کد خبر: ۵۲۵۷۰۸
زمان انتشار: ۱۴:۳۴     ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
جزئیات گزارش اشتغال و بیکاری مرکز آمار؛
گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد وضعیت اشتغال و بیکاری کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ به جز شاخص «اشتغال کشاورزی» در تمامی شاخص‌های دیگر با ثبات یا رو به بهبود بوده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایرنا، مرکز آمار ظهر (شنبه ۶ خرداد) گزارش اشتغال و بیکاری سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد. بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور در سال گذشته معادل ۹ درصد بوده است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی معادل ۴۰.۹ درصد و نرخ اشتغال در این بازه سنی معادل ۳۷.۲ درصد بوده است.

نگاهی به مهمترین شاخص‌های گزارش اشتغال و بیکاری مرکز آمار نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ وضعیت اشتغال کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ در اکثر شاخص‌ها رو به بهبود بوده است. در ادامه به تغییرات مهمترین شاخص‌های اشتغال و بیکاری در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اشاره می‌شود.

نرخ بیکاری مهمترین شاخص در حوزه اشتغال و بیکار در هر کشوری است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹ درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

یکی از مهمترین اجزای بیکاری، بیکاری جوانان است. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری جوانان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نزولی بوده به طوری که از ۲۳.۷ درصد به ۲۲.۶ درصد کاهش یافته است.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

در گزارش مرکز آمار اما دو شاخص نرخ مشارکت و نرخ اشتغال به ترتیب در ارقام ۴۰.۹ و ۳۷.۲ بدون تغییر مانده است.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

همچنین بررسی اشتغال اجزای مختلف اقتصاد کشور نشان می‌دهد به جز بخش کشاورزی، تعداد شاغلان در دیگر بخش‌های اقتصاد کشور افزایش یافته است. طبق گزارش مرکز آمار، جمعیت شاغل در بخش کشاورزی از حدود ۳ میلیون و ۸۲۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۳ میلیون و ۵۱۲ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

اشتغال در بخش صنعت اما روند رو به رشد داشته به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۷ میلیون و ۹۲۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۷ میلیون و ۹۶۳ هزار نفر افزایش یافته که رشد حدود ۳۳ هزار نفری را نشان می‌دهد.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

بخش خدمات اما بیشترین رشد اشتغال را به نام خود ثبت کرده به طوری که جمعیت شاغل در این بخش از ۱۱ میلیون ۶۷۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۱۲ میلیون و ۲۳۳ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است که رشد حدود ۵۴۶ هزار نفری اشتغال در این بخش را نشان می‌دهد.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

در مجموع جمعیت کل شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۳ میلیون و ۷۱۵ هزار نفر بوده که نسبت به رقم ۲۳ میلیون و ۴۴۷ هزار نفر در سال ۱۴۰۰، رشد ۲۶۸ هزار نفری را نشان می‌دهد.

رشد اشتغال و کاهش بیکاری در ۱۴۰۱

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها