يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ(حجرات 13) * * * ای مردم! ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ (اینها ملاک امتیاز نیست،) گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است! * * * ای مردمان شما را از مردی و زنی/ما آفریده‌ایم به علم و به اقتدار/ دادیمتان قرار به اقوام گونه‌گون/انس و شناخت تا که به ‌هم‌ آورید بار/ بی‌شک بود زجمع شما آن‌عزیزتر/نزد خدا که بیش به تقواست ماندگار/ زان‌رو که هست عالم و آگاه کردگار/بر مردمان مومن و مشرکت بروزگار

 

      
کد خبر: ۵۲۶۲۲۰
زمان انتشار: ۱۲:۴۷     ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
شهادت کودک ۲ساله فلسطینی سند دیگری از پرونده قطور جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی است؛رژیمی که در ۲ دهه اخیر دست‌کم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کودک بیگناه را قربانی سیاست‌های نژادپرستانه کرده‌است.

به گزارش پایگاه خبری 598، پرونده جنایات رژیم صهیونیستی در میان سکوت کشورهای غربی به ظاهر حامی حقوق بشر، هر روز قطورتر می‌شود و شهادت کودک سه ساله فلسطینی در روزهای اخیر نیز در ادامه کشتار سریالی هزاران کودک بی‌گناه صورت گرفته‌است.

چند روز پیش نظامیان صهیونیست به خودروی حامل خانواده «محمد هیثم التمیمی» کودک ۲ ساله فلسطینی با گلوله جنگی شلیک کردند که در نهایت این کودک از ناحیه سر و پدرش از ناحیه کتف و دست مجروح شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای درباره این حادثه مدعی شد که نظامیان صهیونیست برای پاسخگویی به تیراندازی مشکوک ناچار به شلیک شدند و ارتش رژیم از آسیب دیدن افراد بی گناه متاسف است و برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی تلاش می‌کند.

این در حالی است که پدر محمد هیثم با تکذیب ادعاهای ارتش رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: ما تبادل آتشی ندیدیم؛ تنها اتفاقی که افتاد، شلیک آن‌ها به سمت خودروی ما بود.

چند روز بعد از واقعه، این کودک اهل روستای «نبی صالح» به علت جراحت وارده ناشی از تیراندازی تروریست‌های کودک‌کش رژیم صهیونیستی در رام الله به شهادت رسید.

مراسم تشییع کودک فلسطینی

روز سه شنبه پیکر کودک دو ساله فلسطینی تشییع شد. نبی صالح؛ روستایی کوچک اما مقاوم در مسیر مقاومت

روستای نبی صالح که محمد هیثم سه ساله اهل آنجا بود، یک روستای کوچک واقع در شمال غربی رام‌الله است که سال‌ها در برابر شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی مقاومت کرده و در جریان این مقاومت شاهد بازداشت، جراحت و شهادت ده‌ها نفر از ساکنان خود بوده‌است.

اهالی آن معتقدند که موج دستگیری‌ها و خشونت‌ها، بخشی از سیاست رژیم صهیونیستی برای شکستن اراده مردمان این روستاست و از این رو همچنان سرسختانه در مسیر مقاومت به راه خود ادامه می‌دهند.

با چنین دیدگاهی، این روستا مدت‎هاست که به دلیل برگزاری تظاهرات مختلف علیه اشغالگران صهیونیست در کرانه باختری مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل، تحت فشار شدید نظامیان صهیونیست قرار دارد به طوری که بر اساس گزارش‌ها، دستکم ۲۷ نفر از ساکنان روستا از سال ۱۹۶۷ شهید شده‌اند. ضمن اینکه ۴۰۰ نفر از اهالی روستا نیز از سال ۲۰۰۹ مجروح و ۴۰۰ نفر دیگر دستگیر شده‎اند.

اما شهادت یک کودک سه ساله اهل این روستا، موجی از انزجار و نفرت از رژیم کودک‌کش صهیونیستی را در میان کشورهای دیگر به راه انداخته‌است.

در همین راستا «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی نوشت: «محمد هیثم التمیم» کودک ۲ ساله، بیست و هشتمین طفل معصوم فلسطینی است که در سال جاری میلادی به دست رژیم کودک‌کُش اسرائیل به شهادت رسید. نقش حمایتی حامیان رژیم در استمرار این جنایات روزمره، از منظر حقوقی و بین‌المللی مسؤلیت آور است.

کودک‌کشی صهیونیست‌ها از دریچه آمار

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه از آغاز سال جاری میلادی، حداقل ۱۵۶ فلسطینی به دست اسرائیلی‌ها شهید شده‌اند اما با توجه به شهادت کودک ۲ ساله، این پرسش به ذهن می‌رسد که براستی در سال‌های اخیر چند کودک فلسطینی قربانی نژادپرستی و جنایت‌های رژیم صهیونیستی شده‌اند؟

با نگاهی آماری به شمار کودکان به شهادت رسیده در دو دهه اخیر، عمق این جنایات آشکار می‌شود. بر پایه گزارش‌های انتشاریافته، تعداد کودکان شهید در فلسطین از سال ۲۰۰۰ تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۲ هزار و ۲۳۰ نفر می‌رسید که ۳۱۵ نفر از آنها در جریان تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال ۲۰۰۹ به شهادت رسیدند. ۵۴۶ کودک نیز در جریان تجاوزگری سال ۲۰۱۴ میلادی رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند.

در تجاوز ۱۱ روزه نیروهای اشغالگر به نوار غزه در ماه می ۲۰۲۱، کودکان فلسطینی در صدر اهداف رژیم صهیونیستی قرار داشتند و هواپیماهای جنگنده با بمباران وحشیانه خانه‌های فلسطینیان، جان صدها تن را گرفتند. گفته می‌شود که از ۲۳۲ فلسطینی قربانی حملات ماه می، تعداد ۶۵ نفر کودک بودند.

البته کشتار وحشیانه کودکان فلسطینی موضوعی نیست که از نگاه بازیگران جهان و سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان ملل دور مانده باشد اما انتقادات بیشتر متوجه واکنش آنها است که با سیاست زدگی همراه شده است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل تیرماه پارسال در یک گزارش سالانه با موضوع «کودکان و درگیری‌های مسلحانه» به کودک‌کشی رژیم صهیونیستی پرداخت و در بخشی از این گزارش سالیانه ۴۵ صفحه‌ای خود آورد: اسرائیل مسئول کشتار ۷۸ کودک فلسطینی و معلولیت ۹۸۲ کودک دیگر در اراضی اشغالی فلسطین در سال ۲۰۲۱ هستند.

بنا بر گزارش دبیر کل سازمان ملل، ۸۵ کودک فلسطینی حین بازداشت توسط نیروهای اسرائیلی مورد بدرفتاری قرار گرفتند و ۷۵ درصد گزارش کردند که خشونت فیزیکی را تجربه کرده‌اند.

طبق گزارش گوترش، در مجموع ۱۱۲۸ کودک شامل ۱۱۲۱ فلسطینی، ۷ اسرائیلی معلول شدند که از این تعداد ۶۶۱ کودک در غزه، ۴۶۴ کودک در کرانه باختری اشغالی از جمله قدس شرقی و سه کودک در اسرائیل معلول شدند.

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که بیشترین شهادت کودکان فلسطینی به سال‌های ۲۰۰۸، ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ مربوط است. در جریان تجاوز ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در اواخر سال ۲۰۰۸ تعداد ۳۱۵ کودک به شهادت رسیدند؛ ضمن این که رژیم صهیونیستی در جریان تجاوز سال ۲۰۱۴ به نوار غزه نیز ۵۴۶ کودک فلسطینی را به شهادت رساند. بر اثر تجاوز ۱۱ روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۲۰۲۱ هم ۷۲ کودک فلسطینی به شهادت رسیدند.

سخن پایانی

شهادت بیش از ۲۵۰۰ کودک فلسطینی تنها در یک بازه زمانی ۲۲ ساله یک روی سکه است و تلاش رژیم برای ناتوان و عقب نگهداشتن این کودکان با تخریب مدارس روی دیگر سکه به شمار می‌رود.

تخریب مدرسه ابتدایی پنج کلاسه در شرق بیت‌لحم با ۶۶ دانش‌آموز به بهانه مجوز که همین چند هفته پیش (۱۷ اردیبهشت) انجام گرفت در این راستا قابل تحلیل است؛ جنایتی از این دست که در چارچوب جنایات مکرر رژیم اشغالگر در بخش آموزش و هدف قرار دادن کودکان، دانش‌آموزان، کادر آموزش و مؤسسات آموزشی بدون توجه به کنوانسیون‌ها، هنجارها و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.

در هر دو حالت کشتار کودکان یا تضعیف و ناتوان‌سازی آنان، دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر چشمان خود را بر روی این جنایات بسته‌اند و به گونه‌ای عمل می‌کنند که گویی هیچ حقوقی نقض نشده‌است.

آنها سال‌هاست با ادعای دفاع از حقوق بشر و حق زندگی در مسائل داخلی کشورهایی که با سیاست‌های غرب همراه و همسو نباشند، دخالت می‌کنند اما در ارتباط با کشتار و جنایت رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی همواره موضع حمایت‌گرانه از این رژیم داشته یا دست کم در این زمینه سکوت اختیار کرده‌اند.

انتقاد جدی اما متوجه سازمان ملل و سازمان‌های تابعه آن از جمله شورای حقوق بشر است که فلسفه وجودی شکل‌گیری آنها حمایت از حقوق بشر و تقابل با تروریسم و کشتار مردم است. برخورد خشونت‌بار و قهری رژیم صهیونیستی با کودکان فلسطینی مغایر با قوانین بین‌المللی به ویژه ماده ۱۶ کنوانسیون حقوق کودکان تلقی می‌شود که بر اساس این ماده، رفتار خشونت‌آمیز با کودکان ممنوع اعلام شده‌است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها