کد خبر: ۵۲۹۳۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۵۵     ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
افزایش محبوبیت گروه‌های مقاومت، بالا رفتن تعداد عملیات استشهادی و شکل گیری گفتگوها بین گروه‌های فلسطینی نشانه یک اتحاد بی سابقه طی دو دهه اخیر است که می‌تواند زنگ خطری برای صهیونیسم باشد.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از خبرگزاری مهر، روز سه‌شنبه گروه‌های مقاومت در کرانه باختری در پاسخ به شهادت دو جوان فلسطینی یک عملیات علیه پایگاه نظامی رژیم صهیونیستی در نزدیکی شهر جنین انجام دادند. به گزارش روزنامه جروزالم پست یک حمله راکتی به شهرک صهیونیست نشین شاکید از سوی گردان العیاش فلسطین صورت گرفت. این یکی از آخرین نمونه‌ها از عملیات یکی از گروه‌های مقاومت در کرانه باختری علیه رژیم اشغالگر قدس است که طی یک سال گذشته تعداد رو به رشدی از این تلاش‌های ضد صهیونیسم اتفاق افتاده است. اوایل ماه گذشته نیز رزمندگان فلسطینی اقدام به شلیک دو راکت از شهر جنین به سمت یک پایگاه نظامی اسرائیل در منطقه «رام اون» کردند که در ۱۸ سال اخیر بی سابقه بود. عاملان این عملیات خطاب به صهیونیست‌ها اعلام کردند که آنچه در آینده خواهید دید بسیار بزرگ‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود.

همزمان با افزایش مبارزه گروه‌های مسلح، عملیات‌های استشهادی در کرانه باختری و حتی سرزمین‌های اشغالی شدت گرفته است. شنبه هفته گذشته ۶ اوت در یک عملیات استشهادی در تل آویو «چن امیر» یک نظامی صهیونیست کشته و دست کم دو نفر دیگر زخمی شدند. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اوایل خرداد ماه گذشته گزارش داد که از آغاز سال ۲۰۲۳ مبارزان فلسطینی ۲۵ عملیات علیه شهرک‌نشینان صهیونیست انجام داده و ۲۰ نفر را به هلاکت رساندند.

«خلیل الحیه» عضو ارشد جنبش حماس ۲۳ تیر ماه اعلام کرد: با وجود اینکه تلاش‌هایی برای در نطفه خفه کردن مقاومت از چندین جهت وجود دارد اما مقاومت روز به روز در کرانه باختری گسترش پیدا می‌کند. ملت فلسطین در تلاش برای دستیابی به سلاح است زیرا راهی جز مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی وجود ندارد و مقاومت را تنها گزینه برای اقدامات این رژیم می‌داند.

خیزش گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری

خیزش گروه‌های مقاومت برای دفاع از حقوق مردم فلسطین مورد حمایت جدی فلسطینی‌های کرانه باختری قرار گرفته است در برهه‌ای که دولت راست افراطی رژیم صهیونیستی با حضور چهره‌های ضد عربی از جمله ایتامار بن گویر وزیر امنیت داخلی خواهان وارد آوردن ضربات جدی به هویت فلسطینی است. صدها فلسطینی از جمله مبارزان مسلح و غیرنظامی‌ها بر اثر خشونت گسترده رژیم صهیونیستی از اوایل سال ۲۰۲۲ به این سو به شهادت رسیدند. در همین بازه زمانی، ده‌ها صهیونیست نیز در عملیات استشهادی فلسطینی‌ها کشته شدند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد درحالیکه جنایات رژیم اشغالگر قدس و شهرک نشینان صهیونیست افزایش یافته، غالب مردم فلسطین از گروه‌های مسلح حمایت می‌کنند. بر اساس یک نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات نظرسنجی و سیاست گذاری فلسطین، ۷۱ درصد از فلسطینی‌ها از گروه‌های مسلح مانند گردان جنین و عرین الاسود در نزدیکی شهر نابلس حمایت می‌کنند که این میزان در غزه به ۷۹ درصد و در کرانه باختری به ۶۶ درصد افزایش یافته است.

اکثریت ۵۸ درصد از فلسطینی‌ها انتظار دارند که این گروه‌های مسلح در سایر مناطق کرانه باختری گسترش می‌یابند و ۵۱ درصد بر این باور هستند که شرایط امنیتی در کرانه باختری تشدید شده و در نهایت منجر به شکل گیری انتفاضه سوم می‌شود.

همزمان در حالیکه گرایش فلسطینی‌ها به گروه‌های مقاومت بیشتر می‌شود، آنها اعتماد خود به تشکیلات خودگردان و محمود عباس رئیس این تشکیلات را از دست می‌دهند. ۸۰ درصد پاسخ دهندگان به این نظرسنجی از محمود عباس به عنوان نماینده مردم فلسطین ناراضی و خواستار کناره‌گیری او هستند.

محبوبیت روزافزون گروه‌های مقاومت در میان فلسطینی‌ها نشان از این دارد که آنها دیگر عقیده به راه‌های مسالمت آمیز مانند تلاش تشکیلات خودگردان برای مذاکره با اسرائیل برای رسیدن به یک راه حل دو دولتی ندارند و مقاومت مسلحانه را تنها راه برای احقاق حقوق خود می‌دانند. در این راستا طبق نظرسنجی، ۷۱ درصد از فلسطینی‌ها با توجه به گسترش شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی و اخراج آنها از میهنشان، دیگر ارزشی برای راه حل دو دولتی قائل نیستند.

سازش با رژیم صهیونیستی یک بار در دهه ۹۰ میلادی موید فریبکاری‌های تل آویو و متحدان غربی‌اش بوده و فلسطینی‌ها دیگر پروژه‌های خارجی با راه‌حل‌های دیپلماتیک را باور ندارند به این علت که به صورت روز افزون اسرائیل طرح‌های اشغالگری در کرانه باختری را به اجرا در می‌آورد.

افزایش امیدواری با گفتگوهای گروه‌های فلسطینی

در این میان گفتگوهای بین گروه‌های فلسطینی بارقه امیدی را در دل آنها به وجود آورده تا در برابر صهیونیسم اشغالگر به صورت متحد الشکل به پاخیزند. آنها خواستار وجود یک نگاه ملی و فراگیر میان همه طرف‌های فلسطینی برای مقابله با رژیم صهیونیستی و دولت فاشیستی آن هستند.

در این راستا سمیناری با عنوان «حرکت به سمت تدوین یک طرح ملی فراگیر و رهبری یکپارچه برای مقابله با کابینه فاشیست شهرک نشینان» در اوایل ماه مرداد ماه برگزار شد. همچنین ۳۰ ژوئیه گذشته (۸ مرداد) شهر العلمین مصر میزبان برگزاری نشست دبیران کل گروه‌های فلسطینی بود که با مشارکت ۱۱ گروه به اضافه ریاست شورای ملی سازمان آزادی بخش فلسطین به منظور بررسی اوضاع داخلی فلسطین و راهکارهای پایان دادن به اختلافات، برگزار شد.

خیزش گروه‌های مقاومت در غزه و کرانه باختری

بر اساس گفته مقام‌های فلسطینی، رابطه حماس به عنوان جنبشی که حاکم بر غزه است با سایر گروه‌های فلسطینی و همه اقشار ملت فلسطین در کرانه باختری به بهترین حالت درآمده است و یک آمادگی در میان آنها برای فعال سازی کمیته ملی متشکل از گروه‌های فلسطینی وجود دارد.

درحالیکه دولت رژیم صهیونیستی با سیاست‌های مختلف به دنبال از بین بردن امید فلسطینی‌ها برای احیای حقوقشان است و کشورهای عربی نیز با عادی سازی روابط با تل آویو حمایت قبل را از مساله فلسطین انجام نمی‌دهند، همه گروه‌های فلسطینی به صورت متفق‌القول باور دارند که مساله فلسطین با چالش بی سابقه‌ای مواجه است و در سایه کابینه بنیامین نتانیاهو باید یک تصمیم واحد را اتخاذ کنند.

مجموعه این تحولات یعنی افزایش محبوبیت گروه‌های مقاومت، بالا رفتن تعداد عملیات استشهادی و شکل گیری گفتگوها بین گروه‌های فلسطینی نشانه یک اتحاد بی سابقه طی دو دهه اخیر است که می‌تواند زنگ خطری برای رژیم اشغالگر رژیم صهیونیستی باشد به این علت که عزم گروه‌های فلسطینی برای مبارزه با اشغالگران بیش از همیشه جزم شده است.

چنین شرایطی نگرانی را در دل رژیم صهیونیستی به وجود می‌آورد و نهادهای امنیت داخلی با ترس از وقوع انتفاضه سوم، سطح آمادگی خود را بیش از پیش بالا می‌برند. در این وضعیت احتمالاً سطح همکاری تشکیلات خودگردان با دستگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی افزایش می‌یابد تا اوضاع را تحت کنترل خود درآورند.

تاکنون همکاری تشکیلات خودگردان با سازمان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نه تنها نتوانسته است گروه‌های مقاومت همچون حماس و سایر گروه‌ها را تضعیف کند بلکه بر فعالیت آنها افزوده و محبوبیتشان میان ملت فلسطین را بیشتر کرده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها