کد خبر: ۵۲۰۴۷۶
زمان انتشار: ۱۳:۲۷     ۲۹ دی ۱۴۰۱
بازار گسترده اتحادیه اوراسیا با حجم مبادلات ۸۵۰ میلیارد دلاری، فرصتی مناسب برای توسعه صادرات ایران است که در دولت رئیسی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه اصلاح‌طلب آرمان در گزارشی درباره اهمیت این بازار و «فرصت طلایی بازار اوراسیا در سایه رایزنی‌های ایران و روسیه» نوشت: پس از الحاق ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا حدود ۸۶۲ کالا مشمول تجارت ترجیحی شـد که بیش از ۵۰۰ قلـــم از کالای مذکور برای ایران در نظر گرفته شده درنتیجه بازار بزرگی برای ایران شکل گرفته و اعضای این اتحادیه با برخورداری از ظرفیت‌های مطلوب در بخش استخراج نفت، تولید گاز، تولید برق، تولید آهن و فولاد حائز رتبه خوبی در سطح جهان هستند لذا بخش‌های مختلف اقتصادی درصدد استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده برای توسعه تکنولوژی و بازار صادراتی است. طی سال‌های گذشته ایران نتوانسته بود به خوبی از این فرصت بهره‌بـرداری کند این درحالی است که به گفته کارشناسان، با افزایش تحریم‌ها بازار اوراسیا فرصتی طلایی محسوب می‌شود که می‌تواند هزینه‌هـای تحریم را کاهش دهـد هرچند تکمیل کریدورهای تجاری ایران از جمله پیش شرط‌های توسعه همکاری‌ها در این حوزه محسوب می‌شود که می‌تواند رایزنی‌های صورت گرفته با برخی از کشورهای عضو از جمله روسیه را افزایش دهد.

روابط دوجانبه، منطقه‌گرایی و گره‌زدن منافع اقتصادی همسایگان شمالی به ظرفیت‌های ایران، دستاوردهای بیشتری را می‌تواند نصیب ما کند. اهمیت اقتصادی این اتحادیه به قدری است که با شکل‌گیری آن، کشورهای مختلف علاقه خـود را برای عضویت ابــراز کردند و میزان تجارت اتحادیه اوراسیا با کشورهای جهان حـدود ۸۵۰ میلیارد دلار است که از این میــزان ۳۳۱ میلیارد دلار مربوط به واردات است.

در توافقنامه تجارت ترجیحی ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، به تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی امکان داده شده که بیش از ۵۰۰ قلم کالای خود را با تعرفه صفر و یا نزدیک به صفر درصد به ۵ کشــور اصلی عضو، شامل روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان صادر کنند.

جنگ اوکراین، در خلق فرصت‌های جدید برای ایران در توسعه همکاری‌های موجود با روسیه و دیگر کشورهای منطقه اوراسیا بی‌تاثیر نبوده است اما اراده در این زمینه و بهره‌وری مطلـوب از فرصتها شـاخصی مطلوب است که در عرصه بین‌المللی از اهمیتی مطلوب برخوردار است.

کشورهای محصور در خشکی اوراسیا، نیاز مبرمی به دسترسی به آبهای گرم جنوبی دارند بنابراین به صرفه‌ترین و امن‌ترین راه هند برای دسترسی به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا از جغرافیای ایران می‌گذرد و تأکید بر گردشگری و ترانزیت، این فرصت را به ایـــران می‌دهد که زمینـه گره زدن اقتصاد همسایگان بـه ژئوپلیتیک ایران فراهم آمده و هزینه تحریم ایران در صحنه روابط بین‌الملل برای غربی‌ها به شـدت افزایش یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها