کد خبر: ۵۲۹۷۸۷
زمان انتشار: ۱۴:۵۹     ۲۹ شهريور ۱۴۰۲
وزیر خارجه مصر، ضمن ابراز امیدواری درباره تقویت روابط قاهره و آنکارا، ایجاد روابط حسنه بین ایران و عربستان سعودی را تحولی مثبت ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری 598، «سامح شکری» در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با شبکه «تی‌آرتی» ترکیه مصاحبه کرد و به سوالات مختلف این رسانه درباره روابط دوجانبه قاهره و آنکارا، موضوعات منطقه و جهانی پاسخ داد.

وزیر خارجه مصر در پاسخ به سوالی درباره همکاری این کشور و ترکیه در حوزه انرژی گفت: «مصر، میزبان مجمع گازی شرق مدیترانه است و ما به ویژه با توجه به افزایش اتکا و نیازهای دوستانمان در اروپا به گاز به دلیل جنگ روسیه و اوکراین، امیدواریم که هماهنگی بهتری میان کشورهای حوزه شرق مدیترانه ایجاد کنیم. ما هنوز در مرحله فرایند یافتن پتانسیل همکاری هستیم. ترکیه در حال حاضر یک وارد کننده مهم گاز مصر است و ما امیدواریم که این حوزه‌ای برای توسعه هماهنگی باشد و ما بتوانیم همکاری در این زمینه را توسعه بدهیم».

مجری و خبرنگار شبکه ترکیه‌ای از دیپلمات ارشد مصری پرسید: «(دریای) مدیترانه یکی از حیاتی ترین نقاط راهبردی جهان است. درباره مسائل دریانوردی و همکاری در مدیترانه به ویژه با توجه به اینکه ترکیه شریک شما در این موضوع است. فرمول مدنظر برای همکاری و امنیت در این منطقه چه خواهد بود؟».

وزیر خارجه مصر جواب داد: «این موضوع بسته به توسعه روابط و توانایی برای ایجاد اهداف مشترک دارد. نظر ما همیشه این بوده است که امنیت در منطقه مان و همچنین دریای مدیترانه به صورت کلی ایجاد شود و به چالش‌های مشترک پرداخته شود، تروریسم، مهاجرت و منازعاتی که در منطقه ظهور می‌کند خواه در منطقه ساحل و صحرا و تحولات آن مناطق باشد خواه در لیبی، سودان و البته موضوع فلسطین، همیشه در خط مقدم است در نتیجه فرصت و فضا برای همکاری وجود دارد و اساسا نظرات مشترکی در بسیاری از حوزه‌ها وجود دارد».

تمجید مصر از روابط حسنه ایران و عربستان
مصاحبه وزیر خارجه مصر با تی آر تی ترکیه

 

خبرنگار شبکه تی ار تی در سوال بعدی خود از وزیر خارجه مصر، یک پرسش ضد ایرانی مطرح کرد و ایران را به اقدامات ثبات زدا در منطقه متهم کرد. خبرنگار این رسانه ترکیه‌ای سوال کرد: «همکاری دفاعی (ترکیه و مصر)، موضوعی بسیار مهم خواهد بود بویژه در رابطه با موضوع ایران و بسیاری از قدرت نمایی که آنها در این منطقه طی سال‌های اخیر انجام داده‌اند».

وزیر خارجه مصر در پاسخ به این اظهارنظر گفت: «خوب یک تحول جدید در منطقه وجود دارد ایجاد روابط حسنه بین ایران و عربستان سعودی و ما مشتاق هستیم که این یک تحول مثبت است اما ما امیدواریم که این موضوع در سیاست‌ها هم انعکاس داشته باشد و به با ثبات سازی امنیت منطقه کمک و همچنین به برخی از منازعات هم پرداخته شود و استفاده از نیروهای نیابتی برای ایجاد نفوذ و بی ثباتی کنار گذاشته شود».

خبرنگار شبکه تی آرتی در ادامه این مصاحبه سوال کرد، چه فرمول و راه حلی برای ایجاد صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان وجود دارد؟

سامح شکری پاسخ داد: «به نظر من، یک اجماع بین‌المللی درباره اینکه چه کاری باید انجام شود، وجود دارد. اساسا این اجماع آن است که باید از حقوق غیرقابل انکار و سلب نشدنی مردم فلسطین برای تعیین حق سرنوشتف حرکت به سمت ایجاد کشور مستقل آنها حمایت شود، و راه کار دو دولتی همچنان موضوعی است که بر سر آن در صحنه بین‌المللی اجماع وجود دارد اما متاسفانه فرایند مذاکرات و فرایند حصول به این هدف موفق نبوده است و برای رسیدن به یک پیشرفت واقعی، وقفه وجود دارد».

 

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها