کد خبر: ۵۲۷۵۷۴
زمان انتشار: ۱۱:۳۷     ۱۵ تير ۱۴۰۲
چند روزی است که طرف های درگیر در جنگ اوکراین نسبت به ایجاد ترس در افکار عمومی جهان برای راه اندازی حمله اتمی احتمالی مشابه انفجار نیروگاه اتمی چرنوبیل در آینده نزدیک تلاش زیادی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598، این رجزخوانی ها برای احتمال به راه افتادن یک جنگ هسته ای بطور خاص در نیروگاه اتمی "زاپروژیه" بیشتر از سوی اوکراینی های مورد حمایت تسلیحاتی و تبلیغاتی غرب صورت می گیرد که طی روز های اخیر به دلیل تجربه ضدحمله متزلزل و شکست خورده کی یف در جبهه ها برای بازگرداندن آبروی از دست رفته خود اقدام کردند.

به ویژه اینکه در آستانه برگزاری نشست هفته آینده سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در "ویلنیوس" دولت اوکراین تلاش می کند توجه بیشتر غرب و جهان را به خود جلب کند تا با انجام اقدامی تحریک آمیز در نیروگاه "زاپوروژیه" تحت کنترل روسیه، شکست های بزرگتر خود را جبران کند.

در روزهای اخیر، رسانه های اوکراینی و غربی هیستری را در مورد نیروگاه هسته ای زاپوروژیه دامن می زنند مبنی بر اینکه روسیه در حال برنامه ریزی برای ایجاد فاجعه است. بر اساس ادعای کی یف، نظامیان روسیه کامیون های مملو از مواد منفجره را به محل نیروگاه آوردند و ظاهراً قصد درند آنها را بعداً منفجر کنند تا «چرنوبیل دوم» در مقیاس منطقه ای ایجاد کنند.

این در حالی است که خوشبختانه و یا متاسفانه این سناریو هیستری ساز که غربی ها به راه انداختند توسط "رافائل گروسی" رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (آی ای ایی ای)، در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ تا حدودی درهم شکست.

چون طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، او گفت که ماموران ناظری که دائماً در نیروگاه اتمی زاپروژیه حضور دارند، گزارش کردند که تاکنون حتی یک وسیله نقلیه حاوی مواد منفجره یا هیچ گونه آماده‌سازی دیگری برای انفجار را در نیروگاه مشاهده نکرده اند.

البته این اتهام زنی اوکراین موضوع جدیدی نیست، چون این وضعیت یک کپی دقیق از اتفاق یک ماه پیش است، زمانی که کی یف پس از یک هیستری اولیه، سد نیروگاه برق آبی "کاخوفکا" در پایین دست رودخانه "دنیپر" را منفجر کرد و صدمات جبران ناپذیری را به اکوسیستم در امتداد رودخانه اصلی اوکراین وارد کرد و برای فرافکنی با کمک رسانه های غربی تقصیرها را به گردن مسکو انداخت.

قابل توجه اینکه آب این رودخانه نه تنها برای کشاورزی، بلکه برای بهره برداری از نیروگاه هسته ای زاپوروژیه جایی که برای خنک کردن راکتورها از آن استفاده می شود نیز حیاتی است، بنابراین با قطع آب آن تمامی راکتورهای نیروگاه اتمی زاپوروژیه به سرعت تعطیل شده اند و توسط کارکنان شرکت هسته ای روسی "روس اتم" اداره می شوند، جایی که کارگران راکتور زاپوروژیه با کمک مهندسان روسی خنک کنندهای اضافه پشتیبان چاه ها را راه اندازی کرده اند.

این در حالی بود که رسانه های غربی از یک سال قبل با راه اندازی تبلیغات ضد روسی با ذوق و شوق از حملات راکتی اوکراین به این سد و آموزش استفاده از قایق های انفجاری بدون سرنشین گزارش منتشر می کردند. البته همه این گزارش‌ها بلافاصله از صفحات تارنماها حذف شدند، اما چیزی در تصویر کلی ماجرا تغییر نکرد.

امروزه، حتی فرماندهی عالی اوکراین اعتراف می‌کند که ضد حمله معروف و جنجالی، عملاً در مقابل پدافند سرسام‌آور نیروهای روسی در باتلاقی گرفتار آمده و تلاش برای ضربه زدن به روسیه ناموفق بوده و منجر به از دست دادن نیروی انسانی گسترده و از بین رفتن تسلیحات غربی‌ها شده است.

تاکنون غیر از اوکراین، روسیه نیز چندین بار اوکراین را به بمباران اطراف این نیروگاه متهم کرد، از جمله یکی از اعضای شورای اداری مرکزی منطقه "ولادیمیر روگوف" دیروز به خبرگزاری ریانووستی گفت که یگان های اوکراینی در حال انجام حملات مداوم در نزدیکی روستای "واسیلیوکا" در منطقه زاپوروژیه هستند تا از دیوار دفاعی که توسط نیروهای روسی در آنجا ایجاد شده است عبور کنند و به سمت جاده منتهی به نیروگاه هسته ای پیشروی کنند.

در هر حال یک گزارش دیروز خبرگزاری رویترز حاکی است که "رنات کارچا" مشاور رئیس شرکت «روس‌ اتم» اعلام کرد که اوکراین قصد دارد مهمات حاوی زباله‌های هسته‌ای متعلق به یک نیروگاه هسته‌ای دیگر را به سمت زاپوریژیه شلیک کند.

کارچا همچنین به تلویزیون روسیه گفت: در تاریکی شب ۵ ژوئیه (۱۴ تیر)، ارتش اوکراین با استفاده از تجهیزات دور برد دقیق و پهپادهای تهاجمی انتحاری سعی در حمله به نیروگاه زاپوریژیه دارد.

اما در مقابل ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در حساب توئیتر خود با اشاره به گفت وگوی تلفنی اش با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود، مدعی «تحرکات خطرناک» روسیه در این نیروگاه واقع در جنوب شرقی اوکراین شده است و لذا از او خواست تا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخواهد وضعیت در تحت کنترل حداکثری خود قرار دهند.

این در حالی است که خبرگزاری تاس روسیه دیشب با انتشار گزارشی به نقل از گروسی نوشت که نمایندگان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در آینده در نیروگاه هسته ای زاپوروژیه مستقر خواهند شد، "ما جایی نرفته ایم، به جایی نمی رویم و اینجا می مانیم.»

ظاهرا گروسی به درخواست یک روزنامه نگار برای اظهار نظر در مورد اظهارات طرف اوکراینی که گفته می شود از کارمندان این مقام خواسته شده تا ۵ ژوئیه نیروگاه هسته ای را ترک کنند، این پاسخ را داده بود. او همچنین تاکید کرد که آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاعات روزانه از نمایندگان خود را در مورد وضعیت اطراف این مرکز همچنان دریافت می کند.

وی با اعلام بسیار شکننده و خطرناک توصیف کردن وضعیت نیروگاه هسته ای زاپوروژیه گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی می داند که چه کاری باید برای جلوگیری از یک حادثه هسته ای انجام شود. ما امیدواریم که همه کسانی که مسئولیت را بر عهده دارند مطابق با آن عمل کنند و بدین ترتیب از یک حادثه تشعشع غم انگیز در نیروگاه هسته ای جلوگیری کنند.»

با این وجود در بیانیه منتشر شده توسط نیروهای مسلح اوکراین این ادعا تکرار شد که روس ها روز سه‌شنبه "دستگاه‌های انفجاری" بر روی سقف راکتورهای سوم و چهارم نیروگاه کار گذاشته اند و احتمال یک حمله در آینده نزدیک وجود دارد.

نیروهای مسلح اوکراین نیز مدعی شده اند که اگر آنها (دستگاه انفجاری) منفجر شوند به راکتورها آسیب نمی‌زنند بلکه تصویری را ایجاد می‌کند که گویی طرف اوکراینی در حال گلوله باران آنجا است، از همین رو ارتش اوکراین آماده اقدام تحت هر شرایطی است.

البته زلنسکی و ارتش اوکراین هیچ شواهدی را برای ادعای خود ارائه نکرده اند.

در این بین وزارت بهداشت اوکراین نیز دیروز در یادداشتی درباره اقدامات لازم در صورت وقوع انفجار در نیروگاه اتمی زاپروژیه منتشر کرده است، تا جو روانی جهانی را به حمایت از خودش جلب کند.

در هرحال برای اینکه بفهمیم چه کسی واقعاً در حال تدارک یک تحریک در نیروگاه غیر فعال "زاپروژیه" است، باید گفت که "والری زالوشنی" فرمانده کل اوکراین روز دوشنبه به طور غیرمنتظره از نیروگاه هسته ای رونو بازدید کرد. با قضاوت بر اساس ویدئوهای منتشر شده، او در درجه اول به سیستم های حفاظتی راکتورها و این سوال که آلودگی تا کجا می تواند گسترش یابد علاقه مند بود.

اتفاقاً هفته آینده نشست ناتو در ویلنیوس برگزار می‌شود، جایی که طبق پیش بینی تحلیلگران، زلنسکی می‌تواند اروپا را با یک فاجعه هسته‌ای بترساند و به بهانه آلودگی رادیواکتیو، خواستار خروج نیروهای روسیه از قلمرو کل منطقه و حداقل ورود نیروهای حافظ صلح بین‌المللی شود.

از طرف دیگر، دولت اوکراین می تواند تحت تاثیر تبلیغات غرب خودش به این نیروگاه حمله کند و با وارونه سازی واقعیت ها توسط دولت ها و رسانه های غربی، روسیه را به راه اندازی "فاجعه چرنومبیل ۲" متهم کند.

از آنجایی که غربی ها برای جبران این شکست ها و خسارات ناشی از آن باید راهی برای انحراف افکار عمومی جهان پیدا کنند، فقط باید امیدوار بود نخواهند جنگ طلبان کیف را به انجام حملات خطرناک همچون "یک چرنوبیل جدید ساخته دست انسان تشویق و تحریک کنند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها