کد خبر: ۵۲۹۱۰۹
زمان انتشار: ۱۴:۱۶     ۰۱ شهريور ۱۴۰۲
خبرگزاری رویترز امروز در یک گزارش پژوهشی گزارش داد که با وجود دشواری‌های اولیه تحریم های غرب علیه صنعت هوانوردی روسیه، شرکت های هواپیمایی این کشور توانسته اند از طریق کشورهایی که تحریم های فوق را به رسمیت نمی شناسند، قطعات و تجهیزات غربی را وارد کنند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از ایرنا، رویترز در این گزارش به دور زدن تحریم های غرب به وسیله صنعت هوانوردی روسیه پرداخت و نوشت که با وجود آنکه هدف این تدابیر تنبیهی ممانعت از دستیابی شرکت های هواپیمایی روسیه به قطعات هواپیماهای ساخت شرکت های بوئینگ و ایرباس بود، با این وجود داده های گمرکات روسیه نشان می دهد که شرکت هواپیمایی اورال از زمان تهاجم به اوکراین، بیش از ۲۰ وسیله ساخت آمریکا را وارد کرده است.

رویترز در ادامه این مطلب با استناد به سوابق گمرکات روسیه نوشت: ارزش قطعاتی که از ماه مه سال ۲۰۲۲ تا انتهای ماه ژوئن ۲۰۲۳ به روسیه ارسال شد، دستکم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار است.

رویترز نوشت که این تجهیزات طیف وسیعی از اقلام ضروری برای حفظ قابلیت پروازی هواپیما مانند وسایل ساخت شرکت آمریکایی نورثروپ-گرومَن، شیر اطمینان فشار کابین، نمایشگرهای اتاقک خلبان و ارابه فرود تا لوازم یدکی کم اهمیتی مانند قهوه ساز، گوشی تلفن داخلی مهماندار و توالت فرنگی را شامل می شود.

سوابق گمرکی نشان می دهد که این قطعات از طریق واسطه هایی در کشورهای تاجیکستان، امارات متحده عربی، ترکیه، چین و قرقیزستان به روسیه ارسال شده و هیچکدام از این کشورها به تحریم های ضد روسی غرب پایبند نیستند.

رقم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار تخمین اندکی از مجموع ارزش قطعات وارد شده در دوره فوق است چرا که تنها محموله های ارسالی به شرکت های هواپیمایی روسیه و بخش تعمیرات و نگهداری و آنها لحاظ شده و شامل قطعات ارسال شده به دیگر شرکتهای مستقر در روسیه نمی شود.

روایت رسانه غربی از دور زدن تحریم‌ها توسط مسکو/ "پرنده‌های روس از قفس تحریم پریدند"

اولگ پانتلیف (Oleg Panteleev) رئیس اندیشکده هوانوردی "آویاپورت" روسیه گفت که این شرکت های هواپیمایی مشکل فعالیت تحت تحریم های غرب را حل کرده اند.

وی افزود: ما در بدو امر شوکه شده بودیم. هیچ کس نمی دانست چه باید کرد. بعد از ۲، سه ماه مسیرهای تامین جدید یافت شدند و پس از ۶ یا ۹ ماه جایگزین های تامین فراوانی پیدا شده و موجب کاهش قیمت ها و دفعات ارسال شدند.

با این حال تحریم های غرب دشواری هایی در فعالیت بخش هوانوردی روسیه پدید آورده است.

در میانه سال ۲۰۲۲ منابع آگاه در صنعت هوانوردی روسیه اعلام کردند که برخی از شرکت های روس برای تامین قطعات، روی به اوراق کردن هواپیماهای خود آورده اند. شرکت هواپیمایی اس ۷ نیز در ماه ژوئن ۲۰۲۲ اعلام کرد که برنامه راه اندازی یک شرکت هواپیمایی کم هزینه و اقتصادی را به دلیل ناتوانی در دریافت هواپیماهای سفارش داده شده به ایرباس، کنار گذاشته است.

با این وجود، از ابتدای ماه مه امسال، ۵۴۱ فروند هواپیمای ساخت شرکت های غربی یا در خدمت شرکت های هواپیمایی روسیه بوده و یا در حال تعمیرند. این رقم کمابیش مشابه آمار پیش از حمله روسیه به اوکراین است و البته کسر ۷۵ فروند هواپیمای اجاره ای روس که در اختیار مالکان خارجی قرار دارند نیز محاسبه شده است.

داده های سازمان آمار فدرال روسیه نیز نشان میدهد که شرکت های روس در ژوئن امسال ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار مسافر را جابجا کردند که این رقم در بازه زمانی مشابه سال ۲۰۲۲، ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر و ۱۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در ژوئن ۲۰۲۱ است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها