کد خبر: ۵۲۷۲۳۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۹     ۰۶ تير ۱۴۰۲
رسانه‌های بلاروس اعلام کردند هواپیمای حامل فرمانده نیروهای واگنر دقایقی پیش وارد خاک این کشور شده است.

به گزارش پایگاه خبری 598، رویترز به نقل از رسانه‌های بلاروس اعلام کرد هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین»، فرمانده نیروهای واگنر، دقایقی پیش در فرودگاهی نظامی در نزدیکی شهر مینسک، پایتخت بلاروس فرود آمده است.

هم‌زمان با ورود پریگوژین به بلاروس، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) اعلام کرد پرونده جنایی مربوط به «شورش مسلحانه» گروه واگنر بسته شد.

پریگوژین روز جمعه مدعی شد که ارتش روسیه با دستور سرگئی شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه مقر نیروهای واگنر در خاک اوکراین را هدف قرار دادند و نزدیک ۲ هزار نفر از آنها را کشته‌اند. پریگوژین بعد از طرح این ادعا نیروهای خود را در شهر روستوف مستقر و پس از آن برای «اجرای عدالت و مجازات وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش» به سمت مسکو حرکت کرد.

وزارت دفاع روسیه با انتشار بیانیه‌ای این ادعای پریگوژین را رد و او را به «شورش و خیانت» متهم کرد و از نیروهای واگنر خواست تا از دستورات پریگوژین پیروی نکنند.

به‌دنبال بالا گرفتن تنش بین یوگنی پریگوژین، فرمانده ارتش خصوصی واگنر وابسته به مسکو و وزارت دفاع روسیه و تحریک به شورش مسلحانه از سوی واگنر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نطقی تلویزیونی خطاب به مردم روسیه گفت: از داخل به ما خیانت شده و آنها باید تاوانش را بپردازند. روسیه به سختی برای آینده‌اش در نبرد است و برای این منظور لازم است که از شر هر چیزی که ما را تضعیف می‌کند، خلاص شویم.

پوتین این اقدام پریگوژین را «خیانت و خنجر از پشت» نامید و گفت: باید تمام نیروهایمان را متحد کنیم. از پشت به ما خنجر زدند و باید تاوانش را بپردازند. پاسخ ما به این شورش مسلحانه سخت خواهد بود.

در کمتر از ۲۴ ساعت در روز شنبه با میانجی‌گری الکساندر لوکاشنکو، پریگوژین حاضر به مصالحه شد و در عوض تضمین امنیت خود و نیروهایش، مجبور به عقب‌نشینی شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها