کد خبر: ۵۳۱۳۷۵
زمان انتشار: ۱۱:۱۰     ۱۸ آبان ۱۴۰۲
وزیر خارجه مجارستان در واکنش به تصمیم اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات عضویت با اوکراین در صورت برآورده شدن شرایط باقیمانده، گفت با پذیرش اوکراین، اتحادیه اروپا هم دچار جنگ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری 598 به نقل از فارس، «پیتر سیارتو» وزیر خارجه مجارستان چهارشنبه گفت شرایط برای اتحادیه اروپا به منظور بررسی عضویت اوکراین در این بلوک مناسب نیست.

او این اظهارات را در واکنش به پیشنهاد گسترش اتحادیه اروپا از سوی کمیسیون اروپا بیان کرد. «اورسلا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا چهارشنبه (هشتم نوامبر، ۱۷ آبان) گفت اتحادیه اروپا باید مذاکرات الحاق را با اوکراین و مولداوی آغاز و در عین حال به جمهوری شوروی سابق، گرجستان وضعیت نامزدی اعطا کند.

به گزارش «راشا تودی» به نقل از رسانه‌های مجارستانی، سیارتو گفت: با پذیرش اوکراین، اتحادیه اروپا هم دچار جنگ می‌شود که به وضوح هیچ کس نمی‌خواهد رخ دهد. گسترش (اتحادیه اروپا) باید در خدمت گسترش صلح باشد، نه اینکه جنگ را به اتحادیه اروپا بیاورد.

وی افزود: برای بروکسل ارزیابی پیشرفت اوکراین در اجرای اصلاحات یا حاکمیت قانون یا هر معیار عضویت دیگری بی‌معنی خواهد بود. در حال حاضر در اوکراین جنگ است، بنابراین می‌توانیم ببینیم که نه آزادی رسانه و نه آزادی بیان اعمال می‌شود. و می‌بینیم که انتخابات هم برگزار نمی‌شود.

در گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای درباره گسترش آتی این بلوک ۲۷ عضوی، اتحادیه اروپا اعلام کرد مذاکرات باید رسماً زمانی که کی‌یف شرایط باقیمانده از جمله تشدید مبارزه با فساد و تصویب قانون لابی مطابق با استانداردهای اتحادیه اروپا را برآورده کند، آغاز شود.

وزیر خارجه مجارستان در پایان گفت: از آنجا که به گفته اتحادیه اروپا، اوکراین شرایط تعیین شده برای عضویت را برآورده نکرده، هیچ گام دیگری را در ارتباط با مذاکرات الحاق با اوکراین به‌موقع نمی‌دانیم.

به گفته سیارتو، «اتحادیه اروپا با چالش‌های جدی امنیتی و اقتصادی روبروست و ضعیف‌تر می‌شود، بنابراین اگر به دنبال پذیرش اعضای جدید به عنوان راهی برای کسب دوباره قدرت است، باید بجای آن به کشورهای بالکان غربی نگاه کند که مهم‌تر از همه آن‌ها صربستان است».

اتحادیه اروپا از سال ۲۰۱۳ که عضویت کرواسی را پذیرفت، عضو جدید نگرفته است. اوایل سال میلادی جاری بروکسل طرحی مبهم را برای گسترش تا قبل از سال ۲۰۳۰ با نظر به باقی کشورهای یوگسلاوی سابق و همچنین آلبانی، گرجستان، مولداوی و اوکراین ارائه کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها