کد خبر: ۵۱۹۶۷۹
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۱۳ دی ۱۴۰۱
دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم گفت: اگر ما برای کل مردم ایران مسکن حیاط دار با متراژ ۸۰۰ متر بسازیم، تنها از دو درصد زمین‌های کشور استفاده کردیم.
بررسی مزایای ساخت «مسکن یک طبقه» در قم

به گزارش پایگاه 598، محمودآبادی دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره اهمیت ویلایی سازی طرح ملی مسکن در استان قم بیان کرد: در ابتدای دهه هشتاد آیت الله اراکی در بحث خارج از فقه خودشان بحث معماری و شهرسازی را مطرح کردند و این باعث شد یکسری از طلاب و شاگردان ایشان تیمی تشکیل دهند و موضوع معماری و شهرسازی را از زوایای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، روانشناسی، سیاسی، نظامی و... مورد بررسی قرار دهند

وی افزود: به عنوان مثال یکی از مباحثی که این افراد توجه کردند الگوی ساخت مسکن کشور‌های دیگر بود و به پاسخ به پرسش پرداختند که آیا رواج آپارتمان سازی را دارند یا خیر؟ مثلا در کشور آمریکا خلاف بر آن تصوری که مردم از نیویورک دارند که همه ساختمان‌ها بلند مرتبه است، اینطور است که یک منطقه مرکزی به نام منهتن دارند که آسمان خراش‌ها وجود دارند، اما بعد از شعاع یک کیلومتری مرکز شهر منازل به صورت یک طبقه و حیاط دار است.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم درباره بحث تامین زمین در ساخت مسکن یک طبقه عنوان کرد: در ایران با تمام ساخت و ساز‌هایی که صورت گرفته است تقریبا کمتر از یک درصد از زمین‌ها به ساخت و ساز مسکونی اختصاص پیدا کرده است در صورتی که اگر ما برای کل مردم ایران مسکن حیاط دار با متراژ ۸۰۰ متر بسازیم تنها از دو درصد زمین‌های کشور استفاده کردیم؛ ما با طرح جامع تفصیلی مسکن را در شهرها محدود کرده‌ایم و با کمبود عرضه در زمین و افزایش تقاضا باعث تورم مسکن در کشور شده است.

محمودآبادی با اشاره به در نظر گرفتن مباحث اجتماعی در طرح مسکن ملی اظهار کرد: یکسری مباحث، بحث‌های اجتماعی در کشور است به عنوان مثال وقتی آپارتمان سازی انجام میدهیم، صد‌ها خانواده در یک برج مسکونی قرار می‌گیرند، شما فرض کنید از یک زمین هزار متری یکدفعه ۴۰۰ ماشین خارج شود خب طبیعتا افزایش تراکم جمعیت، ترافیک و آلودگی هوا را به بار می‌آورد و همه این‌ها بر روی روح و روان مردم اثر خواهد داشت و باعث معضلات اجتماعی خواهد شد.

وی اضافه کرد: یک بحث نیز بحث جمعیت است؛ اساسا وقتی فردی در آپارتمان زندگی می‌کند تمایلی به افزایش جمعیت ندارد و همسایه‌های یک ساختمان به خاطر سروصدای بچه‌ها با جمعیت زیاد مشکل دارند که این مورد با مخصوصا در کلانشهر‌ها بیشتر وجود دارد و به همین خاطر افزایش جمعیت هم با این سبک از آپارتمان‌ها صورت نمی‌پذیرد از طرف دیگر نیز بحث صله رحم که مورد تاکید اسلام است نیز در آپارتمان‌ها کمتر شده است.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم اهمیت نوع آپارتمان سازی با توجه به بحران‌ها گفت: آپارتمان سازی را از نظر بحران‌ها نیز میتوان مورد بررسی قرار داد به عنوان مثال بیشترین تلفات انسانی که در زلزله یا حتی جنگ اتفاق می‌افتد در آپارتمان نشینی است یا خانه‌های ویلایی یک طبقه؟

محمود آبادی درباره تلاش پژوهشگران در اجرایی کردن طرح مسکن یک طبقه تصریح کرد: از سال‌های گذشته پژوهشگران سعی بر این داشتند که این موارد را به نهاد‌های اجرایی و تقنیینی پیشنهاد دهند که پس از کش و قوس‌های فراوان این طرح در مجلس تصویب شد و در دولت نیز یکسری دستورات از سوی رئیس جمهور و وزیر سابق راه و شهرسازی (مرحوم رستم قاسمی) ابلاغ شد.

وی توضیح داد: در اواخر تابستان امسال چندتن از معاونین وزارت راه و شهرسازی به قم آمدند و طرح یک طبقه سازی را برای شهر قم پیشنهاد دادند که بعد از این موضوع با دستور استاندار ساخت مسکن آپارتمانی در قم متوقف شد و دستور ساخت مسکن یک طبقه صادر شد.

دبیر قرارگاه احمدی روشن استان قم بیان کرد: بعد از این قضیه اداره مسکن و شهرسازی استان قم عنوان کرد که ما برای اینکه مسکن یک طبقه را در استان بسازیم نیاز به اراضی داریم و به دلیل طرح تفضیلی در محدوده شهری زمین برای ساخت مسکن یک طبقه نداریم که در زمان حیات مرحوم قاسمی تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و استاندار قم مبنی بر مساعدت در الحاق زمین به اراضی شهری برای ساخت مسکن یک طبقه‌ای صورت گرفت، اما برخلاف تصورات این الحاق زمین صورت نگرفت برای اینکه مسکن و شهرسازی استان قم باید در شورای برنامه ریزی تصویب شود و بعد به وزارتخانه مسکن و شهرسازی برود.

محمودآبادی افزود: بعد از این اتفاق جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی برقرار می‌شود و طی این جلسه قرار بر این شد که در خود استان قم تصمیم گیری نسبت به یک طبقه سازی انجام شود که در حدفاصل جلسه وزارت و استانداری، نمایندگان مجلس با نهاد‌هایی مانند شهرداری برای ظرفیت ساخت مسکن یک طبقه صحبت می‌کنند که مخالفت شهرداری و آبفا را به همراه دارد و در جلسه استانداری غیر از استاندار همه افراد و نهاد‌های حاضر در جلسه با طرح مخالفت می‌کنند و عملا طرح ساخت مسکن به سمت آپارتمان سازی می‌رود.

وی در پایان درباره بیانیه اخیر قرارگاه احمدی روشن استان قم گفت: پس از این اتفاقات ما بیانیه‌ای منتشر کردیم و فقط موضع گیری کردیم و در بیانیه از مسئولین استانی که مخالف یک طبقه سازی هستند، دعوت کردیم و دعوتنامه‌ای برای مسئولین ارسال کردیم که منتظر حضور مسئولین برای پاسخگویی در دانشگاه هستیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها