کد خبر: ۵۲۹۹۴۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۱     ۰۴ مهر ۱۴۰۲
مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت عنوان کرد؛
مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت، حواشی ایجاد شده پیرامون سامانه یکپارچه فروش خودرو را، شیطنت دو سه رسانه و مرتبط با آگهی خودروسازانی دانست که تمایل دارند محصولاتشان را خارج از سامانه به فروش برسانند.

به گزارش پایگاه خبری 598، چند روزی هست که اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سامانه یکپارچه فروش خودرو حاشیه ساز شده و گمانه‌زنی‌هایی را درباره تغییر احتمالی شیوه فروش خودرو ایجاد کرده است.

همشهری آنلاین نوشت؛ عباس علی‌آبادی هفته گذشته با بیان این‌که سامانه یکپارچه خودرو متعلق به وزارت صمت نیست، این سامانه را متعلق به شورای رقابت دانست و با ابراز بی‌اطلاعی در زمینه مرحله جدید ثبت نام در سامانه، اطلاع‌رسانی در این خصوص را در حیطه اختیار شورای رقابت اعلام کرد.

متعاقب این اظهارات، شورای رقابت نیز اعلام کرد که براساس مصوبه کارگروه خودرو شورای رقابت، مسئولیت سامانه بر عهده وزارت صمت است و این شورا متولی سامانه نیست. این تناقض‌ها در شرایطی که متقاضیان منتظر آغاز مرحله سوم فروش خودرو در سامانه یکپارچه بودند، در برخی رسانه‌ها با این تیتر که سامانه یکپارچه فروش خودرو متولی ندارد، حاشیه ساز شد و این شبهه را ایجاد کرد که ممکن است وزارت صمت طرح و برنامه جدیدی برای فروش خودرو در نظر داشته باشد، شایعه‌ای که از سوی مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت تکذیب شد.

تغییری در شیوه عرضه خودرو نداریم

عبدالله توکلی لاهیجانی ضمن تاکید بر این‌که فروش محصولات خودروسازان داخلی همچنان بدون کوچک‌ترین مشکل و تغییری، بر بستر سامانه یکپارچه در حال انجام است، افزود: پس از این هم فروش خودرو طبق همین فرایند پیش خواهد رفت.

وی با اشاره به این‌که وزیر صمت بعد از این اظهار نظر بارها توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد اما رسانه‌ها توجه نکردند، افزود: نکته‌ای که وزیر صمت به آن اشاره کرد این بود که شورای رقابت بر اساس قانون، مسئولیت تنظیم بازار خودرو را بر عهده دارد و مطابق دستورالعملی که وضع کرده در این زمینه عمل می‌کند.

مطابق یکی از بندهای همین دستورالعمل نیز خودروسازان موظف به عرضه تولیداتشان در سامانه یکپارچه هستند و این امر کماکان بدون هیچ تغییری در حال انجام و تعهدات سامانه پابرجاست.

مدیر کل صنایع خودرو وزارت صمت، بر سیاستگذاری یکپارچه در زمینه فروش خودرو تاکید کرد و افزود: بین شورای رقابت و وزارت صمت خلأ یا افتراقی وجود ندارد، وزارت صمت در این شورا نماینده دارد و در آن فرایندی کاملا همگام و همراه در خصوص فروش خودرو طی می‌شود.

زمان مرحله سوم فروش یکپارچه مشخص نیست

توکلی درباره جزئیات و زمان احتمالی سومین مرحله فروش یکپارچه خودروهای داخلی نیز گفت: زمان دقیق شروع ثبت‌نام مرحله سوم هنوز مشخص نیست اما طبق فرایندی که تا به‌ حال جاری بوده باید ابتدا ظرفیت‌های خالی خودروسازان اعلام و قیمت‌ها مطابق دستورالعمل گرفته شود، سپس جزئیات ثبت‌نام مرحله جدید اعلام خواهد شد.

سامانه یکپارچه فروش خودرو سال گذشته و با همکاری مشترک وزارت صمت و شورای رقابت راه‌اندازی شد و هدف از طراحی این سایت این بود که فروش خودروهای داخلی به‌ویژه محصولات ایران خودرو و سایپا که تا پیش از آن با قرعه کشی فروخته می‌شدند، به این سامانه منتقل شود. در ادامه، اما سیاستگذار تصمیم گرفت فروش کل خودروها اعم از داخلی‌ها، مونتاژی‌ها و حتی وارداتی‌ها از مسیر سامانه یکپارچه انجام شود.

شیوه جدیدی برای فروش خودرو نداریم

توکلی در پاسخ به این پرسش که ‌آیا اظهارات وزیر صمت درباره تعلق نداشتن سامانه یکپارچه به وزارت صمت، به این معناست که وزراتخانه برنامه جدیدی برای فروش خودرو دارد، گفت: وزارت صمت هیچ برنامه و روش جدیدی برای فروش خودرو ندارد و مطابق دستورالعمل شورای رقابت در زمینه فروش خودرو پیش می‌رود.

وی با تاکید بر این‌که هیچ‌یک از مسئولان وزارت صمت غیر از آنچه گفته شد، اظهار نظر رسمی‌ای نکرده، اضافه کرد: در کار سامانه یکپارچه هیچ مشکلی ایجاد نشده و کسانی که نوبت دارند مطابق زمانبندی در حال دریافت خودرو هستند.

تاخیر در تصویب آیین‌نامه، طبیعی است

بیش از یک‌ماه از زمانی که آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم از سوی وزارت صمت برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال شده، می‌گذرد اما این آیین‌نامه هنوز به تصویب هیات دولت نرسیده و همچنان در درست بررسی است.

توکلی لاهیجانی درباره این‌که آیا طولانی شدن بررسی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در دولت دلیل خاصی دارد یا خیر، گفت: بعد از این‌که قانون واردات خودروهای کارکرده ابلاغ شد، وزارت صمت یک ماه برای تدوین آیین‌نامه فرصت داشت اما این آیین‌نامه ۱۰ روز زودتر از پایان فرصت وزارت صمت، تدوین و به هیات دولت ارسال شد، اما تصویب اغلب آیین‌نامه‌ها به این دلیل که در کمیسیون‌های مختلف تخصصی بررسی می‌شود به هیمن میزان ممکن است به طول بیانجامد، به‌خصوص این آیین‌نامه که ذی‌نفعان متعددی مثل گمرک، استاندارد، بانک مرکزی، محیط زیست، وزارت صمت و سازمان برنامه دارد.

واردات کارکرده‌ها هرچه زودتر اجرایی می‌شود

توکلی، مدت زمان اجرایی شدن آیین‌نامه واردات بعد از تصویب در هیات دولت را وابسته به عواملی مختلفی از قبیل شرایط تامین ارز، استاندارد و محیط‌زیست دانست و اضافه کرد: اصولا تنظیم بازار خودرو و رقابت‌پذیر کردن این امر از اهدافی است که وزارت صمت دنبال می‌کند و قاعدتا هر یک از شیوه‌های واردات نیز کمک شایانی به این امر خواهد بود در نتیجه وزارت صمت در صدد است این آیین‌نامه هرچه زودتر اجرایی شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها