کد خبر: ۵۲۷۱۹۶
زمان انتشار: ۱۵:۰۶     ۰۵ تير ۱۴۰۲
در اقدامی تنش‌زا با چین؛
چند روز بعد از سفر وزیر خارجه آمریکا به چین در راستای تنش زدایی با پکن، یک ناو اتمی نیروی دریایی ایالات متحده در اقدامی تنش زا وارد آبهای ویتنام شد.

به گزارش پایگاه خبری 598، تنها چند روز بعد از سفر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به چین و تلاش برای تنش زدایی با پکن، یک ناو هواپیما بر کلاس اتمی آمریکا وارد آبهای ویتنام شد.

براساس گزارش اسپوتنیک، ناو هواپیما بر کلاس اتمی «یو اس اس رونالد ریگان» اواخر یک شنبه در بندر «دا نانگ» در ویتنام پهلو گرفت.

بنا به اعلام سفارت واشنگتن در ویتنام، از زمان عادی سازی روابط دو کشور در سال ۱۹۹۵ بعد از جنگ خونبار ویتنام، این برای اولین بار است که این ناو اتمی آمریکا وارد آبهای این کشور می‌شود.

طبق این گزارش، حضور این ناو آمریکایی در ویتنام ۵ روز به طول خواهد انجامید و برنامه‌هایی از جمله دیدارهای نظامی و دیگر رویدادهای فرهنگی انجام خواهد شد.

چین به شدت مخالف نظامی شدن منطقه و حضور نظامیان آمریکاست و آن را مانعی در تحقق صلح پایدار در منطقه می‌داند. حمایت مستمر ایالات متحده از جدایی تایوان و حضور نظامی آن در منطقه توسط چین به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی می‌شود.

این درحالیست که روز پنج شنبه نیز یک کشتی گارد ساحلی آمریکا در اقدامی تنش زا از تنگه تایوان عبور کرد. ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا بامداد پنجشنبه گفت که یک کشتی گارد ساحلی این کشور فقط یک روز بعد از اتمام سفر بلینکن به چین، از تنگه تایوان - که پکن مدعی مالکیت بر آن است - عبور کرده است.

دریای چین جنوبی کانون تنش میان چین و برخی کشورهای جنوب شرق آسیاست و به همین خاطر این منطقه به یکی از حساس ترین و مناقشه‌ برانگیزترین نقاط دنیا تبدیل شده است. چین و ویتنام هر دو مدعی مالکیت بر بخشی از جزایروقع در دریای چین جنوبی هستند.

حضور نظامی ایالات متحده اقدامی در راستای حمایت از کشورهای جنوب شرق آسیا در برابر چین است.

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها