يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۵۷۵۳
زمان انتشار: ۱۳:۳۴     ۰۸ خرداد ۱۴۰۲
ذخایر میعانات گازی روی آب ایران به صفر رسید/
در صورت عدم صادرات میعانات گازی، این محصول به ناچار روی کشتی در نزدیکی آب‌های ایران به صورت سرگردان ذخیره می‌شود و یا اینکه ایران ناچار است تولید گاز خود را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری 598، میعانات گازی یکی از محصولاتی است که به همراه گاز از میادین گازی تولید می‌شود. صادرات این محصول در شرایط تحریم از نفت خام سخت‌تر بوده زیرا پالایشگاه‌های معدودی در دنیا خریدار آن هستند. از طرفی به دلیل نیاز کشور به تولید حداکثری گاز، روزانه بیش از ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی مازاد برای ایران باقی می‌ماند.

در صورت عدم صادرات میعانات گازی، این محصول به ناچار روی کشتی در نزدیکی آب‌های ایران به صورت سرگردان ذخیره می‌شود و یا اینکه ایران ناچار است تولید گاز خود را کاهش دهد.

طبق آمار وزارت نفت، در ابتدای دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی سرگردان روی آب ذخیره شده بود که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت نیز در دیدار با جواد اوجی هنگام تحویل وزارت، از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خود نام برد.

حال روز گذشته جواد اوجی وزیر نفت، بعد از گذشت ۲۰ ماه از عمر دولت سیزدهم از به صفر رسیدن میعانات گازی سرگردان ایران روی آب خبر داد. میزان صادرات میعانات گازی ایران در دولت قبل روزانه بین ۲۰ تا ۶۰ هزار بشکه متغیر بود که این عدد در دولت سیزدهم به ۳ برابر افزایش یافته و حتی به اعداد ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه در روز نیز رسیده است.

اجرای قرارداد بزرگ صادرات میعانات گازی ایران به ونزوئلا در مهرماه ۱۴۰۰ و فروش تجمیعی ۴۰ میلیون بشکه میعانات گازی به این کشور، نقش مهمی در صفر شدن ذخایر روی آب و ارزآوری کشور داشته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها