کد خبر: ۵۲۹۸۰۷
زمان انتشار: ۰۹:۱۶     ۳۰ شهريور ۱۴۰۲
ایران در تولید ریفیولر‌های فرودگاهی، به خودکفایی کامل رسید.

به گزارش پایگاه خبری 598، رئیس انجمن کاربری سازان ایران در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ گفت: ریفیولر یا سوخت رسان هواپیما، تانکری است که برای سوخت گیری انواع هواپیما‌های کوچک و بزرگ استفاده می‌شود و با توجه به حساسیت سوخت مورد استفاده در هواپیما، تولید این تریلر فناوری بالایی می‌طلبد.

آقای نوید سلیمی با بیان اینکه از ۲۰ سال گذشته بخشی از این تجهیزات در داخل تولید می‌شد افزود: با توجه به تحریم صنعت هواپیمایی کشور، یک مجموعه صنعتی توانست با مهندسی معکوسی، تمام ریفیولر‌های فرودگاهی موردنیاز فرودگاه‌های کشور را با ۱۰۰ درصد داخلی سازی، تامین کند.

رئیس انجمن کاربری سازان ایران با بیان اینکه ایران جزو ۴ کشور جهان است که به فناوری تولید ریفیولر فرودگاهی دست یافته است گفت: فقط کشور‌های امریکا، انگلستان، آلمان این تجهیزات را تولید می‌کنند و به تازگی هند هم به جمع سازندگان ریفیولر افزوده شده است.

آقای سلیمی در خصوص دلایل دانش بنیان بودن این محصول هم گفت: تانکری که این سوخت را حمل می‌کند با توجه به تفاوت‌های سوخت هواپیما‌های مختلف و نوع آلیازی که در ورق ساخت این تانکر استفاده می‌شود و حتی شکل ظاهری این محصول، باید به گونه‌ای باشد که برای استفاده انواع هواپیما‌ها و پرنده‌ها باشد.
 
رئیس انجمن کاربری سازان ایران گفت: علاوه بر آن، تجهیزی به نام همپریونیت در ریفیولر‌ها وجود دارد که این سوخت را از مخزن به هواپیما تزریق می‌کند، این همپریونیت در ۲۷ مرحله، ۲۷ نوع تصفیه انجام می‌دهد.
 
آقای سلیمی افزود: اگر بخواهیم خیلی ساده بگویم، اگر یک قطره آب در سوخت به هواپیما تزریق شود در ارتفاع ۳۳ هزار پایی، یک حبه یخ را ایجاد می‌کند که مسیر سوخت هواپیما را می‌بندد و باعث فاجعه می‌شود.
 
رئیس انجمن کاربری سازان ایران گفت: یعنی این محصول آنقدر خاص و فناورانه است که چندین مرحله متخصصان هوانیروز، صنعت هواپیمایی و شرکت‌های مختلف هواپیمایی باید آزمون‌های متفاوتی را روی آن محصول انجام دهند که بتوانند مجوز استاندارد بودن این سوخت را دریافت و به هواپیما تزریق کنند. 
 
سلیمی با اشاره به اینکه در دنیا، دو شرکت استاندارد ساخت این محصول را داشتند و دستور العمل و نحوه ساخت محصول را تدوین کردند افزود: از ۲۰ سال پیش که صنعت هواپیمایی کشور تحریم شد، مجموعه ما توانست این محصول را مهندسی معکوس و تولید آنرا بومی سازی و کشور را از واردات آن بی نیاز کند.
 
وی گفت: قیمت تولید داخل این محصول ۸ تا ۲۴ میلیارد تومان است که نصف قیمت مشابه خارجی آن است، اما به دلیل عدم حمایت از این صنعت، همچنین بحث تحریم، و مشکلات نقل و انتقال پولی، هنوز در این زمینه صادارت نداریم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها