کد خبر: ۵۲۹۳۲۸
زمان انتشار: ۱۲:۲۰     ۰۸ شهريور ۱۴۰۲
رییس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای طرح نسخه الکترونیکی در کشور ۹۷ درصد پیشرفت دارد و از سال آینده هر شهروند یک پرونده الکترونیک سلامت خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از مشرق، سید رضا مظهری روز چهارشنبه در نشست روایت سلامت که به مناسبت هفته دولت در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: برنامه‌ریزی به گونه‌ای است که هر یک از هموطنان یک پرونده اختصاصی سلامت داشته باشند تا اطلاعات بهداشتی و درمانی آنها در دسترس خود و پزشک معالج قرار گیرد.

وی ادامه داد: بر اساس این پرونده، تمام اطلاعات به صورت آمار و داشبورد در اختیار مدیران و کارشناسان قرار می گیرد تا تصمیمات درست‌تری بگیرند، به عنوان مثال اینکه داروهای پرمصرف‌ کدام است یا برای هر منطقه خاص چگونه تصمیم‌گیری شود، از مواردی است که در پرونده سلامت درج می‌شود.

رصد بیماری‌های زائران اربعین

مظهری اظهار داشت: اطلاعات مربوط به بیماری‌ هموطنانی که برای پیاده‌روی اربعین در عراق حضور دارند را دنبال می‌کنیم تا در بازگشت به کشور توسط شبکه بهداشتی محل زندگی خود رصد و بررسی شود و این اقدام گامی در راستای جلوگیری از بروز و انتقال بیماری‌ها است.

وی تصریح کرد: سایر اطلاعاتی که باید در پرونده سلامت الکترونیک قرار بگیرد شامل واکسیناسیون، پایش رشد کودک، آموزش پیشگیری، مراقبت مادر باردار و سایر موارد است که تحت عنوان خدمات مراقبتی شناخته می‌شود و تمام این اطلاعات باید در پرونده الکترونیک ثبت شود.

مظهری اظهار داشت: یکهزار و ۵۹ بیمارستان به نرم افزار (HIS) متصل شده‌اند و سرویس سلامت الکترونیک ارائه می‌دهند که امیدواریم تا پایان دولت مردمی همه هموطنان بتوانند پرونده الکترونیک خود را ببینند و از این سامانه استفاده کنند تا بدین صورت بتوانند اطلاعات درست را در اختیار داشته باشند و حتی امکان ویزیت از راه دور به شکل رسمی برای آنها فراهم شود.

به گفته مظهری، ممکن است بر اساس پرونده الکترونیک سلامت، ۵۰ درصد بیماران نیازی به مراجعه حضوری به مطب‌ها نداشته باشند و بتوانیم با دوراپزشکی آنها را پیگیری کرد.

وی افزود: در راستای راه‌اندازی پرونده سلامت الکترونیکو با وجود گستردگی خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت، کار گسترده‌ای از سالیان قبل انجام شده است و چهار هزار روستا شناسایی شد که باید زیرساخت آنها تقویت شود و ۲ هزار روستا تا حد قابل قبولی تجهیز شدند ضمن اینکه برای ۲ هزار روستای باقی مانده هم با تعامل وزارت ارتباطات، قول‌های مساعدی برای تقویت امکانات گرفته‌ایم.

پرونده الکترونیک سلامت در ایران اینگونه تعریف می شود: «مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت شهروندان پیش از تولد (شامل اطلاعات دوران جنینی و ماقبل آن مانند اطلاعات مربوط به لقاح آزمایشگاهی) تا پس از مرگ (مانند اطلاعات به دست آمده از محل دفن و...) که به تدریج و به صورت مداوم به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز بدون محدودیت زمانی یا مکانی، تمام یا بخشی از آن در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت و به عبارتی دیگر مجموعه کلیه اطلاعات مرتبط با سلامت فرد که مورد تایید ارائه کننده خدمت بوده و در طول دوره زندگی وی به صورت مداوم شکل گرفته است، به شکل الکترونیکی ذخیره می‌شود و در صورت نیاز، بدون ارتباط با مکان یا زمان خاص تمام یا بخشی از آن به سرعت در دسترس افراد مجاز قرار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها