کد خبر: ۵۲۸۶۱۶
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۱۷ مرداد ۱۴۰۲
کنفرانس ایران و بریکس؛ چشم اندازهایی برای شراکت و همکاری آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری 598؛ کنفرانس ایران و بریکس با عنوان "چشم اندازها برای شراکت و همکاری" صبح امروز در محل مرکز مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه آغاز شد.

این کنفرانس به‌دنبال اعلام وزیر امور خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

مقامات و سفرای پنج کشور عضو بریکس شامل هند، چین، برزیل، روسیه و آفریقای جنوبی به‌همراه سفرا و دیپلمات‌ها سفارتخانه‌های خارجی مقیم تهران به‌همراه مقامات، مدیران و صاحب‌نظرانی از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نیز اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور در این کنفرانس یک روزه حضور دارند.

کنفرانس با سخنان نماینده آفریقای جنوبی به عنوان رئیس دوره‌ای بریکس و معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه آغاز خواهد شد و در ادامه، سه نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

در نشست اول تحت عنوان" بریکس و نقش آن در یک جهان چندقطبی در حال ظهور"، نمایندگان کشورهای عضو بریکس ضمن معرفی بریکس و دستاوردهای آن، در خصوص نقش این بلوک قدرتمند اقتصادی در نظام بین الملل سخن خواهند گفت.

در پانل دوم تحت عنوان "ایرانِ چندجانبه گرا"، برخی مدیران و صاحبنظران ایرانی به ارائه عملکرد موفقیت آمیز جمهوری اسلامی ایران در برخی ساختارهای چندجانبه در حوزه‌هایی نظیر انرژی، تزانزیت و فن‌آوری و نوآوری خواهند پرداخت.

همچنین قرار است دبیرکل سازمان اکو و دبیرکل سامان همکاری اقتصادی دی هشت و وزیر همگرایی اتحادیه اقتصادی اورآسیا نیز در این پانل از تجربیات سازمان‌های متبوع خود در همکاری با ایران را به اطلاع شرکت کنندگان برسد.

در نشست سوم تحت عنوان "ایران و بریکس، حال و آینده" پانلیستهایی از ایران و کشورهای عضو بریکس به حوزه‌های بالقوه همکاری در ارتباط با وضعیت جاری گروه مزبور و ظرفیت‌ها و برنامه‌های آتی آن، فعالیت‌های چند جانبه و بین المللی ایران و زمینه‌های همکاری جمهوری اسلامی ایران با گروه کشورهای عضو بریکس در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، انرژی، مالی و سرمایه گذاری، فناوری‌های نوین و… رایزنی و تبادل نظر به‌عمل آید.

قرار است وزیر امور خارجه در نشست پایانی این کنفرانس سخنرانی کند.

گفتنی است، ایده ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت.

اولین اجلاس رسمی سران چهار کشور در سال ۲۰۰۹ در روسیه برگزار شد.

آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ با دعوت چین در اجلاس سران بریکس رسماً حضور یافت و نشست سران این گروه در سال ۲۰۱۳ به میزبانی آفریقای جنوبی برگزار شد.

در سال ۲۰۱۵، بانک بریکس با نام بانک توسعه نوین تأسیس شد. در حال حاضر، گروه بریکس بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی جهان (۳۱.۵ درصد) را در مقایسه با سایر بلوک‌های اقتصادی از جمله گروه هفت (۳۰.۷ درصد) به خود اختصاص داده است. همچنین پنج کشور عضو یک چهارم مساحت خشکی زمین و حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان (۳ میلیارد و ۱۸۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱) را دارا هستند.

پس از پیوستن آفریقای جنوبی به بریکس در سال ۲۰۱۰، تاکنون هیچ کشوری به عنوان عضو رسمی این گروه پذیرفته نشده و ترجیح کشورهای عضو در این سال‌ها، عمدتاً متوجه تحکیم آن بوده است.

گفته می‌شود ۲۰ کشور متقاضی عضویت در بریکس هستند و قرار است در نشست سران بریکس در آفریقای جنوبی در خصوص معیارها و فرایند و زمانبندی پذیرش کشورهای مختلفِ متقاضی توافق کنند.

جمهوری اسلامی ایران نیز از جمله کشورهایی است که در مناسبت‌های مختلف علاقمندی خود به همکاری نزدیک با بریکس و نیز عضویت احتمالی در آن را اعلام داشته است و آن را به نفع دو طرف می‌داند.

کنفرانس تهران گامی در راستای شناسایی ظرفیت‌های متقابل برای همکاری تلقی می‌شود.

 

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها