کد خبر: ۵۲۶۵۳۸
زمان انتشار: ۱۴:۵۰     ۲۳ خرداد ۱۴۰۲
سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان به سخنان همتای ایرانی درباره روابط دو کشور و ازسرگیری فعالیت رسمی سفارت باکو در تهران واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به رغم اقدامات ایران برای بهبود روابط با جمهوری آذربایجان، سخنگوی وزارت خارجه این کشور بار دیگر تنش زایی در روابط دو جانبه را در پیش گرفت.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج، «آیخان حاجی زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز سه شنبه (امروز) به سخنان روز گذشته ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط دو کشور واکنش نشان داد.

کنعانی روز دوشنبه (دیروز) در نشست خبری در جمع خبرنگاران درباره روابط با جمهوری آذربایجان گفت: «چهار دور گفت‌وگو بین وزرای خارجه دو کشور در فواصل مختلف انجام شد که نفس این گفت‌وگو نشانگر وجود اراده برای مدیریت روابط ایران و جمهوری آذربایجان است. در آخرین دور گفت‌وگو بین وزرای خارجه برخی گام‌های اجرایی توافق شده بود از جمله تبادل برخی هیأت‌های فنی و تخصصی بین دو کشور برای اینکه تنش پیش آمده را مدیریت کنند و سوءتفاهمات رفع و روابط دو کشور به مسیر و ریل طبیعی خودش برگردد».

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: گمان می‌کنیم در ارتباط با کنترل تنش در نتیجه اقدامات دیپلماتیکی که انجام دادیم، به نتیجه مثبت رسیدیم و اکنون در مرحله گفت‌وگوها برای حرکت از مرحله تنش به مرحله جدید و ازسرگیری فعالیت رسمی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هستیم. نیازمند گفت‌وگو و تبادل نظر برای برداشتن گام‌های اجرایی جدید هستیم.

کنعانی تصریح کرد: سیاست ایران در ارتباط با کشورهای مختلف دنیا که مایل به برقراری و حفظ رابطه دوستانه توأم با احترام متقابل هستند کاملا روشن است. این موضوع در ارتباط با همسایگان حتما از اولویت بیشتری برخوردار است و در ارتباط با جمهوری آذربایجان همین تأکید را داریم و همه تلاش را خواهیم کرد که روابط دو کشور مبتنی بر منافع و مصالح مشترک دو کشور حفظ شود و از مرحله جاری عبور کنیم و به مرحله جدیدی گام برداریم و سوءتفاهمات برطرف شود. گمان می‌کنم تا الان گام‌های خوبی را برداشتیم و امیدواریم با گام‌های متقابل دولت آذربایجان بتوانیم از تلاش‌هایی که تا این مرحله انجام دادیم، نتایج مثبت بگیریم.

آیخان حاجی زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که اخیراً تماس‌هایی بین جمهوری آذربایجان و ایران برقرار شده است. در مذاکرات انجام شده بین وزرای خارجه دو کشور، تبادل نظر مفصل درباره وضعیت بین دو کشور انجام شد.

وی در ادامه واکنش خود به سخنان کنعانی بار دیگر مواضع تنش زای جمهوری آذربایجان درباره حمله هفتم بهمن ماه 1401 به سفارت باکو در تهران را تکرار کرد و مدعی شد که باکو منتظر تکمیل شدن تحقیقات درباره «حمله تروریستی» به سفارت است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان پیش از این ادعا کرده بود که طرف ایرانی قصد ندارد گام‌های مشخص در ارتباط با حمله به سفارت باکو در تهران بردارد.

این ادعا در شرایطی مطرح شده که ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از این حادثه ضمن محکوم کردن اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، از دستگیری ضارب خبر داد و گفت که نتیجه بررسی‌های اولیه، حاکی از انگیزه‌های شخصی در ورای این اقدام است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در پی این حادثه با جیحون جیحون بایراموف همتای جمهوری آذربایجانی خود در این رابطه تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن محکوم کردن حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان، پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

در حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، سه نفر از کارکنان مصدوم شدند که یک نفر از آنها فوت کرد. در خبرها آمده بود که ضارب با انگیزه شخصی این اقدام را مرتکب شد و او فردی به نام یاسین با حدود ۵۳ سال سن است که همسرش متولد باکو می‌باشد.

به رغم مواضع مثبت و تلاش ایران برای بهبود روابط با جمهوری آذربایجان، سخنگوی وزارت خارجه باکو به تنش آفرینی در روابط با تهران اصرار کرده است.

آیخان حاجی زاده تصریح کرد: «در مورد از سرگیری کار سفارت کشورمان در ایران که در ژانویه امسال به دلیل یک حمله تروریستی فعالیت خود را متوقف کرد، خاطرنشان می‌کنیم که (جمهوری) آذربایجان منتظر تکمیل تحقیقات در رابطه با حمله تروریستی است. عاملان و طراحان این اقدام تروریستی باید پاسخگو باشند و به اشد مجازات برسند».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «طرف آذربایجانی باید مطمئن باشد که شرایط برای فعالیت ایمن سفارت وجود دارد و ایران تضمین کامل در این زمینه ارائه می‌کند».

این واکنش در شرایطی مطرخ شده که ناصر کنعانی در نشست خبری روز گذشته خود تصریح کرد: «سیاست ما در ارتباط با جمهوری آذربایجان، نه ایجاد تنش، بلکه تنش زدایی و حفظ چارچوب‌های دوستانه مناسبات دو کشور و بازگرداندن روند روابط به مسیر طبیعی، دوستانه و سازنده خود مبتنی بر همکاری مشترک است».

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها