کد خبر: ۵۲۹۷۲۸
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۲۸ شهريور ۱۴۰۲
قدرت‌نمایی ملی‌پوش وزنه‌بردار فوق سنگین ایران در مسابقات جهانی ریاض و یک سال قبل از المپیک، زنگ خطر را برای مدعیان به صدا درآورد.

به گزارش پایگاه خبری 598، پیکارهای وزنه‌برداری قهرمانی سال ۲۰۲۳ عربستان با کسب عنوان سوم تیمی ایران در شهر ریاض به پایان رسید. در این دوره از مسابقات نمایندگان ایران موفق به کسب ۲ نشان طلا و یک برنز و ۴۶۸ امتیاز تیمی شدند. البته تیم ایران در رده‌بندی مدالی در جایگاه هشتم مسابقات جهانی قرار گرفت. میرمصطفی جوادی در دسته ۸۹ کیلوگرم ۲ مدال طلا و علی داودی نشان برنز دوضرب دسته فوق سنگین را از آن خود کرد. هر چند که تیم ایران در دسته‌های غیر المپیکی دست خالی ریاض را ترک کرد اما ۲ اتفاق مهم در این مسابقات رخ داد که به قول نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی می‌تواند راه موفقیت ایران در بزرگراه پاریس باشد.

قدرت‌نمایی میرمصطفی جوادی در حضور ۲ غول چینی از مهمترین اتفاقات این دوره از مسابقات بود. جوادی در رقابت‌های دسته ۸۹ کیلوگرم هر چند که نتوانست عملکرد چشم‌گیری در حرکت یکضرب داشته باشد اما در دوضرب با مهار ۲۱۵ کیلوگرم موفق به کسب نشان طلای این حرکت شد. ملی‌پوش وزنه‌برداری ایران با مهار این وزنه رکورد مجموع خود را به عدد ۳۸۴ کیلوگرم رساند و مقتدرانه به عنوان قهرمانی رسید. در این دسته لی داین و تیان‌تائو از چین حضور داشتند که پائین‌تر از جوادی قرار گرفتند.

میرمصطفی جوادی ضمن کسب عنوان قهرمانی جهان، موفق شد در جمع چهار نفر برتر دسته ۸۹ کیلوگرم برای حضور در المپیک پاریس قرار بگیرد.

دومین اتفاق مهم مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان به چالش‌کشیدن لاشا تالاخادزه توسط علی داودی، جوان اول وزنه‌برداری ایران بود. داودی در رقابت‌های دوضرب دسته فوق سنگین با مهار وزنه ۲۴۹ کیلوگرمی ضمن کسب نخستین نشان جهانی خود دررده سنی بزرگسالان، موفق شد تالاخادزه و سایر مدعیان این دسته را به چالش بکشد. داودی که اکنون به مدعی جدی در رقابت‌های جهانی تبدیل شده در حرکت سوم دوضرب وزنه ۲۵۵ کیلوگرم را بالای سربرد اما نتوانست آن را مهار کند. داودی در صورت مهار این وزنه می‌توانست بالاتر از تالاخادزه به نشان طلای دوضرب فوق سنگین جهان برسد.

قدرت‌نمایی دارنده نشان نقره بازی‌های المپیک توکیو پیش چشم تالاخادزه، لالایان، گورمیناسیان و مارتروسیان موجب شد تا ورزش ایران به کسب نشان المپیک در رشته فوق سنگین امیدوار شود. او در صورت تقویت حرکت یک‌ضرب خود می‌تواند وزنه‌برداری ایران را برای حدود یک‌ دهه بیمه کند و بار دیگر هیجان دسته فوق سنگین را به ورزش ایران بازگرداند. داودی که اکنون سهمیه المپیکی خود را قطعی کرده برای رزرو بلیت پاریس باید به تایلند سفر کند تا در جام جهانی وزنه‌برداری به میدان برود. داودی با هر نتیجه‌ای در تایلند می‌تواند سهمیه سوم وزنه‌برداری ایران را قطعی کند. پولادمردان کشورمان در دسته‌های ۸۹، ۱۰۲ و فوق‌سنگین برای رسیدن به المپیک پاریس برنامه دارند.

داودی با مهار وزنه ۲۴۹ کیلوگرم در ریاض نشان داد میراث‌دار خوبی برای بزرگانی مانند حسین‌ رضازاده دارنده ۲ مدال طلای المپیک، بهداد سلیمی دارنده مدال طلای المپیک، سجاد انوشیروانی دارنده نشان نقره المپیک است. افتخارات این سه پولادمرد در کنار مدال‌هایی که سعید علی‌حسینی، بهادر مولایی و علیرضا یوسفی در فوق‌سنگین در رده‌های مختلف سنی کسب کردند ایران را به یکی از مدعیان همیشگی این دسته تبدیل کرده و حتی رکورد ۲۶۳ کیلوگرمی رضازاده در مسابقات جهانی تا ۱۵ سال به نام ایران بود که در سال ۲۰۱۹ توسط لاشا تالاخادزه شکسته شد. رکورد یک‌ضرب المپیک نیز با ۲۱۶ کیلوگرم در اختیار بهداد سلیمی بود که تالاخادزه سال ۲۰۲۱ در توکیو آن را به نام خود کرد.

اهمیت وزنه ۲۴۹ کیلوگرمی داودی برای ورزش ایران زمانی دوبرابر خواهد شد که لاشا تالاخادزه در مسابقات جهانی کلمبیا و ریاض نشانی از همان هرکول شکست‌ناپذیر نداشت و تنها به پشتوانه حرکت یک‌ضرب توانست بر سکوی قهرمانی جهان تکیه بزند. تالاخادزه که در سال ۲۰۲۱ موفق به مهار ۲۶۷ کیلوگرم در دوضرب شده بود در مسابقات جهانی ۲۰۲۳ ریاض ۲۵۳ کیلوگرم را مهار و حتی در حرکت سوم مغلوب وزنه ۲۶۰ کیلوگرمی شد و این موضوع نشان داد که وی از لحاظ بدنی در شرایط سختی است و مصدومیت دارد. شاید تالاخادزه به دنبال هتریک طلای المپیک باشد اما با توجه به شرایط بدنی و سن این غول گرجستانی احتمال بازنشستگی وی در پایان تابستان سال ۲۰۲۴ بسیار زیاد است.

گورمیناسیان دیگر رقیب داودی در دسته فوق سنگین نیز در سال‌های پایانی زندگی قهرمانی است. او که در جدال با بهداد سلیمی مدال نقره المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کرده تابعیت بحرینی گرفته تا از شرایط سخت زندگی در ارمنستان فاصله بگیرد و چند صباحی در تخته رقابت‌ها برای مدعیان خط و نشان بکشد. اما لالایان ارمنی برخلاف دیگر هموطن خود در ابتدای راه قرار دارد و انتظار می‌رود که وی در آینده به رقیبی برای علی داودی تبدیل شود. لالایان هر چند که در یک‌ضرب یک وزنه‌بردار کامل به شمار می‌رود اما در دوضرب پائین‌تر از داودی قرار دارد و این همان پاشنه آشیل قهرمان ارمنستانی برابر هرکول ایرانی است.

البته تنها داودی مهره ایران در دسته فوق سنگین نیست بلکه در این دسته اکنون مدعیانی مانند آیت شریفی و عیلرضا یوسفی حضور دارند. یوسفی قهرمان نوجوانان و جوانان جهان است و مدال طلای المپیک جوانان در سال ۲۰۱۸ را کسب کرده است. همچنین در رده‌های سنی جوانان علیرضا اسفندیاری یک مدعی به شمار می‌رود و طاها نعمتی مقدم نیز در رده سنی نوجوانان بی‌ رقیب است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها