کد خبر: ۵۲۹۰۴۰
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع:
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع، گفت: جمهوری اسلامی ایران از سال ۸۷ با اولین پرتاب ماهواره بومی سفیر کشور ایران توانست به عنوان نهمین کشور به جرگه کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره بپیوندد.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از فارس، سید احمد حسینی‌مونس سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در گفت‌وگوی تلویزیونی با ویژه برنامه هفته صنعت دفاعی شبکه دوم سیما، با اشاره به دستاوردهای این سازمان، گفت:‌ سازمان صنایع هوافضا به نوعی زاییده انقلاب و دفاع مقدس است و کاملاً بر پایه توان و دانش بومی داخل کشور و همچنین، زحمات دانشمندان گمنام تا به امروز پیشرفت کرده است.

وی افزود: در حوزه‌های مختلف ماموریتی بالستیک کروز پدافند هوایی دستاوردهای منحصر به‌فردی حاصل شده است که هر کدام از آن‌ها در جای خود جای صحبت بسیاری را دارد به گونه‌ای که تراز قدرت کشور را در زمره چند کشور برتر توانمند در این حوزه قرار داده است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به ماهواره‌ و پرتاب آن،‌ بیان کرد: ما هنگام حرکت از زمین و از ارتفاع ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری عبور می‌کنیم جوی وجود ندارد و از حدود ارتفاع  ۲۰۰ کیلومتر مدارات فضایی تعریف می‌شوند، اگر شما یک جسم را به سرعت ۷.۵ کیلومتر بر ثانیه برسانید آن جسم در مدار قرار می‌گیرد و تحت عنوان ماهواره یا فضاپیما انواع کاربردها را دارد.

وی ادامه داد: امروز زندگی بشر در ابعاد مختلف به فناوری فضایی گره خورده است. شما انواع کاربردهای سنجشی را از تصاویر ماهواره‌ای در حوزه‌های کشاورزی، بلایای طبیعی، هواشناسی و انواع استفاده‌های امنیتی، تجاری و علمی از این تصاویر می‌شود.

حسینی‌مونس با اشاره به کاربرد ماهواره در حوزه‌های مختلف، گفت: در حوزه‌های مخابرات فضاپایه، مباحث مرتبط با ماهواره‌های رادیو - تلویزیونی و یا اخیراً اینترنت فضاپایه، ارتباطات پهن باند و منظومه‌های پرتعدادی که در حال توسعه هستند. در حوزه‌های ناوبری مانند منظومه‌های تعیین موقعیت که به نوعی همه فرآیند ناوبری در حوزه‌های مختلف به آن‌ها وابسته است.

وی افزود: همه این موارد کاربردهای متنوعی هستند که لازمه آن‌ها دستیابی به فضا، ماهواره‌برها و محصولاتی است که در سازمان صنایع هوافضا بر روی آن‌ها کار می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که ما بتوانیم آن ماهواره یا فضاپیما را در مدار قرار دهیم.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه حدود بیش از ۹۰ کشور ماهواره دارند که از این میان کمتر از ۶۰ کشور سازنده ماهواره هستند و سایرین به کشورهای صاحب فناوری سفارش ساخت ماهواره‌های مورد نیاز خود را می‌دهند، تصریح کرد: از این تعداد حدود ۱۰ کشور توان پرتاب ماهواره را دارند و مابقی به کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره سفارش کار می‌دهند.

وی ادامه داد: کشور ما با توجه به راهبردی خود که لازم است در حوزه‌های فناوری روی پای خود بایستد. این حرکت از گذشته در مجموعه وزارت دفاع آغاز شده و ایران از سال ۸۷ با اولین پرتاب ماهواره بومی سفیر توانست به عنوان نهمین کشور به جرگه کشورهای دارای فناوری پرتاب ماهواره بپیوندد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با اشاره به برنامه‌های پیش روی این نهاد، گفت: مجموعه وزارت دفاع زنجیره کامل صنایع فضایی را داخل خود دارد. اگر بخواهیم به صورت کلی زنجیره صنعت فضایی را بپردازیم شامل ماهواره، ایستگاه‌های زمینی برای ارتباط با ماهواره و پایگاه پرتاب ماهواره است.

وی افزود: همه این مؤلفه‌ها داخل مجموعه های صنعتی مختلف وزارت دفاع توسعه داده شده است. سازمان صنایع هوافضا به عنوان متولی ماهواره بر و پایگاه پرتاب، شرکت صاایران در حوزه ماهواره‌ها فعال است و توسعه‌ ایستگاه‌های زمینی و حوزه‌های کاربردی بر عهده سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح است.

حسینی‌مونس با بیان اینکه اولین ماهواره بر ما سفیر نام داشت که چهار ماهواره را در سال‌های متفاوت توانست در مدار قرار دهد،‌ تصریح کرد: اما به واسطه اینکه ظرفیت ماهواره‌بر سفیر محدود بود و حداکثر توان این ماهواره بر برای حمل محموله حدود ۵۰ کیلوگرم در ارتفاع ۳۵۰ الی ۴۵۰ کیلومتری داشت چندان برای ماهواره‌های عملیاتی مناسب نبود و لازم بود تا توسعه پیدا کند. این امر منجر به توسعه ماهواره‌برهای سیمرغ و ذوالجناح شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها