کد خبر: ۵۲۳۹۹۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۷     ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲
گرگان- همزمان با اولین روز ماه شوال، ترکمن‌ها و قزاق‌های اهل سنت گلستان با حضور در عیدگاه‌های منطقه و در صفوف یکپارچه نماز عید فطر را اقامه کردند.

به گزارش پایگاه 598، از نخستین ساعات صبح شنبه، مسیرهای منتهی به عیدگاه ها و مصلاهای نماز عید فطر در مناطق ترکمن نشین گلستان شاهد ترافیک خودروها بود.

ازدحام ماشین‌ها به حدی بود که از چند کوچه قبل تر از عیدگاه بسیاری از مردم ترجیح دادند تا پیاده خود را به محل عیدگاه برسانند.

تعداد کثیری از مردان ترکمن گروه گروه با در دست داشتن سجاده عازم عیدگاه شده تا نماز عید فطر را بجا آورند.

نماز جمعه شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس، کلاله، انبارالوم، آق قلا، مراوه تپه و سایر شهرهای اهل سنت نشین به امامت امامان جمعه اهل سنت منطقه برگزار شد.

قزاق های اهل سنت گلستان هم در شهرهای گرگان و بندرترکمن نماز عید فطر خود را در مساجد و عیدگاه های خود اقامه کردند.

نماز عید فطر در مناطق اهل سنت گلستان اقامه شد

پس از اقامه نماز، بسیاری از نمازگزاران در آرامستان های منطقه حاضر و با ذکر فاتحه برای درگذشتگان طلب آمورزش و مغفرت کردند.

زنان و دختران ترکمن هم پس از اقامه نماز در منازل با چیدن سفره بزرگ و مفصل که با انواع آجیل، شیرینی، نان سنتی، شکلات و میوه تزئین شده مهیای پذیرایی از مهمانان عید می‌شوند و این سفره را تا سه روز برای پذیرایی از مهمانان نگه می‌دارند.

بازار دید و بازدید و آشتی کنان هم در ترکمن صحرا پرطرفدار است که معمولاً با پا درمیانی روحانیون، کدورت‌های احتمالی بین خانواده‌ها برطرف و آشتی کنان انجام می‌شود.

گفتنی است، کمتر از یک سوم از جمعیت دو میلیون نفری گلستان را قزاق‌ها، بلوچ‌ها و تراکمه اهل سنت تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهرهای ترکمن و گنبد و دیگر شهرها سکونت دارند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها