری افراد جامعه و بهادادن به چرایی‌ این عوامل به دعواهای حزبی و جناحی خود در عرصه سیاست و اقتصاد کلان کشور می‌پردازند.

رضا جعفری با تاکید بر اینکه تجدیدنظر در سیاست‌های حوزه‌های مختلف ضروری به نظر می‌رسد، تصریح کرد: اصلاحات اساسی در امور کشور و تطبیق متناسب با تغییرات روز دنیا که نمی‌توان از آن گریزان بود، از راهکارهای بهینه‌سازی در عرصه سیاست و اجتماع است که حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و ورزشی را نیز دربر می‌گیرد. متاسفانه اعتراضاتی در سالیان گذشته به بهانه‌های مختلف شکل گرفت که دلیل آن بی‌توجهی به مسائل مطرح شده فوق علیرغم تذکرات متعدد از سوی دلسوزان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بود. لذا امروز فوت خانم مهسا امینی بهانه ای شد تا اعتراضات در کف خیابان‌ مطرح شود و دشمنان مترصد چنین فرصتی به صورت کاملا آگاه و هدفمند برخی را فریفته و با رویکردهای متفاوت از این موقعیت سوءاستفاده کرده و اقداماتی تروریستی را حتی شاهد بودیم.

وی در پایان اعلام کرد: به نظر بنده هم اگر در جایی خود را نقد کنیم و در راه اصلاح روش‌هایی که به اینجا انجامیده، گام برداریم، خود باعث تقویت عملکرد مسئولین در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران و جامعه می‌شود. مطمئنا اگر نگاهی به خود بیندازیم همانطور که در همه عرصه‌ها جوانان این مرزوبوم پای کار نظام جمهوری اسلامی و انقلاب بودند، همچنان هم خواهند بود. کما اینکه از شهادت نوجوان ۱۳ ساله در دفاع مقدس گرفته تا بدرقه شهید سردار سلیمانی هم این شور و علاقه به نظام جمهوری اسلامی ایران را در این جوانان دیدیم.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها