کد خبر: ۵۲۷۴۶۹
زمان انتشار: ۱۰:۴۲     ۱۳ تير ۱۴۰۲
چرا بورس در میانه تابستان عزم ریزش کرد؟ این روند تا کی ادامه دارد؟
به گزارش پایگاه خبری 598، وطن امروز نوشت: ریزش بازار سرمایه در هفته‌های اخیر در شرایطی رقم خورد که هفته گذشته تصویر نامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور امضا شده است. به این ترتیب پس از انتشار نامه به طور عمومی با پیشرانی پتروشیمی‌ها بورس قرمزپوش شد.
 
* انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 51 روزه
ریزش بازار در شرایطی تشدید شد که تصویر نامه‌ای مبنی بر افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به 7 هزار تومان منتشر شد. این نامه در واقع ابلاغیه مصوبه هیأت وزیران است که توسط محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور امضا شده است. به این ترتیب بازار سرمایه با پیشرانی پتروشیمی‌ها به رنگ سرخ در آمد.
در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت پس از ۲ ماه قید شده است. آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد؛ اتفاقی که موجب شده برخی ناظران اعتقاد پیدا کنند که برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کرده‌اند. به عبارت دیگر در هفته گذشته ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند. 
در حدود ۲ ماه اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.
مشخص شدن دلیل ریزش بورس در اردیبهشت‌ماه، در هفته گذشته همه شاخص‌های عملکردی بورس را منفی کرد تا خروج پول حقیقی از بازار سرمایه نیز شدت بیشتری به خود بگیرد.
در روزی که ارزش معاملات خرد سهام کاهش یافت و پول حقیقی از بازار خارج شد، شاخص‌های بورس نیز افت شدیدی را تجربه  کردند. پس از انتشار نامه مذکور به صورت عمومی نمادهای پالایشی بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشتند. ریزش پالایشی‌ها متأثر از 2 خبر کاهش نرخ پایه دلار به 28 هزار و 500 تومان و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها بود.
 
* انتشار ابلاغیه دولت با تأخیر 2 ماهه
علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فارس گفت: در ابلاغیه دولت، تاریخ جلسه هیأت وزیران 17 اردیبهشت -51 روز پیش- قید شده است. در آن زمان شاخص در محدوده 2.4 میلیونی قرار داشت و پس از آن شاخص کل بورس روند نزولی پیدا کرد.
وی ادامه داد: این اتفاق موجب شده بگوییم برخی با اطلاع از این مصوبه اقدام به فروش سهام کرده‌اند. به عبارت دیگر، ظن افشای اطلاعات نهانی در بازار سهام قوت گرفته است. در چنین شرایطی نهاد ناظر باید احتمال فاش شدن اطلاعات نهانی را بررسی کند.
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در 51 روز اخیر شاخص بورس بیش از 270 هزار واحد سقوط کرده است و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک ماه و نیمه منتشر شده است.
 
* برخورد با تخلفات
سعید واشقانی‌فراهانی، رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس، درباره انتشار غیررسمی نامه افزایش قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها به تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه نیز گفت: درباره این نامه ۲ نکته حائز اهمیت است؛ نخست بحث سیاست‌گذاری و دیگری بحث افشا.
در حوزه افشا، اگر ناشران (شرکت‌های پتروشیمی) از چنین موضوعی اطلاع داشتند باید خیلی زودتر اقدام به افشا می‌کردند. اکنون باید برخورد مناسب در این زمینه صورت گیرد.
واشقانی‌فراهانی معتقد است در صورتی که پیش‌تر به ناشران این موضوع ابلاغ شده بود (رسمی یا غیررسمی) باید شفاف‌سازی مناسب صورت می‌گرفت. برخورد مناسب می‌تواند از اتفاقات بعدی جلوگیری کند.
در ۵۱ روز اخیر شاخص بورس بیش از ۲۷۰ هزار واحد سقوط کرده و مشخص نیست چرا این مصوبه با تأخیر یک‌ماه و نیمه منتشر شده است.
میرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: در چارچوب نظارت معمول و طبق رویه‌های نظارتی، از تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌ماه تاکنون، چندین پرونده معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی، پیش‌دستی در معاملات و سوءاستفاده مربوط به اشخاص حقوقی شناسایی شده و در جریان رسیدگی است.
وی افزود: تمام این تخلفات به دلیل انتقال منافع بین اشخاص دارای سطح اهمیت بالا بوده و به هیچ‌ وجه شامل تخلفات با درجه اهمیت پایین‌تر همانند رنج‌کشی و سفارش‌چینی نیست، بلکه مربوط به اشخاص حقوقی و سوءاستفاده اشخاص حقیقی مرتبط با آن شخص حقوقی و معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی و انتقال منافع فی‌مابین آنهاست.
صبایی در ادامه مطرح کرد: با توجه به ابلاغیه اخیر معاون اول رئیس‌جمهور و افزایش ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی حوالی تاریخ صدرالاشاره، پس از استعلام و دریافت اسامی مطلعان از تصمیم نرخ خوراک و اشخاص تحت تکفل آنها به عنوان دارندگان اطلاعات نهانی، در بازه زمانی فوق معاملات اشخاص معرفی شده بررسی و در صورت مشاهده کوچک‌ترین تخلف، به‌ نحو مقتضی مورد پیگیری و رسیدگی قرار می‌گیرد.
وی بیان کرد: این تخلفات به صورت خودکار و به وسیله هشدارهای بسته جدید نظارتی هوشمند کشف می‌شود، لذا در شناسایی و رسیدگی به این تخلفات، هیچ محدودیت و خط قرمزی وجود ندارد.
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس تشریح کرد: با توجه به قوانین و مقررات، تا پایان زمان مراحل رسیدگی، امکان افشای هویت اشخاص متخلف میسر نیست اما با توجه به مفاد دستورالعمل بند «چ» ماده ۳۶ قانون احکام دائمی (که در آبان سال گذشته مصوب و لازم‌الاجرا شد)، در صورت صدور رای قطعی، اسامی متخلفان منتشر می‌شود.
وی گفت: ضمناً با توجه به نوع تخلف این اشخاص (معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی)، این تخلف از مصادیق ماده ۴۶ قانون بازار بوده و جرم محسوب می‌شود، لذا در صورت صدور رای قطعی در سازمان بورس که می‌تواند شامل آرایی مانند سلب صلاحیت و جریمه نقدی باشد، متعاقباً موضوع از طریق مراجع قضایی به منظور رسیدگی کیفری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت. صبایی در پایان افزود: لازم به ذکر است از ابتدای زمستان سال گذشته تاکنون، حدود ۴۰ پرونده در حوزه تخلفات با سطح اهمیت بالا مربوط به اشخاص حقوقی توسط سازمان بورس شناسایی شده، که در ۱۵ مورد منجر به صدور رای بدوی شده است و سایر موارد نیز در مسیر رسیدگی قرار دارد.
 
* دادستان کل کشور: اگر در ریزش بورس جرمی واقع شد به قوه‌ قضائیه معرفی کنید
دادستان کل کشور گفت: سازمان بورس موظف است اگر در ریزش بورس جرمی واقع شده باشد را کشف و به دستگاه قضایی اعلام کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری، در حاشیه مراسم افتتاح شعبه تخصصی بازار سرمایه شورای حل اختلاف گفت: بورس همیشه نوسانات طبیعی دارد و بازاری است که در آن ریسک وجود دارد. وی ادامه داد: گاهی اوقات اگر در ریزش بورس جرمی واقع شده باشد و اگر دست‌های پنهانی احیانا اقداماتی انجام داده باشند که از نظر قانونی جرم باشد، سازمان بورس موظف است این موارد را کشف و به دستگاه قضایی اعلام کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها